Busser > Busproducenter
Bustypeoversigt: |
Associated Equipment Co., London (GB) |
Nationalitet: Koncern: Leyland Motors Ltd. Firmaet fungerede: 1912 - 1979 Produktion 1978: ? Internetadresse: www. Firmaets postadresse: AEC; Southall, London, England |
|
|
|
AEC(Associated Equipment Company) producerede erhvervskøretøjer fra begyndelsen af det 20. århundrede. Firmaet var indtil produktionens ophør lokaliseret i Southall, London, og havde et "de facto" monopol på at levere busser til London indtil begyndelsen af 1920-erne på grund af de tætte bånd til London Passenger TransportBoard. Det var således først hen mod slutningen af 1922 at Leyland præsenterde sin "LB" (London Bus) serie - som kunne leve op til de strenge bestemmelser, der var udstukket af Metropolitan Police - og demed bryde dette monopol. AEC havde været den primære rival til Leyland siden 1920-erne og 1930-erne. AEC Regent-serien konkurrerede således med rivalen Leyland Titan i mere end 30 år. AEC-erne er lillige berømte for deres "worm and nut" styretøj og den elektro-pneumatiske "preselector" gearkasse. Disse konstruktioner blev da også flittigt kopieret af konkurrenterne. Siden 1936 leverede AEC og Leyland store serier af trolleybuses til London Transport. De to konkurrenter slog sig på dette markedsområde sammen og dannede et holdingselskab kaldet "British United Traction Limited (BUT)". På trods af det vigende marked for trolleybusser, eksisterede dette frem til 1966. Efter at BLMC war dannet i 1968, ændredes BUT til BUTEC og fortsatte med at producere elektriske komponenter til bilindustrien fra et kompleks i Leyland. En ny juridisk enhed, kaldet "the Associated Commercial Vehicles Group", blev dannet før firmaet endelig fussionerede med Leyland i 1962. Gruppen omfattede "The Associated Equipment Company", "Maudslay" - på det tidspunkt et firma, som primært fremstillede aksler, "Crossley Motors Limited" - primært aktive som motordesignere; men grundlagt som fuldgyldig producent af tunge køretøjer i 1910, "Park Royal Vehicles" - den legendariske producent af et utal af London-busser, "Charles H. Roe", Leeds, et andet karrosserifirma, og "Thornycroft" - en producent af gearkasser. Leyland "Panther" var den første fælles busmodel, der præsenteredes efter fussionen. I virkeligheden ver der tale om en AEC-konstruktion. Væsenlige dele: ramme, forende, motor, transmission og de to aksler ver hentet fra AEC "Swift". Fra og med 1968 ophørte AEC's produktion af dobbeldækkere. Den sidste rest af AEC's modelserie i produktion var frontmotor-modellen AEC "Ranger" - de sidste produceredes i 1978. Alle blev exporteret, primært til Irak, samt til lande i Afrika og Sydamerika. (kilde: Anthony Lui)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
---|