Færgerute(r)
og operatør:
Esbjerg
- Harwich, Parkeston
Quai DFDS Seaways,
Esbjerg Hjemsted:
Esbjerg
Kaldesignal:
OXDM - 73.2952.2.
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
153,70
m |
Length
p p: |
138,99
m |
Bredde: |
24,31
m |
Dybgang: |
6,00
m |
Bruttoregistertons: |
12.192
t |
Nettoregistertons: |
6.311
t |
TDW: |
2.703
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
antal
jernbaneenheder: |
0
gsv. |
Bil
kapacitet: |
250
(77:
370) |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Hall
lounge: |
pl. |
|
pl. |
|
pl. |
Antal
kahytter: |
?? stk. |
køjepladser
ialt: |
878 pl. |
Passagerpladser ialt: |
975 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
Aalborg
værft A/S,
DK (#200)
Byggeår: |
1974 |
Køl
lagt: |
07-05-1973 |
Søsat: |
31-08-1973 |
Prøvetur: |
09-06-1974 |
Leveret
til
ejer: |
28-06-1974 |
Indsat: |
08-07-1974 |
Ombygningsår: |
- |
Sidste
tur: |
31-05-1990 |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
4 x
B&W
8S45HU
8-Cyl
diesel
|
17.600
kW |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
21,5
knob |
Max.
passagerer: |
975 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Dana Regina: |
1974-1990 |
Nord
Estonia: |
1990-1993 |
Thor
Heyerdahl: |
1993-1994 |
Vana
Tallinn: |
1994
- |
: |
- |
: |
- |
Historie:
24-12-1969:
Kontraheret.
Leveret
som M/F
Dana Regina 28. juni
1974 till DFDS A/S,
København.
29-06-1974:
Ankomst til København.
01-07-1974:
D¨bt og afgik
på "krydstogt"
København
via Harwich - London
til Esbjerg.
08-07-1974:
Indsat på
ruten Esbjerg -
Harwich. 07-01
- 26-01-1977: Hængedækket
udvidet på
værft i Hamburg.
Ny kapacitet: 370
personbiler.
12-10-1983: Indsat
på ruten København
- Oslo. 03-01-1989:
Solgt til Marne
Investment Ltd.
Nassau. Navn uændret.
05-01-1989: Overtaget
af de nye ejere
og bareboat charteret
til DFDS. Forblev
på København
- Oslo ruten indtil
leveringen af ”Queen
Of Scandinavia”.
1989: Under
charterperioden
solgt til Nordström
& Thulin AB,
Stockholm. 01-06-1990:
Afsejlet fra København
til Gøteborg.
02-06-1990: Afleveret
til Marne Investment
Ltd., Gøteborg,
og umiddelbart derefter
overtaget af Nordström
& Thulin AB,
Stockholm..
02-06 - 13-06-1990:
Ombygget i
Gøteborg.
1990: Omdøbt
til ”Nord
Estonia”.
15-06-1990: Ankomst
til Stockholm.
16-06-1990: Præsentationstur
til Tallinn, chartret
af Estline. Derefter
i fast rutefart
Stockholm - Tallinn.
1990: Solgt
til Priba AB (Nordström
& Thulin AB),
Stockholm. Navn
og fart uændret.
03-1993: Udchartret
til Larvik Line,
Norge. Omdøbt
til ”Thor
Heyerdahl” Indsat
på ruten Frederikshavn
- Larvik. Hjemhavn:
Gøteborg.
04-1994: Solgt til
Mandalika Shipping
Co Ltd, Nicosia,
Cypern. (Hansatee
Oy, Tallinn, Estland).
Omdøbt til
”Vana
Tallinn” Indsat
i Tallinks trafik
mellem Tallinn -
Helsingfors.
11-1996: Oplagt.
12-1996: Udchartret
til TH Ferries,
Tallinn, Estland.
Indsat på
ruten Tallinn -
Helsingfors.
1998: Overtaget
af Hansatee Oy,
Tallinn, Estland.
Indsat for Tallink
på ruten Tallinn
- Helsingfors.
25-08-2002: Sidste
dag i trafik på
ruten mellem Tallinn
og Helsingfors.
25-08-2002: Ankomst
Baltic Shiprepair,
Tallinn, Estland
for værftsophold.
11-10-2002: Indsat
på ruten Paldiski
- Kapellskär.
31-12-2005
- 02-01-2006: Udchartret
til Expo Tour Ltd,
for et krydstogt
Tallinn - St Petersburg. |