Hoveddata:
Akselrækkefølge: |
Co'Co' |
Byggested: |
Nohab/Frichs |
Byggenummer: |
se
nedenfor |
Byggeår: |
1967-1970 |
Bygget
antal: |
26
stk. |
Opr.
nummerserie: |
1401-1426 |
-: |
- |
Særlige
kendetegn:
Pr. 01-01-1985 var MZ 1411-1426
indrettet til ITC-styrevognskørsel
(litra Bns).
MZ 1401-1426
ombygget med generator og hjælpedieselmotor
for elektrisk togopvarmning.-
.
Historie: MZI blev anskaffet for at opfylde et stigende behov for et kraftigere lokomotiv til fremføring af de stadig større tog sidst i 1960'erne. Da der med MZI var tale om indførelse af en ny lokomotivtype, blev det første MZ, 1401, testet i et år for at afprøve kon-struktionen, inden serieleverancen blev påbegyndt. Lokomotiverne var oprindeligt udstyret med dampvar-meanlæg, men de blev i 1984-1985 erstattet af el-varmeanlæg, der har en effekt på 308 kW, og som drives af en separat dieselmotor. MZI er et universallokomotiv. Det kan fjernstyre DSB's øvrige diesellokomotiver via multipelkabel. 2. serie af MZI er næs-ten identisk med 1. serie, idet de kun adskiller sig fra hinanden ved forskel-lig placering af batterikasser og hovedluftbeholdere. (kilde: DSB).
|
|
Hoveddata
(fortsat):
Motorfabrikat: |
GM
- 16-Cyl. |
Motortype: |
16-645 E3 |
Transmission: |
elektrisk |
Banemotortype: |
D.C. |
Starttrækkraft: |
390 kN |
Max. effekt: (traktion) |
2.270 kW |
Max. effekt: (bremse)
|
0 kW |
Omdrejninger: |
900
o/min. |
Maksimalhastighed: |
143
km/t |
Længde
over puffer: |
20.800
mm |
Bredde: |
3.060
mm |
Højde: |
4.260
mm |
Bogieafstand: |
12.400
mm |
Akselafstand,
bogie: |
(2.000+2.000)
mm |
Hjuldiameter: |
1.016
mm |
Tjenestevægt: |
116.500
kg |
Tankkapacitet: |
??
liter |
Energiforsyning - tog: |
damp/1.500V 50 Hz |
Sikkerhedssystem: |
Dansk ATC |
Fjernstyring: |
EMD/ITC |
|