Færgerute(r)
og operatør:
Korsør
- Nyborg Gedser
- Grossenbrode Kai
Halsskov - Knudshoved
København
- Malmø (afløserfærge)
Danske Statsbaner,
København
Hjemsted: Korsør
Kaldesignal:
OXUA - 50.9395.9
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
110,41
m |
Length
p p: |
-
m |
Bredde: |
17,70
m |
Dybgang: |
4,00
m |
Bruttotonnage: |
3.046
rt |
Nettotonnage: |
1.315
rt |
TDW: |
938
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
5,00
m |
Sporantal: |
3 |
Sporlængde: |
256,80
m |
antal
jernbaneenheder: |
ca.
30 gsv. |
Bil
kapacitet: |
ca.
110
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Passagersalon: |
pl. |
Passagerpladser ialt. |
1.500 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
Helsingør
Skibsværft,
DK (#302)
Byggeår: |
1951 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
24-11-1950 |
Prøvetur: |
14-04-1951 |
Leveret
til
ejer: |
17-04-1951 |
Indsat: |
17-04-1951 |
Ombygningsår: |
1953 |
Sidste
tur: |
??
1982 |
Ophugget: |
-
|
Levetid: |
- år
|
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2 x
B&W
650-VF-90
6-Cyl.
|
5.450
HK |
Max.
hastighed: |
17
knob |
Servicefart: |
16½
knob |
Max.
passagerer: |
1.500 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Dronning Ingrid: |
1948-1982 |
Sjælland: |
1982-2002 |
Selandia: |
2002-2004 |
Princess Selandia: |
2004 - |
Historie:
27-12-1948:
Kontraheret af DSB.
Leveret som M/F DRONNING INGRID den 17. april
1951 till DSB, Korsør,
Danmark. 17-04-1951:
Indsat på
storebælts-
ruten mellem Korsør
og Nyborg. 1953:
Ombygget på
Helsingør
Skibsværft,
så den også
kunne indsættes
på overfarten
mellem Gedser -
Grossenbrode Kai.
Forskibet blev bygget
højere og
lukket, og i agterstavnen
bliver der indsat
en bred hækport,
så der også
kunne rangeres tog
og biler ind og
ud over agterenden,
hvilket var nødvendigt
i Grossenbrode.
I de følgende
år sejlede
færgen både
på Østersøen
og Storebælt,
og efter åbningen
af biloverfarten
mellem Halsskov
og Knudshoved (1957)
benyttedes færgen
også der.
06-08-1979: Da
navnet "Dronning
Ingrid" skulle
anvendes til den
første af
de store nye IC
færger blev
færgen omdøbt
til SJÆLLAND.
1982: Indsat
mellem Malmö
og København,
derefter oplagt
i Halsskov.
01-11-1984: Slæbtes
til kajplads 114
i Københavns
Havn. Udlejet til
Danmarks Radio som
studie for optagelse
af ungdomsprogrammer
med titlen "Kajplads
114". 10-01-1986:
Tilbageleveret til
DSB, slæbtes
senere til Helsingør
for videre oplægning.
1988: Dokket
og istandsat på
Helsingør
Skibsværft.
05-1988: Atter
bugseret til kajplads
114 i København.
15-06-1988: Åbnet
som museums- og
restaurationsfærge.
Anvendt af DSB restauranter
- senere Scandlines
- som teater- og
restaurationsskib
04-2002: Scandlines
ønskede ikke
længere at
drive skibet, som
afhændeds til Eagle
Chartering of Gibraltar.
Omdøbt SELANDIA
og slæbtes
fra København
02-05 med kurs mod
Tilbury Docks, England.
Færgen tænkt
anvendt som restaurations-
og underholdningsskib
langs kaj i Chatham;
men når aldrig
frem.
2004:
Færgen
bugseres til Buccleuch
Dock i Barrow-in-Furness,
hvor den nu igen
anvendes som restaurations-
og underholdningsskib.
Omdøbt til
PRINCESS
SELANDIA.
|