Færgerute(r)
og operatør:
Aarhus
- Kalundborg
Danske Statsbaner,
København
Hjemsted: Aarhus
Kaldesignal:
OUVU - 78.2686.7
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
150,80
m |
Length
p p: |
m |
Bredde: |
20,82
m |
Dybgang: |
5,40
m |
Bruttoregistertons: |
5.739
t |
Nettoregistertons: |
2.406
t |
TDW: |
3.567
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
antal
jernbaneenheder: |
0
gsv. |
Bil
kapacitet: |
ca.
290 |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
|
- |
Køjepladser: |
pl. |
|
- |
Passagerpladser ialt: |
600 pl. |
Forhistorie:
16-07-1981:
Søsat for
Castello Shipping
& Navyglad Shipping
Corp, Piræus,
Grækenland.
03-1982:
Leveret under navnet
“Lucky
Rider” til
Delpha Maritime
Co, Ltd., Limassol,
Cypern. 23-10-1982:
Uchartret til Rederi
Ab Nordö, Malmø.
Indsat på
ruten Malmö
- Travemünde.
03-11-1982: Ramt
af maskinrums- brand.
Bugseret ind til
Skandinavien- kai,
Travemünde
11-1983: Oplagt
i Malmø,
da rederiet fik
økonomiske
problemer. 1984:
Solgt på
auktion til Stena
Ab, Göteborg.
Omdøbt til
”Stena
Driver”. Indsat
på ruten Göteborg
- Travemünde.
1984: Overført
til Stena Challenger
Ltd, Nassau, Bahamas.
04-05 - 21-05-1985:
Indsat på
ruten Moss - Frederikshavn.
22-05-1985: Indsat
på ruten Gøteborg
- Travemünde.
12-1985: Solgt til
Sealink (UK)
Ltd, Nassau, Bahamas.
Omdøbt til
“Seafreight
Freeway”.
12-1985: Afgik fra
Gøteborg
til Blackwater
River. Oplagt.
29-12-1985: Afsejlet
fra Blackwater River
til Dunkerque
for ombygning.
01-1986: Afsejlet
fra Dunkerque til
Bremerhaven, derefter
til Blackwater River
for videre oplægning.
1986: Indsat på
ruten Dover - Dunkerque.
23-05-1988: Under
overfart Dover –
Zeebrügge,
udbrød der
brand i maskinrummet.
Bugseret ind til
Dunkerque. Et besætningsmedlem
omkom og et blev
hårdt såret.
16-10-1988: Har
sejlet sin sidste
tur på ruten
Dover - Zeebrugge,
derefter oplagt
i Fal. 10-1988:
Solgt til Navigation
Maritime Bulgare,
Varna, Bulgarien.
(Indgik som delbetaling
ved købet
af Tzarevetz).
10-1988: Overført
til So Mejduneroden
Automobile Transport
(S.M.A.T.) Bourgas,
Bulgarien. Omdøbt
til „Serdica“.
1990: Solgt til
Hornet Shipping
Co, Nassau, Bahamas.
I fart for Swedish
Gulf Line, Göteborg.
Omdøbt til
"Nordic
Hunter".
|
|
Konstruktionsværft:
Nuovi
Cantieri Aquania
S.P.A., Marina de
Carraca, I (#2120)
Byggeår: |
1982 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
16-07-1981 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
1991 |
Indsat: |
1991 |
Ombygningsår: |
1991/2001 |
Sidste
tur: |
- |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2 x
MVM
TBD511V12
diesel |
11.999
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
17,3
knob |
Max.
passagerer: |
600 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
6,52 m |
Agterportens
bredde: |
13,20 m |
Andre
navne/ejere:
Lucky
Rider: |
1981-1984 |
Stena
Driver: |
1984-1985 |
Seafreight
Freeway: |
1985-1988 |
Serdica: |
1988-1990 |
Nordic
Hunter: |
1990-1991 |
Arke
Marine: |
1991 |
Ask: |
1991 - |
Historie:
1991:
Solgt til Arka Marine
II K/S, Århus,
Danmark. Omdøbt
til ”Arka
Marine”.
01-1991: Ankomst
til Seabow/ PZ Dora
værftet, Gdynia,
Polen for ombygning
til bil og passagerfærge.
1991: Udchartret
til DSB Færge-
division, Århus.
Omdøbt
“Ask”. Indsat
på ruten Århus
- Kalundborg. Den
første tid
havde færgen
meget store problemer
med hovedmaskineriet.
08-09 - 27-11-1993:
På værft
i Fredericia. Nyt
hovedmaskineri,
bestående
af 2 stk.
Wärtsila-Vasa
diesel type 12V32E
på i alt 13.380
hk. 09-1997:
Solgt til Scandlines
A/S, København.
01-1998: Oplagt
i Århus.
01-04-1998: Indsat
på ruten Mukran
- Klaipeda for Euroseabridge
11-1999: Oplagt
i Nakskov. 04-01-2000:
Indsat på
ruten Rostock -
Leipeda. 22-05
- 25-09-2001: Ombygget
og forlænget
ved Gdansk Shiprepair
Yard "Remontowa",
Gdansk, Polen. Ny
længde: 171,05
m. Bredde: 23,50
m. Dybgang: 5,27
m. Ny tonnage: BT./
NT. / Tdw. 5,739/
2,406/ 3,567.
01-01-2002: Udchartret
til Nordö Link.
Indsat på
rute Malmö
- Travemünde.
21-12-2002: Har
sejlet sidste tur.
01-2003: Indsat
på ruten Rostock
- Trelleborg.
03-2003: Indsat
på ruten Karlshamn
- Liepaja.
15-04-2003: Udchartret
til Stena Line,
Göteborg. Indsat
på ruten Trelleborg
- Travemünde.
14-08-2003: Efter
afgang fra Travemünde,
bombtruedes færgen
og returnerede til
Travemünde,
hvor politiet gennemsøgte
færgen, uden
at nogen bombe blev
fundet.
01-04-2005: Afsluttet
charter for Stena
Line (Scandlines-trafiken
mellem Trelleborg
og Travemünde).
04-2005: Indsat
på ruten Nynäshamn
- Ventspils for
en kort periode.
25-05-2005: Oplagt
i Puttgarden.
30-05 - 03-06-2005:
Udchartret til NATO,
for transport Bornholm
- Nordjylland -
Sandefjord.
04-06-2005: Oplagt
i Puttgarden.
06-2005: Udchartret
til Iscomar, Spanien
for tre måneder.
Indsat på
ruten Valencia -
Palma.
01-10-2005: Indsat
på ruten Rostock
- Ventspils.
16-01 - 05-02-2006:
Enkelte ture på
ruten Karlshamn
- Ventspils.
24 - 26-07-2006:
Atter indsat på
ruten Rostock -
Trelleborg.
03 - 12-01-2007:
Indsat på
ruten Nynäshamn
- Ventspils.
01-2007: Indsat på ruten
Rostock - Ventspils.
01 - 02-2008: Ekstrature på ruten Rostock -
Trelleborg under færgen MECKLENBURG-VORPOMMERN's værftsophold.
04-01-2009: Indsat på ruten Ventspils -
Nynäshamn.
|