Færgerute(r)
og operatør:
Esbjerg - Harwich
(Parkeston Quai)
Rederiet DFDS A/S,
København
Hjemsted: Esbjerg
Kaldesignal:
OZJV
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
140,00
m |
Length
p p: |
m |
Bredde: |
19,33
m |
Dybgang: |
5,54
m |
Bruttotonnage: |
8.221
rt |
Nettotonnage: |
4.277
rt |
TDW: |
1.428
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
Lastkapacitet: |
t |
Bil
kapacitet: |
100
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Passagerlounge: |
pl. |
|
pl. |
Kahytter: |
?? stk. |
Køjepladser: |
467
pl. |
Passagerpladser Ialt: |
467
pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
Helsingør
Skibsværft
A/S, DK (#369)
Byggeår: |
1964 |
Køl
lagt: |
09-05-1963 |
Søsat: |
10-12-1963 |
Prøvetur: |
14/15-05-1964 |
Leveret
til
ejer: |
25-05-1964 |
Indsat: |
11-06-1964 |
Ombygningsår: |
1971/74/77 |
Sidste
tur: |
23-03-1983 |
Forlist: |
2001 |
Levetid: |
37 år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2 x
B&W
1050-VT2BF
diesel |
14.000
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
21
knob |
Max.
passagerer: |
467 |
Ramper/Porte:
Sideportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
England: |
1964-1986 |
America
XIII: |
1986-1987 |
Emma: |
1987-1988 |
Europa: |
1988-2001 |
: |
- |
Historie:
Leveret som ENGLAND
25. maj 1964 til
Rederiet DFDS A/S,
København
11-06-1964:
Indsat på
ruten Esbjerg -
Harwich. I perioden
1964-1974 var skibet
hovedsalig beskæftiget
på nørdsøruten
Esbjerg - Harwich.
07 - 12-12-1966:
Fungerede som hotel-
skib ved Kvæsthusbroen
i Køben-
havn under festlighederne
ifm.DFDS´s
100 år´s
jubilæum.
11-11-1967 - 26-03-1968:
Fire krydstogt København
- Vest Indien.
30-09 - 11-11-1970:
Indsat på
ruten København
- Oslo. 04-01
- 11-02 og 05 -
23-03-1971: Om-
bygget på
Ålborg Værft
A/S. Køjeka-
paciteten udvides
til 566. 12-02
- 04-03-1971: Indsat
på ruten København
- Oslo. 01-10-1971
- 21-02-1972 og
25-10 - 21- 12-1972:
Indsat på
ruten København
- Oslo. 1972:
Skrogfarven ændres
fra lys grå
til hvid. 1974:
Atter ombygget:
køjekapaci-
teten indskrænket
med 68. Ny bil kapacitet:
120 personbiler.
Efter at være
blevet afløst
af nybygningen "Dana
Regina" på
Esbjerg-Harwich
ruten, bliver rutefarten
ændret til
sommersejlads Esbjerg
- Thorshavn/ Newcastle.
09-07-1974: Afgik
fra Esbjerg på
første tur
til Thorshavn.
1974: Udchartret
til Det Bergenske
D/S 09-10-1974
- 21-05-1975: Indsat
på ruten Bergen
- Stavanger - Newcastle.
02-11-1975 - 06-05-1976,
08 - 21-05- 1977,
17 - 27-05-1978,
22-04 - 05-05- 1979,
04 - 25-05-1980
og 14-04 til 09-06-
1982: Indsat på
ruten København
- Oslo. 30-11
- 22-12-1976 og
06 - 20-03-1977:
Indsat på
ruten Esbjerg -
Harwich. 1977:
Ombygget i Esbjerg.
Ekstra ag- terdæk
installeret. Bil
kapaciteten indskrænket
med 25. 26-05
- 26-09-1977: Indsat
på ruten Esbjerg
- Thorshavn/Newcastle.
23-02 - 10-05-1978:
Beboelsesskib ved
Stord Værft,
Norge. 1978:
Sommerfart Esbjerg
- Newcast- le/Thorshavn.
09-1979: Indsat
på ruten Esbjerg
- Cuxhaven - Harwich.
1980: Sommerfart
Esbjerg - Newcast-
le/Thorshavn.
09-1980: I timecharter
Harwich/ Immingham
- Zeebrügge.
1981: I sommerfart
Esbjerg -
Newcastle og Newcastle
- Oslo. 1982:
I sommerfart Esbjerg
- Newcastle og Newcastle
- Oslo. 23-03-1983:
Oplagt i Esbjerg.
16-09-1983: Solgt
til Cunard S.S.
Co. Plc., London.
Navn uændret.
23-09-1983: Overtaget
af de nye ejere
i Frederikshavn.
1983: Afgik fra
Tilbury til Sydatlanten
for 2 års
fart mellem Cape
Town og Falklansøerne
med arbejdere som
var i færd
med at anlægge
en ny lufthavn på
øerne.
1985: Ankomst til
Birkenhead fra Syd-
atlanten, og herefter
lagt op. 1986:
Solgt til Start
Point Investments
S.A. (Bilinder Marine
Corp. S.A.), Panama.
Omdøbt til
AMERICA
XIII.
23-12-1986: Afgik
fra Birkenhead og
02-01-1987 passeredes
Suez kanalen med
kurs mod Jeddah.
1987: Oplagt i Piræus,
Grækenland.
1987: Omdøbt
til EMMA.
1988: Omdøbt
til EUROPA.
03-2001: Solgt til
ophugning 05-2001: Sunket
under bugsering
i Rø- dehavet
på vej til
ophugning i Al-
ang, Indien. Der
har efterfølgende
været anledning
til undersøgelser
af sejladsen efter
Suez. Meget tydede
nemlig på,
at besætningen
på den rusiskejede
slæbebåd
måske havde
haft en finger med
i spillet omkring
passagerskibets
forlis. Forsikringssel-
skabets undersøgelsesafdeling
efter- prøvede
de mange rygter,
der var sejlet i
kølvandet
på forliset.
Et af dis- se gik
på, at slæbebådens
besæt- ning
skulle have solgt
en god del af "Europa"s
udrustning efter
passage af Suez-kanalen.
Købere skulle
være ægyptiske
"krejlere". Skibet
var at- traktivt på
den måde,
idet alt udsty- ret
til ombygning til
luxus lystyacht
al- lerede var ombord
og blev solgt med
til ophugningen. "Europa"
blev købt
til Grækenland
på vegne af
en arabisk rigmand,
der skulle bruge
den til private
formål. Det har nok ikke
været helt billige
ting, der var ombord.
Hvor meget af dette
der fulgte med til
bunden af Rødehavet
står hen i
det uvisse. Ophuggerne
bliev sikkert holdt
skadesløse
og gam le "England"
gik stille og roligt
til bunds.... Sic
Trasit Gloria Mundi!.
|