DSB Færger    

    

 

foto som M/F Sjælland: Kai W. Mosgaard ©

        M/F Dronning Ingrid - Sjælland

Færgerute(r) og operatør:
Korsør - Nyborg
Gedser - Grossenbrode Kai
Halsskov - Knudshoved
København - Malmø (afløserfærge)
Danske Statsbaner, København
Hjemsted: Korsør

Kaldesignal: OXUA - 50.9395.9

Hoveddata: 

Længde over alt:

110,41 m

Length p p:

- m

Bredde:

17,70 m

Dybgang:

4,00 m

Bruttotonnage:

3.046 rt

Nettotonnage:

1.315 rt

TDW:

938 t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

5,00 m

Sporantal:

3

Sporlængde:

256,80 m

antal jernbaneenheder:

ca. 30 gsv.

Bil kapacitet:

ca. 110 biler


Passagerpladser m.m.:

Restaurant:

pl.

Cafeteria:

pl.

Passagersalon:

pl.

Passagerpladser ialt.

1.500 pl.

 

Konstruktionsværft:
Helsingør Skibsværft, DK (#302)

Byggeår:

1951

Køl lagt:

-

Søsat:

24-11-1950

Prøvetur:

14-04-1951

Leveret til ejer:

17-04-1951

Indsat:

17-04-1951

Ombygningsår:

1953

Sidste tur:

?? 1982

Ophugget:

-

Levetid:

- år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 2 x B&W 650-VF-90 6-Cyl.

5.450 HK

Max. hastighed:

17 knob

Servicefart:

16½ knob

Max. passagerer:

1.500


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

Dronning Ingrid:

1948-1982

Sjælland:

1982-2002

Selandia:

2002-2004

Princess Selandia:

2004 -


Historie:
27-12-
1948: Kontraheret af DSB.
Leveret som M/F DRONNING INGRID den 17. april 1951 till DSB, Korsør, Danmark.
17-04-1951:  Indsat på storebælts- ruten mellem Korsør og Nyborg.
1953:  Ombygget på Helsingør Skibsværft, så den også kunne indsættes på overfarten mellem Gedser - Grossenbrode Kai. Forskibet blev bygget højere og lukket, og i agterstavnen bliver der indsat en bred hækport, så der også kunne rangeres tog og biler ind og ud over agterenden, hvilket var nødvendigt i Grossenbrode. I de følgende år sejlede færgen både på Østersøen og Storebælt, og efter åbningen af biloverfarten mellem Halsskov og Knudshoved (1957) benyttedes færgen også der.
06-08-1979:  Da navnet "Dronning Ingrid" skulle anvendes til den første af de store nye IC færger blev færgen omdøbt til SJÆLLAND.
1982:   Indsat mellem Malmö og København, derefter oplagt i Halsskov.  
01-11-1984:  Slæbtes til kajplads 114 i Københavns Havn. Udlejet til Danmarks Radio som studie for optagelse af ungdomsprogrammer med titlen "Kajplads 114".
10-01-1986: Tilbageleveret til DSB, slæbtes senere til Helsingør for videre oplægning.
1988:  Dokket og istandsat på Helsingør Skibsværft.
05-1988:  Atter bugseret til kajplads 114 i København.
15-06-1988:  Åbnet som museums- og restaurationsfærge. Anvendt af DSB restauranter - senere Scandlines - som teater- og restaurationsskib
04-2002:  
Scandlines ønskede ikke længere at drive skibet, som afhændeds til Eagle Chartering of Gibraltar. Omdøbt SELANDIA og slæbtes fra København 02-05 med kurs mod Tilbury Docks, England. Færgen tænkt anvendt som restaurations- og underholdningsskib langs kaj i Chatham; men når aldrig frem.
2004:  Færgen bugseres til Buccleuch Dock i Barrow-in-Furness, hvor den nu igen anvendes som restaurations- og underholdningsskib. Omdøbt til PRINCESS SELANDIA.

search this site the web

search engine by freefind