Færgerute(r)
og operatør:
Masnedø
- Orehoved Oddesund
Nord - Oddesund
Syd Fredericia
- Strib (Lillebæltsoverfarten)
Danske Statsbaner,
København
Hjemsted:
Kaldesignal:
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
63,80
m |
Length
p p: |
- m |
Bredde: |
13,11
m |
Dybgang: |
2,90
m |
Bruttotonnage: |
438
t |
Nettotonnage: |
238
t |
Dwt: |
- t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Sporantal: |
1 |
Sporlængde: |
61,70
m |
Lastkapacitet: |
8
godsvg. |
Bil
kapacitet: |
??
biler |
Passagerpladser
m.m.:
1.
klasse
Herresalon: |
pl. |
1.
klasse
Damesalon: |
pl. |
3.
klasse
Salon: |
pl. |
Dækspladser: |
pl. |
Køjepladser: |
pl. |
Passagerpladser
ialt: |
818 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
Burmeister
& Wain, København,
DK (#???)
Byggeår: |
1889 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
- |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
- |
Indsat: |
1889 |
Ombygningsår: |
- |
Sidste
tur: |
1935 |
Ophugget: |
1935 |
Levetid: |
46 år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
1 x
2-Cyl.
dampmaskine |
480
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
10
knob |
Max.
passagerer: |
818 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Historie:
1889: Leveret som H/F DAGMAR til De danske Statsbaner og indsat
på overfarten
Masnedø -
Orehoved.
1898: Overflyttet
til Oddesund- overfarten.
1899: Overflyttet
til Lillebælts-
overfarten Fredericia
- Strib. 1904:
Ombygget og
forlænget
ved Københavns
Flydedok. Herfter
kan færgen
overføre
ialt 115 tons jernbanegods.
1935: Udrangeret
og solgt til ophugning.
1935: Ophugget
af Petersen &
Albech, København.
|