Færgerute(r)
og operatør:
Esbjerg
- Harwich/Felixstowe
Rederiet DFDS A/S,
København
Hjemsted: Esbjerg
Kaldesignal:
OXTU - 73.5874.3
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
144,56
m |
Length
p p: |
m |
Bredde: |
24,39
m |
Dybgang: |
6,88
m |
Bruttotonnage: |
5.991
rt |
Nettotonnage: |
1.977
rt |
TDW: |
6.604
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
Lastkapacitet: |
402
TEUs |
Bil
kapacitet: |
??
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Hall
lounge: |
pl. |
|
pl. |
|
pl. |
Køjepladser: |
12 pl. |
Passagerpladser
ialt: |
12 pl. |
Forhistorie:
1975:
Skibet var
oprindelig tiltænkt
navnet "Dana
Agricola",
med hvilket det
bliver søsat.
Dette blev dog ændret
til "Dana
Hafnia"
primo1976..
|
|
Konstruktionsværft:
Helsingør
Skibsværft
A/S, DK (#408)
Byggeår: |
1976 |
Køl
lagt: |
14-07-1975 |
Søsat: |
09-02-1976 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
01-07-1976 |
Indsat: |
03-07-1976 |
Ombygningsår: |
1986 |
Sidste
tur: |
19-02-1985 |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2 x
B&W
18U50LU
diesel |
27.540
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
22½
knob |
Max.
passagerer: |
12 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Dana
Agricola: |
1976 |
Dana Hafnia: |
1976 |
Drachenfels: |
1976-1977 |
Dana
Hafnia: |
1977-1985 |
Gedser: |
1985-1986 |
Gedser
Link: |
1986-1989 |
Venus: |
1989
- |
Historie:
03-07-1976:
Indsat på
ruten Esbjerg –
Harwich / Felixstowe.
14-09-1976: Omdøbt
til "Drachenfels".
I 18 mdr. chartret
til DDG-Hansa,
Bremen. Indsat på
rute USA – Persiske
Golf. 15-09-1976:
Afgik fra Esbjerg
mod Galveston på
første rejse
for DDG-Hansa.
07-11-1977: Atter
omdøbt til
"Dana
Hafnia"
i Bremerhaven.
11-1977 - 08-1978:
Udchartret til Deutsche
Seerederei, Rostock.
Indsat på
rute Rostock – Persiske
Golf / Angola /
Dakar / Etiopien
– Mosambiqui.
06-09 - 25-09-1978:
Indsat på
ruten Esbjerg –
Harwich/Felixstowe/North
Shields.
01-10-1978 - 01-01-1979:
I time-charter til
EWL / Tor Line.
Indsat på
ruten Immingham
– Rotterdam – Gøteborg.
03-01 - 24-06-1979:
I time-charter til
Tor Line. Idsat
på ruten Gøteborg
/ Helsingborg –
Middlesbrough eller
Gøteborg
– Amsterdam / Felixstowe.
28-06 - 30-07-1979:
Udchartret for en
tur Rostock -
Angola – Mosambiqui
– Etiopien.
27-04 - 04-06-1980:
En tur Rostock –
Corinto via Panama
Kanalen. 19-08
- 02-09-1980: I
charterfart Rotterdam
Europort – Ipswich.
11-10 - 04-11-1980:
En tur Rostock –
Aqaba – Hull.
04-11 - 21-11-1980:
I charterfart Hull
– Rotterdam.
22-11 - 15-12-1980:
I charterfart Gøteborg
– Amsterdam / Felixstowe.
22-12-1980 - 02-02-1981:
En tur Rostock –
Dar es Salaam.
07-02 - 22-02-1981:
I charterfart Gøteborg
– Amsterdam / Felixstowe.
24-02 - 23-03-1981:
I charterfart Avonmouth
– Iskenderun – Gent
– Amsterdam – Gøteborg
– Gent. 23-03
- 25-04-1981: En
tur Rostock – Aqaba
– Rotterdam.
25-04 - 27-05-1981:
En tur Rotterdam
– Harwich – Venice
– Tobruk – Venice
– Lissabon – Felixstowe
– Rostock.
27-05 - 18-09-1981:
I charterfart Rostock
– Aqaba.
03-10 - 06-10-1981:
En tur Esbjerg –
Harwich – Felixstowe.
11-10 - 28-12-1981:
En tur Rostock
– Aqaba – Maputo
– Rostock – Hodaidah
– København.
08-01-1982 - 17-09-1985:
Indsat på
ruten København
– Helsingborg –
Immingham – Felixstowe.
03-1984: Også
indsat på
ruten Gøteborg
/ Esbjerg – Felixstowe.
20-09 -28-10-1985.
I charterfart Southampton
– Tyrkiet. 29-10
- 11-12-1985: Indsat
på ruten København
– Helsingborg –
Harwich – Immingham.
26-11-1985: Solgt
til Mols-Linien
A/S. 12-12 -
22-12-1985: Indsat
på ruten Esbjerg
– Harwich. 30-12-1985:
Overtaget af Mols-Linien
A/S. Navn uændret.
Udchartret til DFDS.
04-01 - 19-02-1986:
Indsat på
ruten Esbjerg /
Hamburg – Harwich.
20-03-1986: Ankomst
til Frederikshavn
Værft A/S
for salgsdokning.
21-03-1986: Solgt
til Østersøens
Færgefart
A/S (G.T. Linien
A/S), Nassau. Overtaget
samme dag. 24-03-1986:
Afgik fra Frederikshavn
til Rendsburg. Ombygget
til passager- og
bilfærge på
Werft Nobiskrug
G.m.b.H., Rendsburg.
Omdøbt til
"Gedser".
Ny tonnage: 14.540
BT. 4.362 NT. 2.150
Tdw. Antal passagerer
600. 28-05-1986:
Ankomst til Gedser
efter ombygning.
Indsat på
ruten Gedser – Travemünde.
1986: Solgt til
GT-Link A/S, Nassau.
Omdøbt til
"Gedser
Link".
Rutefart uændret.
1989: Omregistreret
til Gibraltar.
1989: Solgt til
Ticket Shipping
Co. Ltd. (Ventouris
Group Enterprises
S.A.)., Limassol,
Cypern. Omdøbt
til "Venus".
Indsat på
ruten Patras – Bari.
09-1990: Indsat
på ruten Patras
- Igoumenitsa -
Bari. 07-07-1999:
Udchartret til Swansea
- Cork Ferries,
Cork, Irland. Indsat
for St Malo-Cork
Ferries på
ruten Cork - St
Malo.
27-11-1999: Ruten
nedlagt og charteren
ophørt.
29-11-1999: Afgik
fra Cork til Grækenland.
12-12-1999: Indsat
på ruten Bari
- Igoumenitsa.
|