Færgerute(r)
og operatør:
Karlshamn
- Ventspils
Scandlines Deutschland
AG, Rostock
Hjemsted: Ventspils
Kaldesignal:
YLFV - 73.1514.3
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
137,14
m |
Length
p p: |
-
m |
Bredde: |
24,69
m |
Dybgang: |
6,12
m |
Bruttotonnage: |
14.297
t |
Nettotonnage: |
4.290
t |
TDW: |
4.995
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
Lastkapacitet: |
1.094
m |
Bil
kapacitet: |
??
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Hall
lounge: |
pl. |
|
pl. |
Kahytter: |
??
stk. |
Køjepladser: |
111 pl. |
Passagerpladser
ialt: |
111 pl. |
Forhistorie:
Leveret
som FINNFELLOW 21. maj
1973 til Merivienti
Oy, Helsingfors,
Finland.
05-1973:
Indsat i Finnlines
trafik på
ruten Helsingfors
- Kotka - Felixstowe.
01-01-1976:
Udchartret til Oy
Finncarriers Ab,
Helsingfors, Finland.
Indsat på
ruten Helsingfors
- Lübeck.
01-10-1982:
solgt til Neste
Oy, Nådendal,
Finland.
27-02-1986:
Solgt til Oy Finnlines
Ltd, Helsingfors,
Finland.
01-05 - 05-08-1988:
Udchartret til Silja
Line for trafik
på ruten Stockholm
- Åbo.
29-09 - 31-10-1988:
Udchartret til TT-Line
Hamburg. Indsat
på ruten Travemünde
- Trelleborg.
30-09-1988:
Registreret for
Laivaisännistöyhtiö
Finnfellow, Nystad,
Finland.
12-1988 -
1989: Udchartret
til Town Ferry Rederi
Ab. Indsat på
ruten Halmstad -
Århus.
05-06 - 26-08-1989:
Ombygget ved HDW,
Kiel, Tyskland til
jernbanefærge
hvorved hoveddækket
forhøjedes
med 80 cm.
04-09-1989:
Udchartret til Oy
Finnlink Ab, Helsingfors.
07-09-1989:
Indsat på
ruten Hargshamn
- Nystad.
19-01-1990:
solgt til Oy Finnlink
AB, Helsingfors,
Finland.
09-12-1996:
Gik hårdt
på grund ud
for Nystad på
rejse Hargshamn
- Nystad. Næsten
hele bunden revet
op.
15-12-1996:
Flot af grunden.
18-12-1996:
Ankomst til Åbo
Reparationsværft.
09-03-1997:
Atter i trafik.
01-04-1998:
Indsat på
ruten Kapellskär
- Nådendal.
30-09-1997:
registreret for
Finnlines Oy, Helsingfors,
Finland.
02-04-2000:
Grundstødning
efter en teknisk
fejl, i Den ålandske
Skærgård
(Overö). Kom
senare flot og fortsatte
ved egen kraft til
værft for
reparation.
22-12-2001:
Sidste dag i trafik
på ruten Nådendal
- Kapellskär,
derefter oplagt
i Åbo.
04-06-2002:
afgik fra Åbo
mod Tallinn.
10-06-2002:
atter i Åbo.
07-2002:
Solgt til VV-Line,
Ventspils, Letland.
17-07-2002:
Afgik fra Åbo
kl. 17:00 mod Tallinn.
|
|
Konstruktionsværft:
Wärtsilä
OY, Turku, FIN (#1205)
Byggeår: |
1973 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
02-01-1973 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
21-05-1973 |
Indsat: |
24-07-2003 |
Ombygningsår: |
1989 |
Sidste
tur: |
- |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2 x
Wärtsilä-Pielstick
14PC2-5V-400
diesel |
10.298
kW |
Max.
hastighed: |
19,2
knob |
Servicefart: |
15
knob |
Max.
passagerer: |
111 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Finnfellow: |
1973-2002 |
Fellow: |
2002
- |
: |
- |
: |
- |
Historie:
08-2002:
Omdøbt til
FELLOW.
30-08-2002:
Indsat på
ruten Nynäshamn
- Ventspils.
14-04-2003:
VV-Line konkurs
og færgen
taget ud af trafik.
Oplagt i Lettland.
07-2003:
Udchartret til Scandlines/
Amber Lines A/S,
Danmark.
24-07-2003:
Indsat på
ruten Ventspils
- Nynäshamn.
30-01-2004:
solgt til Batavia
SIA, Riga, Letland.
Fortsat udchartret
til Scandlines/
Amber Lines A/S
for trafik på
ruten Ventspils
- Nynäshamn.
10-2005:
Indsat på
ruten Karlshamn
- Ventspils.
01 - 05-02-2006:
fortsat visse ture
på ruten Ventspils
- Nynäshamn.
|