Elektriske motorvogne


Tilbage
Jernbaner
Busser
Færger
Sporvogne
Last- & personbiler
Andre tekniske emner
Links


Jernbanesiderne:

Damplokomotiver
Diesellokomotiver
Elektriske lokomotiver
De danske Statsbaner
Danske privatbaner
Svenske jernbaner
Norske jernbaner
Britiske jernbaner
Franske jernbaner
Hollandske jernbaner
Tyske jernbaner
Østrigske jernbaner
Veteranbaner

 

DSB Dieseltogsæt litra MF (IC3)

  foto: Randers - 2002 - Kai W. Mosgaard ©


    DSB diesel-togsæt Litra MF - Nr. 5001/5401/5201 - 5.96


    Hoveddata: 

    Akselrækkefølge:

    (1A)'(A1)'(1A)'(A1)

    Byggested:

    ABB Scandia

    Byggenummer:

    se nedenfor

    Byggeår:

    1989-1996

    Bygget antal:

    96

    Nummerserie:

    5001 - 5096

    -:

    -

    -:

    -


    Særlige kendetegn:

    * - 7 togsæt leveret med svensk ATC og 10 togsæt med tysk INDUSI.


    Fast sammenkobledet togsæt bestående af MFA 50XX - FF 54XX - MFB 52XX.
    -
    Togsæt 94 - 96 overtaget fra SJ.-

    Historie:
    IC3 er beregnet til fjerntrafik, men bruges også til regionaltrafik. Et tog-sæt består af en motorvogn MFA, en mellemvogn FF og en motorvogn MFB. Ti togsæt er indrettet til kørsel på strækningerne Puttgarden-Hamburg samt Padborg-Flensborg, og syv tog-sæt er udstyret med svensk ATC til kørsel over Øresundsbroen. Togsættet har automatkoblinger, elektronisk informations- og pladsreservations-system samt cateringfaciliteter. Der er overgang mellem vognene i et tog-sæt. Op til fem togsæt kan sammen-kobles med indbyrdes overgang. Styresystemet muliggør kørsel med togsæt ER og MF i samme tog. Det viste togsæt er opmalet i det nye blå/grå design.

    DSB har købt 4 stk. Y2-togsæt af Ble-kinge Länstrafik AB. Togsættet svarer til IC3 og er blevet ændret til dennes standard, såvel udvendig som ind-vendig. Disse togsæt har fået litra MF 5093-5096.
    .

    Hoveddata (fortsat):

    Motorfabrikat:

    Deutz

    Motortype:

    BF8L 513CP 8-Cyl.

    Transmission:

    hydraulisk ZF 5HP600

    Max. effekt:

    4 x 294 kW

    Ved:

    2.300 o/min.

    Max. Acceleration:

    1,00 m/s²

    Maksimalhastighed:

    180 km/t

    Bremsesystem:

    trykluft-& magnet-skinnebremse

    Vognkasse:

    Aluminium

    Længde over koblinger:

    58.800 mm

    Bredde:

     3.100 mm

    Højde:

     3.850 mm

    Bogieafstand:

     17.730 mm

    Akselafstand:

     2.500/2.700 mm

    Ventilation:

     klimaanlægr

    Gulvhøjde:

     1.300  mm

    Tjenestevægt:

    97.000 kg

    Siddepladser: (1.kl)

    16 stk.

    Siddepladser: (2.kl)

    122 stk. (+ 6 klapsæder)

    Rejsegodsrum:

    ?? kvm

    Sikkerhedssystem:

    dansk ATC*

    Max toglængde:

    5 sæt



    5001 - 30343/1990 Prins Buris

    5002 -30344/1990 Mine Nielsen

    5003 -30345/1989 H.C. Andersen

    5004 -30346/1989 Niels Ebbesen

    5005 -30347/1989 Hans Gram

    5006 -30348/1989 (ukendt)

    5007 -30349/1989 Jomfru Ane

    5008 -30350/1989 Absalon

    5009 -30351/1989 Thorsten

    5010 - 30352/1989 Roar

    5011 - 30353/1990 Mylius Ericsen

    5012 -30354/1990 Dronning Dagmar

    5013 -30355/1990 Johannes Buchholtz

    5014 - 30356/1990 Herluf Trolle

    5015 - 30357/1990 Jens Baggesen

    5016 - 30358/1990 Hellig Anders

    5017 - 30359/1990 Vitus Bering

    5018 - 30360/1990 Jacob Gade

    5019 - 30361/1990 Jeppe Aakjær

    5020 - 30362/1990 Olaf Rye

    5021 - 30363/1990 Hærulf

    5022 - 30364/1990 Peter Sabroe

    5023 - 30365/1990  Kaj Lykke

    5024 - 30689/1990 Ketil Urne

    5025 - 30690/1990 Christian II

    5026 - 30691/1990  Sct. Catharina

    5027 - 30692/1990 Peter Tordenskjold

    5028 - 30693/1990 Peder Nielsen

    5029 - 30694/1990 Jens Vejmand

    5030 - 30695/1990 Kong Frederik IX

    5031 - 30696/1990  Erik Klipping

    5032 - 30697/1990 Carl af Rise

    5033 - 30698/1990 Claus Sørensen

    5034 - 30699/1990 Niels Bugge

    5035 - 30700/1990 Harald Blåtand

    5036 - 30701/1991 Top-Karen

    5037 - 30701/1991 Doktor Larsen

    5038 - 30703/1991 Christen Kold

    5039 - 30704/1991 Enrico Dalgas

    5040 - 30705/1991 Lars Kruse

    5041 - 30706/1991 Line Luplau

    5042 - 30707/1991 Peder Nordsten

    5043 - 30708/1991  Ole Bendix

    5044 - 30709/1991

    5045 - 30710/1991

    5046 - 30711/1991

    5047 - 30712/1991

    5048 - 30713/1991

    5049 - 30714/1991

    5050 - 30715/1991

    5051 -

    5052 -

    5053 -

    5054 -

    5055 -

    5056 -

    5057 -

    5058 -

    5059 -

    5060 -

 

 

 

 
 

 
     


Månedens foto:

Billede: Månedens billede. Klik for at gå til billedarkivet.

 


DSB - Damplokomotiver

DSB - Diesellokomotiver

DSB - Elektriske lokomotiver

DSB Dieselmotorvogne

Jernbaneemnerne omfatter iøvrigt følgende:

bullet

Damplokomotiver viser eksempler på damplokomotiver, som jeg har set i Danmark og udlandet.

bullet

Diesellokomotiver omtaler vidt forskellige typer af diesellokomotiver, dieselmotorvogne og rangertraktorer, jeg finder bemærkelsesværdige af den ene eller anden grund. Jeg omtaler både danske og udenlandske typer og modeller.

bullet

Elektriske lokomotiver omtaler primært elektriske lokomotiver; men da danske eksempler herpå hurtigt er oversete, omtaler jeg tillige elektriske motorvogne - herunder S-tog.

bullet

De danske Statsbaner omtaler allehånde emner vedrørende strækninger og materiel fra DSB.

bullet

Danske privatbaner omtaler allehånde emner vedrørende strækninger og materiel fra et antal danske privatbaner, som jeg har haft mulighed for at stifte bekendskab med.

bullet

Veteranbaner omtaler veteranbaner af forskellig observans i ind- og udland.

 


powered by
FreeFind

Tilbage til forsiden | Jernbaner | Busser | Færger | Sporvogne | Last- & personbiler | Tekniske ting | Links

© Kai W. Mosgaard 2003.