DFDS    

    

 

foto: Kai W. Mosgaard ©

        M/F Dana Sirena

Færgerute(r) og operatør:
København - Aalborg
Genova - Palma/Malaga.
Rederiet DFDS, København
Hjemsted: Aalborg

Kaldesignal: OVXC - 69.3020.7

Hoveddata: 

Længde over alt:

124,85 m

Length p p:

m

Bredde:

19,25 m

Dybgang:

5,21 m

Bruttotonnage:

7.697 rt

Nettotonnage:

3.890 rt

TDW:

1.021 t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

m

Frihøjde hængedæk:

- m

Sporantal:

0

Sporlængde:

0 m

Lastkapacitet:

m

Bil kapacitet:

120 biler


Passagerpladser m.m.:

Restaurant:

pl.

Cafeteria:

pl.

Hall lounge:

pl.

 

pl.

 

pl.

Køjepladser:

506 pl.

Passagerpladser ialt:

718 pl.

Forhistorie:
18-08-1969 - 01-10-1970
: Indsat som "Aalborghus" på ruten København- (Helsingborg-) Aalborg, hvorefter ruten nedlagdes.
12-10-1970: Afgik fra København til Marseilles for ombygning ved Societé des Anciens Etabblissement Groignard S.A..
20-10-1970 - 21-06-1971: Ombygget i Marseilles, Frankrig. Ny Brt. / Nrt. / Tdw. 7.672 / 3.669 / 991. Passagerantal 622.
04-06-1971: Omdøbt til "
Dana Sirena"
22-06-1971: Ankomst til Genova fra Marseilles.
26-06 - 01-11-1971: Indsat på ruten Genova - Palma/Malaga.
11-11-1971 - 02-01-1972:  Oplagt i København.
28-01-1972: Indsat på ruten Genova- Tunis/ Palma/Malaga/Patras.
1972: Også indsat til 1974 på ruten Genova - Tanger.
08-11-1972 - 10-01-1973: Oplagt i Malaga.
12-01-1973: Indsat på ruten Genova- Tunis/ Palma/Malaga/Patras.  (Palma og Patras kun i perioden 01-04 til 01-11).
11-04 - 27-09-1973:  I perioden også indsat på ruten Patras-Bari.
08-12-1973 - 01-03-1974:  Oplagt i Genova.
01-03-1974: Indsat på ruten Genova- Tunis/Palma/Malaga/Alicante/ Patras. (Patras indtil 11-09).
23-12-1974 - 14-02-1975: Oplagt i Genova.
03 - 06-1975: I timecharter til "Prinzen- linie" for indsættelse på ruten Hamburg - Harwich.
07 - 16-09-1975: I timecharter til C.N.A.N. for indsættelse på ruten Algier-Annaba-Tunis.
19-09 - 15-10-1975: Indsat på ruten Genova-Tunis/Malaga/Alicante.
12-10 - 02-11-1975: Oplagt i Esbjerg.
1975: Omdøbt til "
Olau Dana" under time charter til Olau Line A/S, København. Charterperiode 05-11-1975 til 01-05-1976.
08-11-1975: Indsat på ruten Vlissingen- Sheerness.
03-05-1976: Atter omdøbt til "
Dana Sirena".
05-1976 - 12-04-1977: I time charter til Stord Verft og Stavanger Catering A/S. I brug som beboelses skib ved Stord Verft.
21-04-1977: Omdøbt til "
Robin Hood".
25-05 - 23-10-1977: I time charter til T.T. Line for trafik på ruterne mellem Travemünde og Baltiske havne/ København-Gøteborg-Oslo.
23-12-1977: Atter omdøbt til "
Dana Sirena".
15-01 - 23-02-1978: I timecharter til Stena Line Ab., Gøteborg. Indsat på ruten Gøteborg-Kiel.

Konstruktionsværft:
Cantieri Navali Tirreno e Riuniti Spa. Riva Trigosi, I (#280)

Byggeår:

1969

Køl lagt:

20-03-1967

Søsat:

02-07-1969

Prøvetur:

15/17/23-07-1969

Leveret til ejer:

23-07-1969

Indsat:

01-08-1969

Ombygningsår:

1970

Sidste tur:

28-08-1983

Ophugget:

-

Levetid:

- år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 2 x B&W 1242-VT2BF-90

12.000 HK

Max. hastighed:

knob

Servicefart:

21 knob

Max. passagerer:

718


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

Aalborghus:

1971-1975

Dana Sirena:

1971-1975

Olau Dana:

1975-1976

Dana Sirena:

1976-1977

Robin Hood:

1977

Dana Sirena:

1977

Robin Hood:

1978

Dana Corona:

1979-1985

Tian E:

1985 -

:

-


Historie:
31-03 - 06-05-1978:  I timecharter til Bergen Line. Indsat på ruten Bergen- Stavanger-(Kristiansand)-Newcastle.
09-05-1978: Atter omdøbt til "
Robin Hood".
10-05 - 01-10-1978: I timecharter til T.T. Line. Indsat på ruter Travemünde- Baltiske havne-København.
27-05-1978: Afgik fra Travemünde til København-Oslo-Leith-London- Amsterdam-Leith-Bergen-Oslo- København-Travemünde.
04-10-1978: Atter omdøbt til "
Dana Sirena".
10-10-1978 - 15-05-1979: I timecharter til Bergen Line. Indsat på ruten Bergen- Stavanger-Newcastle.
18-05-1979: Atter omdøbt til "
Robin Hood".
30-05 - 30-09-1979: I timecharter til T.T. Line. Indsat på ruter Travemünde- Baltiske havne.
16-09-1979: En tur Travemünde-Gøte- borg-Oslo-København- Travemünde.

01-10 - 28-11-1979: Ombygget på Ålborg Værft A/S. Ny Brt. / Nrt./ Tdw. 7.988 / 3.883 / 1.100. Passagerantal 691.
19-11-1979: Omdøbt til "
Dana Corona".
07-12-1979: Indsat på ruten Genova- Tunis/Malaga.
25-02-1980: Indsat på ruten Genova- Tunis/Ibiza-Malaga.
03-11-1980: Indsat på ruten Genova- Tunis/ Motril-Malaga.
06-04-1981: Indsat på ruten Genova- Tunis/Ibiza-Almeria-Malaga.
30-10-1981: Indsat på ruten Genova- Tunis.
26-03-1982: Indsat på ruten Genova- Tunis/Palma-Motril.
22-11-1982: Middelhavsfarten indstillet.
03-12-1982: Ankomst til København fra Genova og bliver herefter lagt op.
02-06 - 28-08-1983: I timecharter til S.F. Line. Indsat på ruten Kapellskär- Mariehamn.
06-02-1985: Solgt til China Ocean Shipping Co. (COSCO), (Peoples Rep. Of China).  
06-03-1985: Overtaget af de nye ejere og omdøbt til "
Tian E". Senere overtaget af Dalian Steam Ship Co., Dalian. Navn uændret.
2003: Rapporteres oplagt i Kina.

search this site the web

search engine by freefind