Elektriske lokomotiver


Tilbage
Jernbaner
Busser
Færger
Sporvogne
Last- & personbiler
Andre tekniske emner
Links


Jernbanesiderne:

Damplokomotiver
Diesellokomotiver
Elektriske lokomotiver
De danske Statsbaner
Danske privatbaner
Svenske jernbaner
Norske jernbaner
Britiske jernbaner
Franske jernbaner
Hollandske jernbaner
Tyske jernbaner
Østrigske jernbaner
Veteranbaner

 

DSB Elektriske lokomotiver litra EG

  foto: Rødovre - 2007 - Kai W. Mosgaard ©


    DSB el-lokomotiver Litra EG - Nr. 3101 - 3113


    Hoveddata: 

    Akselrækkefølge:

    Co'Co'

    Leverandører:

    ##

    Byggenummer:

    se nedenfor

    Byggeår:

    2000

    Bygget antal:

    13 stk.

    Opr. nummerserie:

    3101-3113

    -:

    -


    Særlige kendetegn:

    ##: BBC, Siemens E & Siemens Krauss Maffei

    Historie:
    Dette godstogslokomotiv, som ved leveringen var DSB's kraftigste elektris-ke lokomotiv, er leveret fra primo til ultimo 2000. DSB havde kontrakt på 13 stk. og option på yderligere 7. Det skulle bruges til store godstog, mest på strækning Malmø-København-Storebælt-Padborg, og i trafik mel-lem Sverige og Tyskland, dvs. drift ved to køreledningsspændinger. Lokomotivet kan fremføre godstog på 2000 t på vandret bane med 120 km/h og igangsætte/trække gods-tog på 2000 t på 15,6 o/oo stigning (Storebælt og Øresund). Lokomotivet er indrettet til fjernstyring af et EA- eller et EG-lokomotiv. Samtlige lokomotiver er overtaget af Railion i  2001 (kilde: DSB)

    Hoveddata (fortsat):

    Motorfabrikat:

    Siemens E

    Motortype:

    asynkron a.c.

    Transmission:

    elektrisk

    Starttrækkraft:

    400 kN

    Max. Effekt: (traktion)

    6.500 kW

    Max. Effekt: (el-bremse)

    6.500 kW

    Strømsystem:

    25 kV, 50 Hz.

    Maksimalhastighed:

    155 km/t

    Længde over puffer:

    20.950 mm

    Bredde:

    3.000 mm

    Højde:

    4.420 mm

    Bogieafstand:

     10,200 mm

    Akselafstand, bogie:

     2.000 + 2.500 mm

    Hjuldiameter:

    1.250 mm

    Tjenestevægt:

    132.000 kg

    Tankkapacitet:

    0 liter

    Sikkerhedssystem:

    dansk & svensk ATC, tysk INDUSI

    Energiforsyning - tog:

    1.500V 50Hz

    Fjernstyring - tog:

    ZWS


     

    3101:

    3102:

    3103:

    3104:

    3105:

    3106:

    3107:

    3108:

    3109:

    3110:

    3111:

    3112:

    3113:

    -

    -

 

 

 
     


Månedens foto:

Billede: Månedens billede. Klik for at gå til billedarkivet.

 


DSB - Damplokomotiver

DSB - Diesellokomotiver

DSB - Elektriske lokomotiver

DSB Dieselmotorvogne

Jernbaneemnerne omfatter iøvrigt følgende:

bullet

Damplokomotiver viser eksempler på damplokomotiver, som jeg har set i Danmark og udlandet.

bullet

Diesellokomotiver omtaler vidt forskellige typer af diesellokomotiver, dieselmotorvogne og rangertraktorer, jeg finder bemærkelsesværdige af den ene eller anden grund. Jeg omtaler både danske og udenlandske typer og modeller.

bullet

Elektriske lokomotiver omtaler primært elektriske lokomotiver; men da danske eksempler herpå hurtigt er oversete, omtaler jeg tillige elektriske motorvogne - herunder S-tog.

bullet

De danske Statsbaner omtaler allehånde emner vedrørende strækninger og materiel fra DSB.

bullet

Danske privatbaner omtaler allehånde emner vedrørende strækninger og materiel fra et antal danske privatbaner, som jeg har haft mulighed for at stifte bekendskab med.

bullet

Veteranbaner omtaler veteranbaner af forskellig observans i ind- og udland.

 


powered by
FreeFind

Tilbage til forsiden | Jernbaner | Busser | Færger | Sporvogne | Last- & personbiler | Tekniske ting | Links

© Kai W. Mosgaard 2003.