Færgerute(r)
og operatør:
Fredericia
- Strib (Lillebælt)
Helsingør
- Hälsingborg
DSB Færger,
København
Hjemsted: Helsingør
Kaldesignal:
OXRS - 50.8585.9
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
67,94
m |
Length
p p: |
- m |
Bredde: |
13,38
m |
Dybgang: |
3,00
m |
Bruttoregistertons: |
777/799*
t |
Nettoregistertons: |
255/309*
t |
Dwt: |
320
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Sporantal: |
1 |
Sporlængde: |
65,50
m* |
antal
jernbaneenheder: |
ca.
8 gsv.* |
Bil
kapacitet: |
45
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Rygersalon: |
pl. |
Ikke-rygersalon: |
pl. |
|
pl. |
Passagerpladser ialt: |
1.000 pl. |
*
- efter
ombygning |
- |
|
|
Konstruktionsværft:
Orlogsværftet,
Kbh, DK (#137)
Byggeår: |
1921 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
25-01-1921 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
30-08-1921 |
Indsat: |
1921 |
Ombygningsår: |
1952 |
Sidste
tur: |
1973 |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2 x
3-Cyl.
(H-M-L)
damp.
|
1.700
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
10½
knob |
Max.
passagerer: |
1.000 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Dan: |
1921-1978
|
Danne (pram): |
1978 - |
: |
- |
Historie: Leveret som D/F DAN den 30. august 1921 til
De danske Statsbaner, København 1921: Indsat på lillebæltsruten Frede-ricia
– Strib. 1935:
Overført
til Helsingør
– Helsing-borg overfarten.
1952: Ombygget
på Nakskov
Skibs-værft.
Overbygningen blev
fornyet, og salonerne
under vogndækket
blev moderniseret.
Desuden fik færgen
monteret 2 stk.
7 cyl. B&W diesel-hovedmotorer
på i alt 1.860
hk. Nye tonnage
mål: 799 Brt.
309 Nrt. Servicefart:
11½ knob.
1973: Udsat for
maskinhavari, herefter
udrangeret.
19-02-1974: Solgt
til et firma
i Ystad, som afmonterede
overbygningen. Skroget
blev herefter anvendt
som pram. 1974:
Skroget solgt
til Arne Avelin
Bogserbåts
Ab. 1978: Solgt
til S I Kreuger,
Nämdö.
Omdøbt til
"Danne". 2000:
Prammen
efterladt 11 ved
Kummelnäs Værft,
Värmdö.
|