DSB Færger    

    

 

foto: Storebælt, Kai W. Mosgaard ©

        M/F Dronning Margrethe II

Færgerute(r) og operatør:
Korsør - Nyborg
Rødby - Puttgarden
Danske Statsbaner, København
Hjemsted: Korsør

Kaldesignal: OUIX - 73.1509.0.

Hoveddata: 

Længde over alt:

132,66 m

Length p p:

m

Bredde:

17,70 m

Dybgang:

4,53 m

Bruttotonnage:

5.623 rt

Nettotonnage:

2.696 rt

TDW:

1.575 t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

4,70 m

Frihøjde øverste dæk:

2,05 m

Sporantal:

3

Sporlængde:

320,71 m

antal jernbaneenheder:

13psv./32gsv.

Bil kapacitet:

ca. 210 biler


Passagerpladser m.m.:

Restaurant:

pl.

Cafeteria:

pl.

Passagersaloner:

pl.

Dækspladser:

pl.

Passagerpladser ialt:

1.500 pl.

 

 

Konstruktionsværft:
Nakskov Skibsværft A/S, DK (#200)

Byggeår:

1973

Køl lagt:

06-10-1972

Søsat:

14-03-1973

Prøvetur:

-

Leveret til ejer:

06-12-1973

Indsat:

07-12-1973

Ombygningsår:

1982

Sidste tur:

31-01-2005

Ophugget:

2005

Levetid:

32 år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 2 x B&W/HV DM-10U45HU

11.000 HK

Max. hastighed:

18,5 knob

Servicefart:

15,5 knob

Max. passagerer:

1.500


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

8,90 m

Agterportens bredde:

4,20 m


Andre navne/ejere: 

DSB Færger:

1973-1997

Til Scandlines A/S:

1997-2005

Margrethe:

2005

Beauport II:

2005


Historie:
Leveret som M/F DRONNING MARGRETHE II den 6. december 1973 til
De danske Statsbaner, København
12-
1973: Indsat på stortebæltsruten Korsør - Nyborg.
1982:  Ombygges på Nakskov Værft.  Forlænges med 12 m. Forhøjes med 2,5 m. Bovporten ændret og i den hidtidige lukkede agterende blev der installeret en hækport. Hjemhavn ændres til Rødby havn. Ny længde 144,66 m. Dybgang 4,8 m. Brt./Nrt./Tdw. 6.211./ 4.020./ 2.270. Antal køretøjer 260 personbiler på to dæk, eller 125 personbiler på øverste dæk og ca. 35 godsvogne på nederste. Ny sporlængde 344 m. Nyt passagerantal på Østersøen 1.800.
1982:  I fart på overfarten Rødby - Puttgarden. Færgen afløser i flere perioder på både Storebælt og Kattegat.
19??: En sen nat på Østersøen mellem Rødby og Puttgarden kolliderede færgen med et tankskib, og blev sat på grund for ikke at synke. En  omkom !
!!!!!
1997:  Efter indsættelsen af ”Prins Richard”, bliver færgen overflødig. Oplagt i Nakskov.
1998:  Ombygget på Svendborg Værft. Intern bilrampe mellem de to dæk installeres, således at færgen ikke er afhængig af de faste landanlæg i Rødby og Puttgarden.
10-1998:  I fart som godsfærge på Østersøen.
01-06-1999:  I fast fart som passager- og bilfærge mellem Gedser og Rostock.
29-03-2001:  Erstattet på ruten af M/F Prins Joachim. Derefter oplagt i Warnemünde.
01-05-2001:  Atter i fart fra på ruten Gedser - Rostock
.
11-01-2003:
Gik på grund på en sandbanke ud for Gedser, kom flot efter nogle timer.
31-01-2005: Sidste dag i trafik på ruten Gedser - Rostock.
02-2005: Solgt til Marwan Shipping & Trading, Forenede Arabiske Emirater (Registrerad i Nordkorea, Hjemmehavn: Wonsan).
02-2005: Overtaget og omdøbt til MARGRETHE
i Nakskov.
02-03-2005: afgik fra Nakskov.
04-2005: Solgt til ophugning i Indien.
05-05-2005: Ankomst Alang, Indien.
06-2005: Efter meget stærke protester fra bl.a. Scandlines eftersom færgen ikke skulle gå direkte til skrotning ifølge aftale, flyttet til Dubai. 
08-2005: Solgt til indiske ophuggere. Omdøbt til BEAUPORT II.
09-2005: Ankomst til Alang, Indien, for ophugning.

search this site the web

search engine by freefind