Færgerute(r)
og operatør:
København
- Aalborg
Genova
- Tunis/ Malaga
Rederiet DFDS, København
Hjemsted: Aalborg
Kaldesignal:
OVXC - 69.3020.7
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
124,85
m |
Length
p p: |
m |
Bredde: |
19,25
m |
Dybgang: |
5,21
m |
Bruttotonnage: |
7.697
rt |
Nettotonnage: |
3.890
rt |
TDW: |
1.021
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
Lastkapacitet: |
m |
Bil
kapacitet: |
120
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Hall
lounge: |
pl. |
|
pl. |
|
pl. |
Køjepladser: |
506 pl. |
Passagerpladser
ialt: |
718 pl. |
Forhistorie:
18-08-1969 - 01-10-1970: Indsat
som "Aalborghus"
på ruten København-
(Helsingborg-) Aalborg,
hvorefter ruten
nedlægges.
12-10-1970: Afgik
fra København
mod Marseilles for
ombygning ved Societé
des Anciens Etabblissement
Groignard S.A..
20-10-1970 - 21-06-1971:
Ombygget i Marseilles,
Frankrig. Ny Brt.
/ Nrt. / Tdw. 7.672
/ 3.669 / 991. Passagerantal
622. 04-06-1971:
Omdøbt til
"Dana
Sirena"
22-06-1971: Ankomst
til Genova fra Marseilles.
26-06 - 01-11-1971:
Indsat på
ruten Genova- Palma/Malaga.
11-11-1971 - 02-01-1972:
Oplagt i København.
28-01-1972: Indsat
på ruten Genova-
Tunis/Palma/Malaga/Patras.
1972-1974: Også
indsat på
ruten Genova-Tanger.
08-11-1972 10-01-1973:
Oplagt i Malaga.
12-01-1973: Indsat
på ruten Genova-
Tunis/Palma/Malaga/Patras.
(Palma og
Patras kun i perioden
01-04 til 01-11).
11-04 - 27-09-1973:
I perioden også
indsat på
ruten Patras-Bari.
08-12-1973 - 01-03-1974:
Oplagt i Genova.
01-03-1974: Indsat
på ruten Genova-
Tunis/Palma/Malaga/Alicante/
Patras. (Patras
indtil 11-09).
23-12-1974 14-02-1975:
Oplagt i Genova.
03 - 06-1975: I
timecharter til
"Prinzenlinie"
på ruten Hamburg
- Harwich. 07
- 16-09-1975: I
timecharter til
C.N.A.N. på
ruten Algier-Annaba-
Tunis. 19-09
- 05-10-1975: Indsat
på ruten Genova-Tunis/Malaga/Alicante.
12-10 - 02-11-1975:
Oplagt i Esbjerg.
05-11-1975 - 01-05-1976:
Omdøbt til
"Olau
Dana"
under time charter
til Olau Line A/S,
København.
08-11-1975:
Indsat på
ruten Vlissingen-
Sheerness. 03-05-1976:
Atter omdøbt
til "Dana
Sirena".
05-1976 - 12-04-1977:
I time charter til
Stord Verft og Stavanger
Catering A/S. I
brug som beboelses
skib ved Stord Verft.
21-04-1977: Omdøbt
til "Robin
Hood".
25-05 - 23-10-1977:
I time charter til
T.T. Line for trafik
på ruterne
mellem Travemünde
og Baltiske havne/
København-Gøteborg-Oslo.
23-12-1977: Atter
omdøbt til
"Dana
Sirena".
15-01 - 23-02-1978:
I timecharter til
Stena Line Ab.,
Gøteborg.
Indsat på
ruten Gøteborg-Kiel.
31-03 - 06-05-1978:
I timecharter
til Bergen Line.
Indsat på
ruten Bergen- Stavanger-(Kristiansand)-Newcastle.
09-05-1978: Atter
omdøbt til
"Robin
Hood".
10-05 - 01-10-1978:
I timecharter til
T.T. Line. Indsat
på ruter Travemünde-
Baltiske havne-København.
27-05-1978: Afgik
fra Travemünde
til København-Oslo-Leith-London-
Amsterdam-Leith-Bergen-Oslo-
København-Travemünde.
04-10-1978: Atter
omdøbt til
"Dana
Sirena".
10-10-1978 - 15-05-1979:
I timecharter til
Bergen Line. Indsat
på ruten Bergen-
Stavanger-Newcastle.
18-05-1979: Atter
omdøbt til
"Robin
Hood".
30-05 - 30-09-1979:
I timecharter til
T.T. Line. Indsat
på ruter Travemünde-
Baltiske havne.
16-09-1979: En tur
Travemünde-Gøte-
borg-Oslo-København-
Travemünde.
|
|
Konstruktionsværft:
Cantieri
Navali Tirreno e
Riuniti Spa. Riva
Trigosi, I (#280)
Byggeår: |
1969 |
Køl
lagt: |
20-03-1967 |
Søsat: |
02-07-1969 |
Prøvetur: |
15/17/23-07-1969 |
Leveret
til
ejer: |
23-07-1969 |
Indsat: |
01-08-1969 |
Ombygningsår: |
1970 |
Sidste
tur: |
28-08-1983 |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2 x
B&W
1242-VT2BF-90 |
12.000
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
21
knob |
Max.
passagerer: |
718 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Dana
Sirena: |
1971-1975 |
Olau
Dana: |
1975-1976 |
Dana
Sirena: |
1976-1977 |
Robin
Hood: |
1977 |
Dana
Sirena: |
1977 |
Robin
Hood: |
1978 |
Dana
Corona: |
1979-1985 |
Tian
E: |
1985
- |
: |
- |
Historie:
01-10 - 28-11-1979:
Ombygget på
Ålborg Værft
A/S. Ny Brt. / Nrt./
Tdw. 7.988 / 3.883
/ 1.100. Passagerantal
691. 19-11-1979:
Omdøbt til
"Dana
Corona".
07-12-1979: Indsat
på ruten Genova-
Tunis/Malaga.
25-02-1980: Indsat
på ruten Genova-
Tunis/Ibiza-Malaga.
03-11-1980: Indsat
på ruten Genova-
Tunis/ Motril-Malaga.
06-04-1981: Indsat
på ruten Genova-
Tunis/Ibiza-Almeria-Malaga.
30-10-1981: Indsat
på ruten Genova-
Tunis. 26-03-1982:
Indsat på
ruten Genova- Tunis/Palma-Motril.
22-11-1982: Middelhavsfarten
indstillet.
03-12-1982: Ankomst
til København
fra Genova og bliver
herefter lagt op.
02-06 - 28-08-1983:
I timecharter til
S.F. Line. Indsat
på ruten Kapellskär-
Mariehamn. 06-02-1985:
Solgt til China
Ocean Shipping Co.
(COSCO), (Peoples
Rep. Of China).
06-03-1985:
Overtaget af de
nye ejere og omdøbt
til "Tian
E".
Senere overtaget
af Dalian Steam
Ship Co., Dalian.
Navn uændret.
2003:
Rapporteres oplagt
i Kina.
|