Hoveddata:
Akselrækkefølge: |
Co'Co' |
Leverandører: |
## |
Byggenummer: |
se
nedenfor |
Byggeår: |
2000 |
Bygget
antal: |
13
stk. |
Opr.
nummerserie: |
3101-3113 |
-: |
- |
Særlige
kendetegn:
##: BBC, Siemens E & Siemens Krauss Maffei
Historie: Dette godstogslokomotiv, som ved leveringen var DSB's kraftigste elektris-ke lokomotiv, er leveret fra primo til ultimo 2000. DSB havde kontrakt på 13 stk. og option på yderligere 7. Det skulle bruges til store godstog, mest på strækning Malmø-København-Storebælt-Padborg, og i trafik mel-lem Sverige og Tyskland, dvs. drift ved to køreledningsspændinger. Lokomotivet kan fremføre godstog på 2000 t på vandret bane med 120 km/h og igangsætte/trække gods-tog på 2000 t på 15,6 o/oo stigning (Storebælt og Øresund). Lokomotivet er indrettet til fjernstyring af et EA- eller et EG-lokomotiv. Samtlige lokomotiver er overtaget af Railion i 2001 (kilde: DSB)
|
|
Hoveddata
(fortsat):
Motorfabrikat: |
Siemens E |
Motortype: |
asynkron a.c. |
Transmission: |
elektrisk
|
Starttrækkraft: |
400 kN |
Max. Effekt: (traktion) |
6.500
kW |
Max. Effekt: (el-bremse) |
6.500 kW |
Strømsystem: |
25
kV, 50 Hz. |
Maksimalhastighed: |
155
km/t |
Længde
over puffer: |
20.950
mm |
Bredde: |
3.000
mm |
Højde: |
4.420
mm |
Bogieafstand: |
10,200
mm |
Akselafstand,
bogie: |
2.000 + 2.500
mm |
Hjuldiameter: |
1.250 mm |
Tjenestevægt: |
132.000
kg |
Tankkapacitet: |
0
liter |
Sikkerhedssystem: |
dansk & svensk ATC, tysk INDUSI |
Energiforsyning - tog: |
1.500V 50Hz |
Fjernstyring - tog: |
ZWS |
|