Færgerute(r)
og operatør:
Korsør
- Nyborg Rødby
- Puttgarden
Danske Statsbaner,
København
Hjemsted: Korsør
Kaldesignal:
OUIX - 73.1509.0.
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
132,66
m |
Length
p p: |
m |
Bredde: |
17,70
m |
Dybgang: |
4,53
m |
Bruttotonnage: |
5.623
rt |
Nettotonnage: |
2.696
rt |
TDW: |
1.575
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
4,70
m |
Frihøjde
øverste
dæk: |
2,05
m |
Sporantal: |
3 |
Sporlængde: |
320,71
m |
antal
jernbaneenheder: |
13psv./32gsv. |
Bil
kapacitet: |
ca.
210
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Passagersaloner: |
pl. |
Dækspladser: |
pl. |
Passagerpladser ialt: |
1.500 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
Nakskov
Skibsværft
A/S, DK (#200)
Byggeår: |
1973 |
Køl
lagt: |
06-10-1972 |
Søsat: |
14-03-1973 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
06-12-1973 |
Indsat: |
07-12-1973 |
Ombygningsår: |
1982 |
Sidste
tur: |
31-01-2005 |
Ophugget: |
2005 |
Levetid: |
32 år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2 x
B&W/HV
DM-10U45HU |
11.000
HK |
Max.
hastighed: |
18,5
knob |
Servicefart: |
15,5
knob |
Max.
passagerer: |
1.500 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
8,90
m |
Agterportens
bredde: |
4,20 m |
Andre
navne/ejere:
DSB Færger: |
1973-1997 |
Til
Scandlines
A/S: |
1997-2005 |
Margrethe: |
2005 |
Beauport
II: |
2005 |
Historie: Leveret som M/F DRONNING MARGRETHE II den 6. december 1973 til
De danske Statsbaner, København
12-1973:
Indsat på stortebæltsruten Korsør
- Nyborg. 1982:
Ombygges på
Nakskov Værft.
Forlænges
med 12 m. Forhøjes
med 2,5 m. Bovporten
ændret og
i den hidtidige
lukkede agterende
blev der installeret
en hækport.
Hjemhavn ændres
til Rødby
havn. Ny længde
144,66 m. Dybgang
4,8 m. Brt./Nrt./Tdw.
6.211./ 4.020./
2.270. Antal køretøjer
260 personbiler
på to dæk,
eller 125 personbiler
på øverste
dæk og ca.
35 godsvogne på
nederste. Ny sporlængde
344 m. Nyt passagerantal
på Østersøen
1.800. 1982:
I fart på
overfarten Rødby
- Puttgarden. Færgen
afløser i
flere perioder på
både Storebælt
og Kattegat.
19??: En sen nat
på Østersøen
mellem Rødby
og Puttgarden kolliderede
færgen med
et tankskib, og
blev sat på
grund for ikke at
synke. En
omkom !!!!!! 1997:
Efter indsættelsen
af ”Prins Richard”,
bliver færgen
overflødig.
Oplagt i Nakskov.
1998: Ombygget
på Svendborg
Værft. Intern
bilrampe mellem
de to dæk
installeres, således
at færgen
ikke er afhængig
af de faste landanlæg
i Rødby og
Puttgarden.
10-1998: I
fart som godsfærge
på Østersøen.
01-06-1999: I
fast fart som passager-
og bilfærge
mellem Gedser og
Rostock. 29-03-2001:
Erstattet
på ruten af M/F Prins Joachim.
Derefter oplagt i Warnemünde.
01-05-2001: Atter
i fart fra på
ruten Gedser - Rostock.
11-01-2003: Gik på
grund på en
sandbanke ud for
Gedser, kom flot
efter nogle timer.
31-01-2005:
Sidste dag i trafik
på ruten Gedser
- Rostock.
02-2005: Solgt til
Marwan Shipping
& Trading, Forenede
Arabiske Emirater
(Registrerad i Nordkorea,
Hjemmehavn: Wonsan).
02-2005: Overtaget
og omdøbt
til MARGRETHE i Nakskov.
02-03-2005:
afgik fra Nakskov.
04-2005: Solgt
til ophugning i
Indien. 05-05-2005:
Ankomst Alang, Indien.
06-2005: Efter
meget stærke
protester fra bl.a.
Scandlines eftersom
færgen ikke
skulle gå
direkte til skrotning
ifølge aftale,
flyttet til Dubai.
08-2005: Solgt til
indiske ophuggere.
Omdøbt til
BEAUPORT
II.
09-2005: Ankomst
til Alang, Indien,
for ophugning.
|