Færgerute
og operatør:
Korsør-Nyborg
Danske Statsbaner,
København
Hjemsted: Korsør
Kaldesignal:
OWBH
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
152,00
m |
Length
p p: |
m |
Bredde: |
23,70
m |
Dybgang: |
5,80
m |
Bruttotonnage: |
10.607
rt |
Nettotonnage: |
5.088
rt |
TDW: |
5.199
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
?
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
4 |
Sporlængde: |
494
m |
antal
jernbaneenheder: |
60
gsv. |
Bil
kapacitet: |
200
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Hall
lounge: |
pl. |
Dækspladser: |
280 pl. |
Passagerpladser ialt: |
2.280 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
Helsingør
Skibsværft,
DK (#418)
Byggeår: |
1980 |
Køl
lagt: |
28-08-1978 |
Søsat: |
08-08-1979 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
20-08-1980 |
Indsat: |
28-08-1980 |
Ombygningsår: |
- |
Sidste
tur: |
31-05-1997 |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
6 x
B&W/alpha
16U28LU |
25.440
HK |
Max.
hastighed: |
18,5
knob |
Servicefart: |
17,0
knob |
Max.
passagerer: |
2.000(2.280) |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Dronning Ingrid: |
1980-1999 |
Ingrid: |
1999-2000 |
Africa
Mercy: |
2000
- |
: |
- |
Historie:
28-06-1980:
Afgik fra
byggeværftet
til Nyborg for at
afprøve lejer.
Ankomst næste
dag til Korsør
for første
gang. Her kom færgen
til at ligge i ca.
2 måneder.
DSB hævdede,
at den ikke var
færdiggjort,
og hele sommeren
arbejdede folk fra
værftet på
færgen indtil
DSB har fået
opfyldt sine krav
til færdiggørelsen.
20-08-1980: Leveret som M/F DRONNING INGRID til DSB Færger, København.
28-08-1980: I fart Korsør - Nyborg. 1986:
I fart på
Dan-Link ruten Helsingborg
- København
i ca. 6 uger, indtil
rutens danske færge
TREKRONER er blevet
færdigombygget
på Nakskov
Værft.
09-02-1989: Kollideret
med SUPERFLEX
CHARLIE i Nyborg.
To personer omkom.
01-01-1997: Overført
till Scandlines
A/S, Danmark.
31-05-1997: Har
sejlet sin sidste
tur på overfarten
Korsør -
Nyborg. Derefter
oplagt i Korsør.
12-1997: Forsejlet
til Nyborg for videre
oplægning.
06-1998: Slæbet
til Nakskov for
videre oplægning.
24-03-1999: Solgt
til Royal Mercy
Valetta Ltd., Malta.
(Mercy Ships, Lindale,
Texas, USA.) Overtaget
i Nakskov. 01-04-1999:
Omdøbt
til INGRID. Afgik
samme dag fra Nakskov
til Newcastle, for
at blive bygget
om til hospitalsskib.
Skibet skulle efter
ombygningen sættes
i fart ud for Afrika.
04-04-2000: Omdøbt
til AFRICA
MERCY. 2006:
Fortsat under ombygning.
03-2007: Prøveture efter ombygning til hospitalsskib.
04-05-2007: Afgik fra England via Rotterdam mod Liberia.
|