Scandlines    

    

 

foto: Nynäshamn 24-05-2004. © Foto Frank Lose ©

        M/F Fellow

Færgerute(r) og operatør:
Karlshamn - Ventspils
Scandlines Deutschland AG, Rostock
Hjemsted: Ventspils

Kaldesignal: YLFV - 73.1514.3

Hoveddata: 

Længde over alt:

137,14 m

Length p p:

- m

Bredde:

24,69 m

Dybgang:

6,12 m

Bruttotonnage:

14.297 t

Nettotonnage:

4.290 t

TDW:

4.995 t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

m

Frihøjde hængedæk:

- m

Sporantal:

0

Sporlængde:

0 m

Lastkapacitet:

1.094 m

Bil kapacitet:

?? biler


Passagerpladser m.m.:

Restaurant:

pl.

Cafeteria:

pl.

Hall lounge:

pl.

 

pl.

Kahytter:

?? stk.

Køjepladser:

111 pl.

Passagerpladser ialt:

111 pl.

Forhistorie:
Leveret som FINNFELLOW 21. maj 1973 til Merivienti Oy, Helsingfors, Finland.
05-
1973: Indsat i Finnlines trafik på ruten Helsingfors - Kotka - Felixstowe.
01-01-
1976: Udchartret til Oy Finncarriers Ab, Helsingfors, Finland. Indsat på ruten Helsingfors - Lübeck.
01-10-
1982: solgt til Neste Oy, Nådendal, Finland.
27-02-
1986: Solgt til Oy Finnlines Ltd, Helsingfors, Finland.
01-05 - 05-08-
1988: Udchartret til Silja Line for trafik på ruten Stockholm - Åbo.
29-09 - 31-10-
1988: Udchartret til TT-Line Hamburg. Indsat på ruten Travemünde - Trelleborg.
30-09-
1988: Registreret for Laivaisännistöyhtiö Finnfellow, Nystad, Finland.
12-
1988 - 1989: Udchartret til Town Ferry Rederi Ab. Indsat på ruten Halmstad - Århus.
05-06 - 26-08-
1989: Ombygget ved HDW, Kiel, Tyskland til jernbanefærge hvorved hoveddækket forhøjedes med 80 cm.
04-09-
1989: Udchartret til Oy Finnlink Ab, Helsingfors.
07-09-
1989: Indsat på ruten Hargshamn - Nystad.
19-01-
1990: solgt til Oy Finnlink AB, Helsingfors, Finland.
09-12-
1996: Gik hårdt på grund ud for Nystad på rejse Hargshamn - Nystad. Næsten hele bunden revet op.
15-12-
1996: Flot af grunden.
18-12-
1996: Ankomst til Åbo Reparationsværft.
09-03-
1997: Atter i trafik.
01-04-
1998: Indsat på ruten Kapellskär - Nådendal.
30-09-
1997: registreret for Finnlines Oy, Helsingfors, Finland.
02-04-
2000: Grundstødning efter en teknisk fejl, i Den ålandske Skærgård (Overö). Kom senare flot og fortsatte ved egen kraft til værft for reparation.
22-12-
2001: Sidste dag i trafik på ruten Nådendal - Kapellskär, derefter oplagt i Åbo.
04-06-
2002: afgik fra Åbo mod Tallinn.
10-06-
2002: atter i Åbo.
07-
2002: Solgt til VV-Line, Ventspils, Letland.
17-07-
2002: Afgik fra Åbo kl. 17:00 mod Tallinn.

Konstruktionsværft:
Wärtsilä OY, Turku, FIN (#1205)

Byggeår:

1973

Køl lagt:

-

Søsat:

02-01-1973

Prøvetur:

-

Leveret til ejer:

21-05-1973

Indsat:

24-07-2003

Ombygningsår:

1989

Sidste tur:

-

Ophugget:

-

Levetid:

- år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 2 x Wärtsilä-Pielstick 14PC2-5V-400 diesel

10.298 kW

Max. hastighed:

19,2 knob

Servicefart:

15 knob

Max. passagerer:

111


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

Finnfellow:

1973-2002

Fellow:

2002 -

:

-

:

-


Historie:
08-
2002: Omdøbt til FELLOW.
30-08-
2002: Indsat på ruten Nynäshamn - Ventspils.
14-04-
2003: VV-Line konkurs og færgen taget ud af trafik. Oplagt i Lettland.
07-
2003: Udchartret til Scandlines/ Amber Lines A/S, Danmark.
24-07-
2003: Indsat på ruten Ventspils - Nynäshamn.
30-01-
2004: solgt til Batavia SIA, Riga, Letland. Fortsat udchartret til Scandlines/ Amber Lines A/S for trafik på ruten Ventspils - Nynäshamn.
10-
2005: Indsat på ruten Karlshamn - Ventspils.
01 - 05-02-
2006: fortsat visse ture på ruten Ventspils - Nynäshamn.

search this site the web

search engine by freefind