Færgerute(r)
og operatør:
Helsingør
- Helsingborg
Scandlines Sverige
AB, Malmö
Hjemsted: Helsingborg
Kaldesignal:
SCQX - 90.0712.8
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
111,20
m |
Length
p p: |
106,00
m |
Bredde: |
28,20
m |
Dybgang: |
5,50
m |
Bruttotonnage: |
10.918
t |
Nettotonnage: |
3.275
t |
TDW: |
2.250
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
5,30/2,90
m |
Frihøjde
hængedæk: |
2,10
m |
Sporantal: |
3 |
Sporlængde: |
259,9
m |
Lastbil
kapacitet: |
528
m |
Bil
kapacitet: |
ca.
240
|
Passagerpladser
m.m.:
Central
Café: |
63
pl. |
Restaurant: |
236
pl. |
Bar
du Nord: |
40
pl. |
Truck
stop
Café: |
24
pl. |
Shopping
Hall: |
pl. |
Dækspladser: |
200 pl. |
Passagerpladser ialt: |
600 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
Langsten
Slip & Båtbyggeri
A/S, N (#157)
Byggeår: |
1992 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
06-07-1991 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
05-03-1992 |
Indsat: |
04-05-1992 |
Ombygningsår: |
- |
Sidste
tur: |
- |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
4 x
Wärtsilä-Wasa
6R32E |
9.840
kW |
Max.
hastighed: |
14,90
knob |
Servicefart: |
14,00
knob |
Max.
passagerer: |
800/600 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
11,80
m |
Agterportens
bredde: |
11,80
m |
Andre
navne/ejere:
Aurora af Helsingborg: |
1992 - |
: |
- |
Historie:
05-03-1992: Leveret
til SweFerry Ab,
Helsingborg. (SJ).
Rederiet havde førstforeslået
navnet MAGNUS
STENBOCK; men det
navn blev forkastet. 21-03-1992:
Døbt AURORA AF HELSINGBORG i Helsingborg. 05-04-1992:
Indsat for Scandlines
på ruten mellem
Helsingborg og Helsingør.
01-1993:
Solgt til det amerikanske
finansieringsinstitut
"Aurora Trust
I", Delaware,
USA. Tilbagechartret
for 20 år
af SweFerry Ab. 1998:
Registreret for
Scandlines AB, Helsingborg. 16-11-1999:
SweFerry Ab solgt
til Stena Ab, Göteborg;
men handelen bestredes
af Scandlines A/S,
Danmark eftersom
de hævdede
at have en mundtligt
aftale med SweFerry
om forkøbsret
til den Svenska
del af "Scandlines".
2000:
Skiljedomstolen
i Oslo, Norge gav
Stena AB retten
til at købe
SweFerry. 13-06-2002:
Færgen fik
maskinskade på
vej ind mod Helsingborg,
fik ankret op ud
for havnen og blev
bugseret ind. 14-01-2008: Solgt til Statens järnvägar,
Sverige. 15-01-2008: Videresolgt til Scandlines Ab,
Helsingborg. 28-05-2008: Færgen kolliderede med kajkanten i Helsingør og
fik skader på bovporten. Blev taget ud af trafik for at man kunne undersøge skaderne.
|