GT-Linien    

    

 

foto: Ukendt fotograf (postkort) ©

        M/F Falster

Færgerute(r) og operatør:
Gedser - Trawemünde
Rederi Ab Nordö, Malmö
Hjemsted: Gedser

Kaldesignal: 73.8294.0

Hoveddata: 

Længde over alt:

109,70 m

Length p p:

m

Bredde:

16,70 m

Dybgang:

5,21 m

Bruttotonnage:

2.224 rt

Nettotonnage:

929 rt

TDW:

3.130 t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

m

Frihøjde hængedæk:

- m

Sporantal:

0

Sporlængde:

0 m

Godskapacitet ialt:

t

Bil kapacitet:

250 biler/ 46 lastvogntog og 24 biler


Passagerpladser m.m.:

Restaurant:

pl.

Cafeteria:

pl.

Hall lounge:

pl.

 

pl.

Køjepladser:

pl.

Passagerpladser ialt:

346 pl.

 

Konstruktionsværft:
Trondheims mekaniske Verksted A/S, N (#713)

Byggeår:

1975

Køl lagt:

-

Søsat:

11-07-1974

Prøvetur:

-

Leveret til ejer:

31-01-1975

Indsat:

07-02-1975

Ombygningsår:

1977

Sidste tur:

?? 1975

Ophugget:

2004

Levetid:

29 år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 4 x 12-Cyl. Nohab SF112VS-F2310 diesel

9.240 HK

Max. hastighed:

knob

Servicefart:

19 knob

Max. passagerer:

346


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

Falster:

1975

Prince of Bretagne:

1975

Falster:

1975-1980

Tarek B:

1980-1983

Atlas IV:

1933-1986

Europa:

1986-1990

Vega:

1990-2004


Historie:
Bestilt af GT-Ruten A/S for levering 1975. Under byggeperioden købte Rederi Ab. Nordö sig ind i rederiet og overtog kontrakten på skibet.
Leveret som FALSTER 31. januar 1975 til Rederi Ab Nordö, Malmø, Sverige.
07-02-1975: Indsat på ruten Gedser – Travemünde.
04-1975: Udchartret til Nato for en rejse til Bornholm.
04-1975: Udchartres til Brittany Ferries. Omdøbt til
PRINCE OF BRETAGNE. Indsat på ruten Plymouth - Roscoff.  
10-1975: Udchartret til GT-Ruten A/S, Gedser. Indsat på ruten Gedser - Travemünde. Atter omdøbt til
FALSTER.
1975: Udchartret for en rejse mellem Europa – USA – Nigeria med militær udrustning.
1976: Indsat på rute mellem Nordeuropa - Jeddah, Saudiarabien.
1977: Forlænget på Øresundsværf- tet, Landskrona.  Ny længde: 130,26 m. Bredde 18,90 m. Dybgang 5,40 m. Ny tonnage: 8,881 Brt., 2,664 Nrt.,  837 Tdw. Antal passagerer: 500.
16-02-1977:  Under arbejdet med at forlænge færgen, kæntrede den forreste del af skibet i dokken. Det lykkedes dog at bjerge forskibet og siden at gøre arbejdet færdigt.
1977: Indsat for Greece Syria Express Line (GSEL) på ruten Volos - Tartous.
15-02-1980: Solgt til Alwalid Compania Naviera S.A Panama. Omdøbt til
TAREK B. Indsat på ruten Volos - Tartous.
04-1983: Solgt til Erissos Shipping Co Ltd, Limassol, Cypern. Omdøbt til
ATLAS IV.
1983: Indsat for Libra Maritime på ruten Patras - Igoumenitsa - Bari.
1986: Oplagt i Grækenland.
1986: Solgt til Corato Marine Co Ltd, Limassol, Cypern. Omdøbt til
EUROPA. Udchartret til Hellenic Cypriot Mediterranean Lines. Indsat på ruten Trieste - Igoumenitsa - Patras.
1989: Udchartres til Ventouris Ferries. Indsat på ruten Bari - Patras.
1990: Solgt til Hobart Shipping Co Ltd, Limassol, Cypern. Omdøbt til
VEGA Indsat for Ventouris Ferries på ruten Bari - Patras.
12-2002: Oplagt i Eluisis Bay, Grækenland.
17-01-2004: Afgik mod Indien for skrotning.

search this site the web

search engine by freefind