DFDS    

    

 

foto: Esbjerg - Kai W. Mosgaard ©

        M/S Dana Regina

Færgerute(r) og operatør:
Esbjerg - Harwich, Parkeston Quai
DFDS Seaways, Esbjerg
Hjemsted: Esbjerg

Kaldesignal: OXDM - 73.2952.2.

Hoveddata: 

Længde over alt:

153,70 m

Length p p:

138,99 m

Bredde:

24,31 m

Dybgang:

6,00 m

Bruttoregistertons:

12.192 t

Nettoregistertons:

6.311 t

TDW:

2.703 t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

m

Frihøjde hængedæk:

- m

Sporantal:

0

Sporlængde:

0 m

antal jernbaneenheder:

0 gsv.

Bil kapacitet:

250 (77: 370)


Passagerpladser m.m.:

Restaurant:

pl.

Cafeteria:

pl.

Hall lounge:

pl.

 

pl.

 

pl.

Antal kahytter:

?? stk.

køjepladser ialt:

878 pl.

Passagerpladser ialt:

975 pl.

mf Vana Talinn

 

Konstruktionsværft:
Aalborg værft A/S, DK (#200)

Byggeår:

1974

Køl lagt:

07-05-1973

Søsat:

31-08-1973

Prøvetur:

09-06-1974

Leveret til ejer:

28-06-1974

Indsat:

08-07-1974

Ombygningsår:

-

Sidste tur:

31-05-1990

Ophugget:

-

Levetid:

- år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 4 x B&W 8S45HU 8-Cyl diesel

17.600 kW

Max. hastighed:

knob

Servicefart:

21,5 knob

Max. passagerer:

975


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

Dana Regina:

1974-1990

Nord Estonia:

1990-1993

Thor Heyerdahl:

1993-1994

Vana Tallinn:

1994 -

:

-

:

-

Historie:
24-12-
1969: Kontraheret.
Leveret som M/F Dana Regina 28. juni 1974 till DFDS A/S, København.
29-06-
1974: Ankomst til København.
01-07-
1974: D¨bt og afgik på "krydstogt" København via Harwich - London til Esbjerg.
08-07-
1974:  Indsat på ruten Esbjerg - Harwich.
07-01 - 26-01-1977:  Hængedækket udvidet på værft i Hamburg. Ny kapacitet: 370 personbiler.
12-10-1983: Indsat på ruten København - Oslo.
03-01-1989: Solgt til Marne Investment Ltd. Nassau. Navn uændret.
05-01-1989: Overtaget af de nye ejere og bareboat charteret til DFDS. Forblev på København - Oslo ruten indtil leveringen af  ”Queen Of Scandinavia”.
1989:  Under charterperioden solgt til Nordström & Thulin AB, Stockholm.
01-06-1990: Afsejlet fra København til Gøteborg.
02-06-1990: Afleveret til Marne Investment Ltd., Gøteborg, og umiddelbart derefter overtaget af Nordström & Thulin AB, Stockholm..
02-06 - 13-06-1990:  Ombygget i Gøteborg.
1990:  Omdøbt til ”
Nord Estonia”.
15-06-1990: Ankomst til Stockholm.
16-06-1990: Præsentationstur til Tallinn, chartret af Estline. Derefter i fast rutefart Stockholm - Tallinn.
1990:  Solgt til Priba AB (Nordström & Thulin AB), Stockholm. Navn og fart uændret.
03-1993: Udchartret til Larvik Line, Norge. Omdøbt til ”
Thor Heyerdahl” Indsat på ruten Frederikshavn - Larvik. Hjemhavn: Gøteborg.
04-1994: Solgt til Mandalika Shipping Co Ltd, Nicosia, Cypern. (Hansatee Oy, Tallinn, Estland). Omdøbt til ”
Vana Tallinn” Indsat i Tallinks trafik mellem Tallinn - Helsingfors.
11-1996: Oplagt.
12-1996: Udchartret til TH Ferries, Tallinn, Estland. Indsat på ruten Tallinn - Helsingfors.
1998: Overtaget af Hansatee Oy, Tallinn, Estland. Indsat for Tallink på ruten Tallinn - Helsingfors.
25-08-2002: Sidste dag i trafik på ruten mellem Tallinn og Helsingfors.
25-08-2002: Ankomst Baltic Shiprepair, Tallinn, Estland for værftsophold.
11-10-2002: Indsat på ruten Paldiski - Kapellskär.
31-12-2005 - 02-01-2006: Udchartret til Expo Tour Ltd, for et krydstogt Tallinn - St Petersburg. 
 

search this site the web

search engine by freefind