Færgerute(r)
og operatør:
Esbjerg
- Newcastle upon
Tyne København
- Oslo
DFDS Seaways, København
Hjemsted: Esbjerg
Kaldesignal:
OWPU - 73.6018.6
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
153,12
m |
Length
p p: |
139,33
m |
Bredde: |
22,23
m |
Dybgang: |
6,32
m |
Bruttoregistertons: |
12.348
t |
Nettoregistertons: |
6.198
t |
TDW: |
1.718
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
antal
jernbaneenheder: |
0
gsv. |
Bil
kapacitet: |
240 |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Hall
lounge: |
pl. |
|
pl. |
|
pl. |
Antal
kahytter: |
?? stk. |
Køjepladser: |
859 pl. |
Passagerpladser ialt: |
1.200 pl. |
Forhistorie:
09-07-1975:
Leveret som M/F Wellamo
til Finska
Ångfartygs
A/B, Helsinki.
18-07-1975: Indsat
for Silja Line på
ruten Helsinki -
Stockholm. 1979:
Navn på ejer
ændret til
Finska Ångfartygs
A/B (EFFOA) (Finland
Steamship Co. Ltd.).
|
|
Konstruktionsværft:
ADubigeon-Normandie
S.A, F (#142)
Byggeår: |
1975 |
Køl
lagt: |
23-04-1974 |
Søsat: |
15-09-1974 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
04-05-1981 |
Indsat: |
02-06-1981 |
Ombygningsår: |
1989 |
Sidste
tur: |
25-07-1994 |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
4 x
Pielstick
12PC2V-400
|
24.000
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
22,0
knob |
Max.
passagerer: |
1.200 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Wellamo: |
1975-1981 |
Svea
Corona: |
1984-1985 |
Dana Gloria: |
1985-1989 |
King
of Scandinavia: |
1989-1994 |
Color
Viking: |
1994-1998 |
Jupiter: |
1998
- |
: |
- |
Historie:
06-1979:
Salgsaftale
mellem Finska Ångfartygs
A/B og DFDS underskrevet.
DFDS overtog
skibet 05-1981.
23-04-1981: Solgt
til DFDS, Esbjerg
(Fra 10-01-1989
København).
04-05-1981: Overtaget
04-05 af DFDS.
23-05-1981: Afgik
fra Ålborg
Værft til
København.
25-05-1981: Omdøbt
til "Dana
Gloria".
02-06-1981 - 02-10-1983:
Indsat på
ruten Esbjerg-Newcastle
og hvert år
i perioden maj/juni
til august/ sep-
tember også
Gøteborg-Newcastle.
12-10 - 1912-1983:
Indsat på
ruten København-Oslo.
03-02-1984 - 22-05-1985:
Omdøbt til
Svea
Corona og udchartret
til Johnson Line
A/B fra 30-01-1984
til 20-05-1985.
06-02-1984 - 18-05-1985:
Indsat på
ruten Stockholm-Mariehamn-Turku.
01-06-1985: Genindsat
på ruten København-Oslo.
07-11-1988: Afgik
fra København
til Papenburg for
at blive forlænget
på Meyer Werft.
10-01-1989: Omdøbt
”King
Of Scandinavia”.
04-02-1989: Afgik
fra Emden efter
ombygningen ved
Meyer Werft, Papenburg.
Ny længde
175,30 m. Ny Brt/Nrt/Tdw
20.581/10.114/2.857.
Antal køretøjer:
285 personbiler.
1.175 køjepladser.
Passagerantal uændret.
09-02-1989: Navngivning
i Oslo. 16-08-1990:
Omregistreret til
Dansk Internationalt
Skibsregister (D.I.S.).
1990: Ruten ændret
til København-
Helsingborg-Oslo
08-1994: Solgt til
Color Line, Bergen,
Norge. Omdøbt
til ”Color
Viking”. Indsat
på ruten Bergen-Haugesund-
Stavanger-Newcastle.
1998: Solgt til
Fjord Line A/s,
Bergen, Norge. Omdøbt
til ”Jupiter”. Rute
uændret.
|