DSB Færger    

    

 

foto: Ukendt fotograf ©

        M/F Ask

Færgerute(r) og operatør:
Aarhus - Kalundborg
Danske Statsbaner, København
Hjemsted: Aarhus

Kaldesignal: OUVU - 78.2686.7

Hoveddata: 

Længde over alt:

150,80 m

Length p p:

m

Bredde:

20,82 m

Dybgang:

5,40 m

Bruttoregistertons:

5.739 t

Nettoregistertons:

2.406 t

TDW:

3.567 t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

m

Frihøjde hængedæk:

- m

Sporantal:

0

Sporlængde:

0 m

antal jernbaneenheder:

0 gsv.

Bil kapacitet:

ca. 290


Passagerpladser m.m.:

Restaurant:

pl.

Cafeteria:

pl.

 

-

Køjepladser:

pl.

 

-

Passagerpladser ialt:

600 pl.

Forhistorie:
16-07-
1981: Søsat for Castello Shipping & Navyglad Shipping Corp, Piræus, Grækenland.  
03-1982: Leveret under navnet “
Lucky Rider” til Delpha Maritime Co, Ltd., Limassol, Cypern.
23-10-1982: Uchartret til Rederi Ab Nordö, Malmø. Indsat på ruten Malmö - Travemünde.
03-11-1982: Ramt af maskinrums- brand. Bugseret ind til Skandinavien- kai, Travemünde
11-1983: Oplagt i Malmø, da rederiet fik økonomiske problemer.
1984:  Solgt på auktion til Stena Ab, Göteborg. Omdøbt til ”
Stena Driver”. Indsat på ruten Göteborg - Travemünde.
1984: Overført til Stena Challenger Ltd, Nassau, Bahamas.
04-05 - 21-05-1985: Indsat på ruten Moss - Frederikshavn.
22-05-1985: Indsat på ruten Gøteborg - Travemünde.
12-1985: Solgt til  Sealink (UK) Ltd, Nassau, Bahamas. Omdøbt til “
Seafreight Freeway”.  
12-1985: Afgik fra Gøteborg  til Blackwater River. Oplagt.
29-12-1985: Afsejlet fra Blackwater River til Dunkerque for ombygning.
01-1986: Afsejlet fra Dunkerque til Bremerhaven, derefter til Blackwater River for videre oplægning.
1986: Indsat på ruten Dover - Dunkerque.
23-05-1988:  Under overfart Dover – Zeebrügge, udbrød der brand i maskinrummet. Bugseret ind til Dunkerque. Et besætningsmedlem omkom og et blev hårdt såret.
16-10-1988: Har sejlet sin sidste tur på ruten Dover - Zeebrugge, derefter oplagt i Fal.
10-1988: Solgt til Navigation Maritime Bulgare, Varna, Bulgarien. (Indgik som delbetaling ved købet af Tzarevetz).
10-1988: Overført til So Mejduneroden Automobile Transport (S.M.A.T.) Bourgas, Bulgarien. Omdøbt til „
Serdica“.
1990: Solgt til Hornet Shipping Co, Nassau, Bahamas. I fart for Swedish Gulf Line, Göteborg. Omdøbt til "
Nordic Hunter".

 

Konstruktionsværft:
Nuovi Cantieri Aquania S.P.A., Marina de Carraca, I (#2120)

Byggeår:

1982

Køl lagt:

-

Søsat:

16-07-1981

Prøvetur:

-

Leveret til ejer:

1991

Indsat:

1991

Ombygningsår:

1991/2001

Sidste tur:

-

Ophugget:

-

Levetid:

- år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 2 x MVM TBD511V12 diesel

11.999 HK

Max. hastighed:

knob

Servicefart:

17,3 knob

Max. passagerer:

600


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

6,52 m

Agterportens bredde:

13,20 m


Andre navne/ejere: 

Lucky Rider:

1981-1984

Stena Driver:

1984-1985

Seafreight Freeway:

1985-1988

Serdica:

1988-1990

Nordic Hunter:

1990-1991

Arke Marine:

1991

Ask:

1991 -


Historie:
1991: Solgt til Arka Marine II K/S, Århus, Danmark. Omdøbt til ”Arka Marine”.
01-1991: Ankomst til Seabow/ PZ Dora værftet, Gdynia, Polen for ombygning til bil og passagerfærge.
1991:  Udchartret til DSB Færge- division, Århus.  Omdøbt “Ask”. Indsat på ruten Århus - Kalundborg. Den første tid havde færgen meget store problemer med hovedmaskineriet.
08-09 - 27-11-1993: På værft i Fredericia. Nyt hovedmaskineri, bestående af  2 stk.  Wärtsila-Vasa diesel type 12V32E på i alt 13.380 hk.
09-1997: Solgt til Scandlines A/S, København.
01-1998: Oplagt i Århus.
01-04-1998: Indsat på ruten Mukran - Klaipeda for Euroseabridge
11-1999:  Oplagt i Nakskov.
04-01-2000: Indsat på ruten Rostock - Leipeda.
22-05 - 25-09-2001: Ombygget og forlænget ved Gdansk Shiprepair Yard "Remontowa", Gdansk, Polen. Ny længde: 171,05 m. Bredde: 23,50 m. Dybgang:  5,27 m. Ny tonnage: BT./ NT. / Tdw.  5,739/ 2,406/ 3,567.
01-01-2002: Udchartret til Nordö Link. Indsat på rute Malmö - Travemünde.
21-12-2002: Har sejlet sidste tur.
01-2003: Indsat på ruten Rostock - Trelleborg.
03-2003: Indsat på ruten Karlshamn - Liepaja.
15-04-2003: Udchartret til Stena Line, Göteborg. Indsat på ruten Trelleborg - Travemünde.
14-08-2003: Efter afgang fra Travemünde, bombtruedes færgen og returnerede til Travemünde, hvor politiet gennemsøgte færgen, uden at nogen bombe blev fundet.
01-04-2005: Afsluttet charter for Stena Line (Scandlines-trafiken mellem Trelleborg og Travemünde).
04-2005: Indsat på ruten Nynäshamn - Ventspils for en kort periode.
25-05-2005: Oplagt i Puttgarden.
30-05 - 03-06-2005: Udchartret til NATO, for transport Bornholm - Nordjylland - Sandefjord.
04-06-2005: Oplagt i Puttgarden.
06-2005: Udchartret til Iscomar, Spanien for tre måneder. Indsat på ruten Valencia - Palma.
01-10-2005: Indsat på ruten Rostock - Ventspils.
16-01 - 05-02-2006: Enkelte ture på ruten Karlshamn - Ventspils.
24 - 26-07-2006: Atter indsat på ruten Rostock - Trelleborg.
03 - 12-01-2007: Indsat på ruten Nynäshamn - Ventspils.

01-2007: Indsat på ruten Rostock - Ventspils.
01 - 02-2008: Ekstrature på ruten Rostock - Trelleborg under færgen MECKLENBURG-VORPOMMERN's værftsophold.
04-01-2009: Indsat på ruten Ventspils - Nynäshamn.

search this site the web

search engine by freefind