Færgerute(r)
og operatør:
Gedser
- Warnemünde
Gedser - Grossenbrode
Kai DSB Færger,
København
Hjemsted: Gedser
Kaldesignal:
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
101,73
m |
Length
p p: |
- m |
Bredde: |
18,75
m |
Dybgang: |
4,50
m |
Bruttotonnage: |
2.915
rt |
Nettotonnage: |
1.264
rt |
Dwt: |
500
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Sporantal: |
2 |
Sporlængde: |
157
m |
antal
jernbaneenheder: |
ca.
20 gsv./
7 personvg. |
Bil
kapacitet: |
ca.
70 biler |
Passagerpladser
m.m.:
1.
klasse
Rygersalon: |
pl. |
1.
klasse
Ikkerygersalon: |
pl. |
3.
klasse
salon: |
pl. |
|
pl. |
Passagerpladser ialt: |
1.100 pl. |
*
Efter
ombygning |
- |
|
|
Konstruktionsværft:
Helsingør
Skibsværft
A/S, DK (#163)
Byggeår: |
1922 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
07-12-1921 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
11-12-1922 |
Indsat: |
12-1922 |
Ombygningsår: |
- |
Sidste
tur: |
14-04-1968 |
Ophugget: |
1968 |
Levetid: |
44 år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2 x
3-Cyl.
(H-M-L)
damp.
|
3.600
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
15½
knob |
Max.
passagerer: |
1.100 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Historie:
Leveret som D/F DANMARK 11. de-cember 1922 til De danske Statsba-ner, København 11-1922: Indsat
på østersøoverfarten
mellem Gedser og
Warnemünde.
1951 -1963: Tillige
indsat på
ruten mel-lem Gedser
og Grossenbrode
Kai (Vesttyskland).
14-04-1968:
Færgen sejlede
sin sidste tur mellem
Gedeer og Warnemünde.
Hermed var det -
næsten -
slut med dampfærgederift
i DSB-regi. Kun
D/F Kärnan
sejlede fortsat mellem
Hel-singør
og Hälisingborg
frem til 1973.
18-04-1968: Overtaget af Heyghn Freeres S.A. i Belgien
for ophugning.
|