Jernbanesiderne:
|
|
DSB Dieselmotorvogne litra MO
|
|
foto: DSB MO 1869, Aarhus, 1980, Kai W. Mosgaard ©
|
DSB dieselmotorvogne Litra MO - Nr. 1801-1890
Hoveddata:
Akselrækkefølge: |
3'Bo' |
Byggested: |
Frichs/Scandia |
Byggenummer: |
se
nedenfor |
Byggeår: |
1951-1958 |
Bygget
antal: |
90 |
Nummerserie: |
1801-1890 |
-: |
- |
-: |
- |
Særlige
kendetegn:
.
- -
|
|
Hoveddata
(fortsat):
Motorfabrikat: |
Frichs
6-Cyl. |
Motortype: |
2
x 6185CA |
Transmission: |
elektrisk |
Banemotorer: |
- |
Effekt: |
2
x 250 HK |
Omdrejninger: |
1.000
o/min. |
Maksimalhastighed: |
120
km/t |
Længde
over puffer: |
20.938
mm |
Bogieafstand: |
14.090
mm |
Akselafstand,
bogie 1: |
(1.370+1.830)
mm |
Akselafstand,
bogie 2: |
3.200
mm |
Tjenestevægt: |
65.100
kg |
Siddepladser: |
37
stk. |
Rejsegodsrum: |
??
m² |
Historie: .
|
1801 - 447/1951 |
1802 - 448/1951 |
1803 - 449/1951 |
1804 - 450/1951 |
1805 - 451/1951 |
1806 - 452/1951 |
1807 - 453/1951 |
1808 - 454/1951 |
1809 - 455/1951 |
1810 - 456/1951 |
1811 - 457/1951 |
1812 - 458/1952 |
1813 - 459/1952 |
1814 - 460/1952 |
1815 - 461/1952 |
1816 - 462/1952 |
1817 - 463/1952 |
1818 - 464/1952 |
1819 - 465/1952 |
1820 - 466/1952 |
1821 - 482/1953 |
1822 - 483/1953 |
1823 - 484/1953 |
1824 - 485/1953 |
1825 - 486/1953 |
1826 - 487/1953 |
1827 - 488/1953 |
1828 - 489/1953 |
1829 - 490/1953 |
1830 - 491/1953 |
1831 - 492/1953 |
1832 - 493/1953 |
1833 - 494/1953 |
1834 - 495/1953 |
1835 - 496/1953 |
1836 - 497/1953 |
1837 - 498/1953 |
1838 - 499/1953 |
1839 - 500/1953 |
1840 - 501/1953 |
1841 - 507/1954 |
1842 - 508/1954 |
1843 - 509/1954 |
1844 - 510/1954 |
1845 - 511/1954 |
1846 - 512/1954 |
1847 - 513/1954 |
1848 - 514/1954 |
1849 - 515/1954 |
1850 - 516/1954 |
1851 - 517/1954 |
1852 - 518/1954 |
1853 - 519/1954 |
1854 - 520/1954 |
1855 - 521/1954 |
1856 - 522/1954 |
1857 - 523/1954 |
1858 - 524/1954 |
1859 - 525/1954 |
1860 - 526/1954 |
1861 - 537/1955 |
1862 - 538/1955 |
1863 - 539/1955 |
1864 - 540/1955 |
1865 - 541/1955 |
1866 - 542/1955 |
1867 - 543/1955 |
1868 - 544/1955 |
1869 - 545/1955 |
1870 - 546/1955 |
1871 - 547/1955 |
1872 - 548/1955 |
1873 - 549/1955 |
1874 - 550/1955 |
1875 - 551/1955 |
1876 - 552/1955 |
1877 - 553/1955 |
1878 - 554/1955 |
1879 - 555/1956 |
1880- 556/1956 |
1881 - 586/1957 |
1882 - 587/1957 |
1883 - 588/1957 |
1884 - 589/1957 |
1885 - 590/1957 |
1886 - 591/1958 |
1887 - 592/1958 |
1888 - 593/1958 |
1889 - 594/1958 |
1890 - 595/1958 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Månedens foto:
|
Jernbaneemnerne omfatter iøvrigt følgende:
|
|
|
Damplokomotiver viser eksempler på
damplokomotiver, som jeg har set i Danmark og udlandet.
|
|
Diesellokomotiver omtaler vidt forskellige
typer af diesellokomotiver, dieselmotorvogne og rangertraktorer,
jeg finder bemærkelsesværdige af den ene
eller anden grund. Jeg omtaler både danske og
udenlandske typer og modeller.
|
|
Elektriske lokomotiver omtaler primært
elektriske lokomotiver; men da danske eksempler herpå
hurtigt er oversete, omtaler jeg tillige elektriske
motorvogne - herunder S-tog.
|
|
De
danske Statsbaner omtaler allehånde
emner vedrørende strækninger og materiel
fra DSB.
|
|
Danske
privatbaner
omtaler allehånde emner vedrørende strækninger
og materiel fra et antal danske privatbaner, som jeg
har haft mulighed for at stifte bekendskab med.
|
|
Veteranbaner omtaler veteranbaner af
forskellig observans i ind- og udland.
|
|