Færgerute(r)
og operatør:
Gedser
- Trawemünde
Rederi Ab Nordö,
Malmö Hjemsted:
Gedser
Kaldesignal:
73.8294.0
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
109,70
m |
Length
p p: |
m |
Bredde: |
16,70
m |
Dybgang: |
5,21
m |
Bruttotonnage: |
2.224
rt |
Nettotonnage: |
929
rt |
TDW: |
3.130
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
Godskapacitet
ialt: |
t |
Bil
kapacitet: |
250
biler/
46 lastvogntog
og 24
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Hall
lounge: |
pl. |
|
pl. |
Køjepladser: |
pl. |
Passagerpladser ialt: |
346 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
Trondheims
mekaniske Verksted
A/S, N (#713)
Byggeår: |
1975 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
11-07-1974 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
31-01-1975 |
Indsat: |
07-02-1975 |
Ombygningsår: |
1977 |
Sidste
tur: |
??
1975 |
Ophugget: |
2004 |
Levetid: |
29 år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
4 x
12-Cyl.
Nohab
SF112VS-F2310
diesel |
9.240
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
19
knob |
Max.
passagerer: |
346 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Falster: |
1975 |
Prince
of Bretagne: |
1975 |
Falster: |
1975-1980 |
Tarek
B: |
1980-1983 |
Atlas
IV: |
1933-1986 |
Europa: |
1986-1990 |
Vega: |
1990-2004 |
Historie:
Bestilt
af GT-Ruten A/S
for levering 1975.
Under byggeperioden
købte Rederi
Ab. Nordö sig
ind i rederiet og
overtog kontrakten
på skibet.
Leveret
som FALSTER 31. januar 1975 til Rederi Ab Nordö,
Malmø, Sverige.
07-02-1975: Indsat
på ruten Gedser
– Travemünde.
04-1975: Udchartret
til Nato for en
rejse til Bornholm.
04-1975: Udchartres
til Brittany Ferries.
Omdøbt til
PRINCE OF BRETAGNE. Indsat
på ruten Plymouth
- Roscoff.
10-1975: Udchartret
til GT-Ruten A/S,
Gedser. Indsat på
ruten Gedser - Travemünde.
Atter omdøbt
til FALSTER.
1975: Udchartret
for en rejse mellem
Europa – USA – Nigeria
med militær
udrustning.
1976: Indsat på
rute mellem Nordeuropa
- Jeddah, Saudiarabien.
1977: Forlænget
på Øresundsværf-
tet, Landskrona.
Ny længde:
130,26 m. Bredde
18,90 m. Dybgang
5,40 m. Ny tonnage:
8,881 Brt., 2,664
Nrt., 837
Tdw. Antal passagerer:
500. 16-02-1977:
Under arbejdet
med at forlænge
færgen, kæntrede
den forreste del
af skibet i dokken.
Det lykkedes dog
at bjerge forskibet
og siden at gøre
arbejdet færdigt.
1977: Indsat for
Greece Syria Express
Line (GSEL) på
ruten Volos - Tartous.
15-02-1980: Solgt
til Alwalid Compania
Naviera S.A Panama.
Omdøbt til
TAREK
B. Indsat
på ruten Volos
- Tartous. 04-1983:
Solgt til Erissos
Shipping Co Ltd,
Limassol, Cypern.
Omdøbt til
ATLAS
IV.
1983: Indsat for
Libra Maritime på
ruten Patras - Igoumenitsa
- Bari. 1986:
Oplagt i Grækenland.
1986: Solgt til
Corato Marine Co
Ltd, Limassol, Cypern.
Omdøbt til
EUROPA. Udchartret
til Hellenic Cypriot
Mediterranean Lines.
Indsat på
ruten Trieste -
Igoumenitsa - Patras.
1989: Udchartres
til Ventouris Ferries.
Indsat på
ruten Bari - Patras.
1990: Solgt til
Hobart Shipping
Co Ltd, Limassol,
Cypern. Omdøbt
til VEGA Indsat
for Ventouris Ferries
på ruten Bari
- Patras. 12-2002:
Oplagt i Eluisis
Bay, Grækenland.
17-01-2004: Afgik
mod Indien for skrotning.
|