Scandlines    

    

 

foto: Øresund  02-10-2005. © Peter Asklander ©

        M/F Aurora af Helsingborg

Færgerute(r) og operatør:
Helsingør - Helsingborg
Scandlines Sverige AB, Malmö
Hjemsted: Helsingborg

Kaldesignal: SCQX - 90.0712.8

Hoveddata: 

Længde over alt:

111,20 m

Length p p:

106,00 m

Bredde:

28,20 m

Dybgang:

5,50 m

Bruttotonnage:

10.918 t

Nettotonnage:

3.275 t

TDW:

2.250 t


Lastekapacitet: 

Frihøjde hoveddæk:

5,30/2,90 m

Frihøjde hængedæk:

2,10 m

Sporantal:

3

Sporlængde:

259,9 m

Lastbil kapacitet:

528 m

Bil kapacitet:

ca. 240


Passagerpladser m.m.:

Central Café:

63 pl.

Restaurant:

236 pl.

Bar du Nord:

40 pl.

Truck stop Café:

24 pl.

Shopping Hall:

pl.

Dækspladser:

200 pl.

Passagerpladser ialt:

600 pl.

 

 

Konstruktionsværft:
Langsten Slip & Båtbyggeri A/S, N (#157)

Byggeår:

1992

Køl lagt:

-

Søsat:

06-07-1991

Prøvetur:

-

Leveret til ejer:

05-03-1992

Indsat:

04-05-1992

Ombygningsår:

-

Sidste tur:

-

Ophugget:

-

Levetid:

- år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 4 x Wärtsilä-Wasa 6R32E

9.840 kW

Max. hastighed:

14,90 knob

Servicefart:

14,00 knob

Max. passagerer:

800/600


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

11,80 m

Agterportens bredde:

 11,80 m


Andre navne/ejere: 

Aurora af Helsingborg:

1992 -

:

-


Historie:
05-03-1992: Leveret til SweFerry Ab, Helsingborg. (SJ). Rederiet havde førstforeslået navnet MAGNUS STENBOCK; men det navn blev forkastet.
21-03-
1992: Døbt AURORA AF HELSINGBORG i Helsingborg.
05-04-
1992: Indsat for Scandlines på ruten mellem Helsingborg og Helsingør.
01-
1993: Solgt til det amerikanske finansieringsinstitut "Aurora Trust I", Delaware, USA. Tilbagechartret for 20 år af SweFerry Ab.
1998: Registreret for Scandlines AB, Helsingborg.
16-11-
1999: SweFerry Ab solgt til Stena Ab, Göteborg; men handelen bestredes af Scandlines A/S, Danmark eftersom de hævdede at have en mundtligt aftale med SweFerry om forkøbsret til den Svenska del af "Scandlines".
2000:  Skiljedomstolen i Oslo, Norge gav Stena AB retten til at købe SweFerry.
13-06-
2002: Færgen fik maskinskade på vej ind mod Helsingborg, fik ankret op ud for havnen og blev bugseret ind.
14-01-2008: Solgt til Statens järnvägar, Sverige.

15-01-2008: Videresolgt til Scandlines Ab, Helsingborg.
28-05-2008: Færgen kolliderede med kajkanten i Helsingør og fik skader på bovporten. Blev taget ud af trafik for at man kunne undersøge skaderne.

search this site the web

search engine by freefind