DFDS    

    

 

foto: Fotograf ukendt (postkort) ©

        M/F Dana Hafnia

Færgerute(r) og operatør:
Esbjerg - Harwich/Felixstowe
Rederiet DFDS A/S, København
Hjemsted: Esbjerg

Kaldesignal: OXTU - 73.5874.3

Hoveddata: 

Længde over alt:

144,56 m

Length p p:

m

Bredde:

24,39 m

Dybgang:

6,88 m

Bruttotonnage:

5.991 rt

Nettotonnage:

1.977 rt

TDW:

6.604 t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

m

Frihøjde hængedæk:

- m

Sporantal:

0

Sporlængde:

0 m

Lastkapacitet:

402 TEUs

Bil kapacitet:

?? biler


Passagerpladser m.m.:

Restaurant:

pl.

Cafeteria:

pl.

Hall lounge:

pl.

 

pl.

 

pl.

Køjepladser:

12 pl.

Passagerpladser ialt:

12 pl.

Forhistorie:
1975:  Skibet var oprindelig tiltænkt navnet "Dana Agricola", med hvilket det bliver søsat. Dette blev dog ændret til "Dana Hafnia" primo1976..

Konstruktionsværft:
Helsingør Skibsværft A/S, DK (#408)

Byggeår:

1976

Køl lagt:

14-07-1975

Søsat:

09-02-1976

Prøvetur:

-

Leveret til ejer:

01-07-1976

Indsat:

03-07-1976

Ombygningsår:

1986

Sidste tur:

19-02-1985

Ophugget:

-

Levetid:

- år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 2 x B&W 18U50LU diesel

27.540 HK

Max. hastighed:

knob

Servicefart:

22½ knob

Max. passagerer:

12


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

Dana Agricola:

1976

Dana Hafnia:

1976

Drachenfels:

1976-1977

Dana Hafnia:

1977-1985

Gedser:

1985-1986

Gedser Link:

1986-1989

Venus:

1989 -


Historie:
03-07-
1976: Indsat på ruten Esbjerg – Harwich / Felixstowe.
14-09-1976: Omdøbt til "
Drachenfels". I 18 mdr. chartret til  DDG-Hansa, Bremen. Indsat på rute USA – Persiske Golf.
15-09-1976: Afgik fra Esbjerg mod Galveston på første rejse for DDG-Hansa.
07-11-1977: Atter omdøbt til "
Dana Hafnia" i Bremerhaven.
11-1977 - 08-1978: Udchartret til Deutsche Seerederei, Rostock. Indsat på rute Rostock – Persiske Golf / Angola / Dakar / Etiopien – Mosambiqui.
06-09 - 25-09-1978: Indsat på ruten Esbjerg – Harwich/Felixstowe/North Shields.  
01-10-1978 - 01-01-1979: I time-charter til EWL / Tor Line. Indsat på ruten Immingham – Rotterdam – Gøteborg.
03-01 - 24-06-1979: I time-charter til Tor Line. Idsat på ruten Gøteborg / Helsingborg – Middlesbrough eller Gøteborg – Amsterdam / Felixstowe.
28-06 - 30-07-1979: Udchartret for en tur Rostock  - Angola – Mosambiqui – Etiopien.
27-04 - 04-06-1980: En tur Rostock – Corinto via Panama Kanalen.
19-08 - 02-09-1980:  I charterfart Rotterdam Europort – Ipswich.
11-10 - 04-11-1980: En tur Rostock – Aqaba – Hull.
04-11 - 21-11-1980: I charterfart Hull – Rotterdam.
22-11 - 15-12-1980: I charterfart Gøteborg – Amsterdam / Felixstowe.
22-12-1980 - 02-02-1981: En tur Rostock – Dar es Salaam.  
07-02 - 22-02-1981: I charterfart Gøteborg – Amsterdam / Felixstowe.
24-02 - 23-03-1981: I charterfart Avonmouth – Iskenderun – Gent – Amsterdam – Gøteborg – Gent.
23-03 - 25-04-1981: En tur Rostock – Aqaba – Rotterdam.  
25-04 - 27-05-1981: En tur Rotterdam – Harwich – Venice – Tobruk – Venice – Lissabon – Felixstowe – Rostock.  
27-05 - 18-09-1981: I charterfart Rostock – Aqaba.  
03-10 - 06-10-1981: En tur Esbjerg – Harwich – Felixstowe.
11-10 - 28-12-1981:  En tur Rostock – Aqaba – Maputo – Rostock – Hodaidah – København.
08-01-1982 - 17-09-1985: Indsat på ruten København – Helsingborg – Immingham – Felixstowe.
03-1984: Også indsat på ruten Gøteborg / Esbjerg – Felixstowe.
20-09 -28-10-1985. I charterfart Southampton – Tyrkiet.
29-10 - 11-12-1985: Indsat på ruten København – Helsingborg – Harwich – Immingham.
26-11-1985: Solgt til Mols-Linien A/S.
12-12 - 22-12-1985: Indsat på ruten Esbjerg – Harwich.
30-12-1985: Overtaget af Mols-Linien A/S. Navn uændret. Udchartret til DFDS.
04-01 - 19-02-1986: Indsat på ruten Esbjerg / Hamburg – Harwich.
20-03-1986: Ankomst til Frederikshavn Værft A/S for salgsdokning.
21-03-1986: Solgt til Østersøens Færgefart A/S (G.T. Linien A/S), Nassau. Overtaget samme dag.
24-03-1986: Afgik fra Frederikshavn til Rendsburg. Ombygget til passager- og bilfærge på Werft Nobiskrug G.m.b.H., Rendsburg. Omdøbt til "
Gedser". Ny tonnage: 14.540 BT. 4.362 NT. 2.150 Tdw. Antal passagerer 600.
28-05-1986: Ankomst til Gedser efter ombygning. Indsat på ruten Gedser – Travemünde.
1986: Solgt til GT-Link A/S, Nassau. Omdøbt til "
Gedser Link". Rutefart uændret.
1989: Omregistreret til Gibraltar.
1989: Solgt til Ticket Shipping Co. Ltd. (Ventouris Group Enterprises S.A.)., Limassol, Cypern. Omdøbt til "
Venus". Indsat på ruten Patras – Bari.
09-1990: Indsat på ruten Patras - Igoumenitsa - Bari.
07-07-1999: Udchartret til Swansea - Cork Ferries, Cork, Irland. Indsat for St Malo-Cork Ferries på ruten Cork - St Malo.  
27-11-1999: Ruten nedlagt og charteren ophørt.
29-11-1999: Afgik fra Cork til Grækenland.
12-12-1999: Indsat på ruten Bari - Igoumenitsa.

search this site the web

search engine by freefind