Færgerute(r)
og operatør:
Esbjerg
- Harwich/Felixstowe
DFDS A/S,
Esbjerg
Hjemsted: Esbjerg
Kaldesignal:
73.5873.1
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
144,56
m |
Length
p p: |
-
m |
Bredde: |
22,90
m |
Dybgang: |
9,70
m |
Bruttotonnage: |
5.991
rt |
Nettotonnage: |
1.977
rt |
TDW: |
6.900
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
Lastkapacitet: |
m |
Bil
kapacitet: |
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Passagersalon: |
pl. |
Hall
lounge: |
pl. |
|
pl. |
|
pl. |
Køjepladser: |
12 pl. |
Passagerpladser
ialt: |
12 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
Helsingør
Værft A/S,
DK
(#407)
Byggeår: |
1975 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
11-07-1975 |
Prøvetur: |
30-11-1975 |
Leveret
til
ejer: |
18-12-1975 |
Indsat: |
03-01-1976 |
Ombygningsår: |
1985 |
Sidste
tur: |
28-03-1985 |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2 x
B&W
18U50LU
diesel |
20.190
kW |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
22½
knob |
Max.
passagerer: |
12 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Dana
Futura: |
1975-1976 |
Damman
Express: |
1976-1977 |
Drosselfels: |
1977 |
Dana
Futura: |
1977-1988 |
Skåne
Link: |
1988-1991 |
Polaris: |
1991
- |
: |
- |
Historie:
10-11-1973:
Kontraheret.
30-11-1975:
Ankomst til København,
og gik ud på
prøveturer.
Leveret
som M/F
DANA FUTURA 18. december
1975 til DFDS A/S,
Esbjerg.
20-12-1975:
Yderligere prøveture,
og retur til værftet
for kompletteringer.
03-01-1976:
Indsat på
ruten Esbjerg -
Harwich/Felixstowe.
03-04-1976:
Udchartret for et
år til Atlanta
Shipping Corp, Omdøbt
til DAMMAN
EXPRESS. Først
anvendt til 4 ture
Rostock - Tartus,
senere for at gå
i trafik USA/Canada
- Mellemøsten.
15-04-1977:
Udchartret til DDG-Hansa,
Bremen, Tyskland.
Omdøbt til
DROSSELFELS. Indsat
på rute mellem
USA og Mellemøsten.
31-12-1977:
retur fra charter.
Atter omdøbt
til DANA
FUTURA.
03-01-1978:
Indsat på
ruten Esbjerg -
Harwich/ Felixstowe.
24-10 - 26-11-1978:
Oplagt i Esbjerg,
for senere at flyttes
til København.
26-11 - 23-12-1978:
Udchartret til l
Wallhamn Ab (OT-Express).
26-12-1978:
Udchartret til Deutsche
Seerederei, Rostock,
DDR. Beskæftiget
med transporter
Rostock - Angola
- Moçambique
- Etiopien - Rostock.
15-12-1980 -
24-12-1982: Udchartret
til North Sea Ferries.
Indsat på
ruten Ipswich -
Europoort.
?? - 10-1981:
Udchartret til Grimaldi
Siosa. Indsat på
ruten Genova - Nigeria.
18-08-1981 -
28-03-1985: Indsat
på ruten Esbjerg
- Harwich - North
Shields - Hamburg
- Harwich.
19-12-1983:
solgt til K/S Difko
XXXIII, Esbjerg.
Tilbagechartret
til DFDS for 15
år med købsoption
efter 5 år.
17-07 - 22-08-1985:
Udchartret til North
Sea Ferries B.V.,
Rozenburg. Indsat
på ruten Rotterdam
- Hull.
28-10 - 12-12-1985:
Forlænget
med 32 m ved Frederikshavn
Værft A/S.
Nye
hoveddata:
Længde
over
alt: |
176,55
m |
Length
p p: |
-
m |
Bredde: |
22,90
m |
Dybgang: |
9,70
m |
Bruttotonnage: |
20.326
t |
Nettotonnage: |
6.092
t |
TDW: |
9.000
t |
Køjepladser: |
130 |
Passagerer: |
130 |
01-09-1988:
Overført
til Dansk Internationalt
Skibsregister (DIS).
09-11-1988:
solgt til Rederi
Ab Nordö-Link,
Malmö.
01-12-1988:
Overtaget af Nordö-Link
ved Cityvarvet i
Landskrona. Ombygget
med flere køjepladser.
Omdøbt til
SKÅNE
LINK.
10-01-1989:
Indsat på
ruten Helsingborg
- Travemünde.
09-1990:
Oplagt i Bremerhaven.
1991:
Udchartret til transport
af materiel til
Golfkrigen (Dessert
Storm).
12-1991:
Solgt til Thatsea
Shipping Co Ltd,
Limassol, Cypern
(Ventouris Ferries).
11-12-1991:
Omdøbt til
POLARIS i Bremerhaven.
1992:
Indsat på
ruten Bari - Korfu
- Igoumenitsa -
Patras.
15-09-1998:
Udchartret til AB
Nordö-Link,
Malmö.
22-09-1998:
Indsat på
ruten Malmö
- Travemünde.
21-01-2000:
Oplagt i Travemünde
med maskinskade.
20-02-2000:
Afsluttet charter.
Maskineriet repareret
ved Skandinavienkai,
Travemünde.
Afgik mod Middelhavet.
03-2000:
Udchartret til Cotunav.
Indsat på
ruten Tunis - Marseille
- Genova.
2001:
Indsat for Ventouris
Ferries på
ruten Bari - Igoumenitsa.
|