Færgerute(r)
og operatør:
Rødby
- Puttgarden
DSB Færger,
København
Hjemsted: Rødby
Havn
Kaldesignal:
OWVF - 68.1509.3
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
144,50
m |
Length
p p: |
- m |
Bredde: |
17,70
m |
Dybgang: |
5,50
m |
Bruttoregistertons: |
6.352
t |
Nettoregistertons: |
2.692
t |
Dwt: |
1.762
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Frihøjde
øverste
dæk: |
-
m |
Sporantal: |
3 |
Sporlængde: |
341,97
m |
antal
jernbaneenheder: |
ca.
30 gdsv. |
Bil
kapacitet: |
310
- 160
på
øvr.
og 150
på
ndr.
dæk |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Passagersaloner: |
pl. |
|
pl. |
Passagerpladser ialt: |
1.500 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
Helsingør
Skibsværft
A/S, DK (#384)
Byggeår: |
1968 |
Køl
lagt: |
10-08-1967 |
Søsat: |
14-02-1968 |
Prøvetur: |
31-05-1968 |
Leveret
til
ejer: |
31-05-1968 |
Indsat: |
07-06-1968 |
Ombygningsår: |
- |
Sidste
tur: |
18-12-1997 |
Ophugget: |
2000 |
Levetid: |
32 år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2 x
HV/B&W
10U45HU
diesel |
7.460
kW |
Max.
hastighed: |
18
knob |
Servicefart: |
16
knob |
Max.
passagerer: |
1.500 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Historie: Leveret som M/F DANMARK 31. maj 1968 til
De danske Statsbaner, Køben-havn 07-06-1968:
Iindsat på
østersøoverfar-ten Rødby
- Puttgarden.
08-04-1995: Fik
maskinskade. På
grund af kraftig
vind turde man ikke
anløbe Rødby
havn. Færgen
måtte derfor
på en længere
sejltur på
9 timer til Nyborg.
Korsør kunne
ikke anløbes
pga. høj
vandstand. De 33
personbiler på
øverste vogndæk
måtte løftes
i land med en mobil-
kran, mens lasten
på nederste
dæk kunne
komme i land på
normal vis.
18-12-1997: Sejlede
sin sidste tur på
overfarten. Efter
afrigning oplagt
i Nakskov. 08-1999:
Solgt til
skrotning hos firmaet
"Fornæs"
i Grenå.
08-2000: Skrog inkl.
dele af hoved-maskinen videresolgt
for skrotning til et selskab i
Santander, Spanien.
Slæbt fra
Grenå til
Spanien af slæbebåden
"Stine A" tilhørende
bugserselskabet
Jens Alfastsen.
|