Hoveddata:
Akselrækkefølge: |
Bo'Bo' |
Leverandører: |
## |
Byggenummer: |
se
nedenfor |
Byggeår: |
1984-1993 |
Bygget
antal: |
22
stk. |
Opr.
nummerserie: |
3001-3022 |
-: |
- |
Særlige
kendetegn:
##: BBC, Siemens E, ABB Henschel, TH, EB Strømmen & ABB Scandia
Historie: EA er DSB's første elektriske lokomotiv, som blev anskaffet i forbindelse med elektrificeringen af hovedstrækning-erne. Det er et universallokomotiv, der er indrettet til fjernstyring fra en styrevogn og til fjernstyring fra et an-det EA-lokomotiv. EA er forsynet med asynkronmotorer og kan trække 1100 t med 120 km/h på vandret bane. Det kan igangsætte 1400 t godstog på stigninger på 15,6
o/oo, som ek-sempelvis på Storebælt, idet start-trækkraften her kan forøges til 300 kN. DSB ejer i 2007 6 lokomotiver, der nu er malet i DSB's nye blå design. Resten er overtaget af Railion hhv. solgt til Bulgarien (kilde: DSB).
|
|
Hoveddata
(fortsat):
Motorfabrikat: |
BBC |
Motortype: |
asynkron a.c. |
Transmission: |
elektrisk
|
Starttrækkraft: |
260 (300) kN |
Max. Effekt: (traktion) |
4.000
kW |
Max. Effekt: (el-bremse) |
3.700 kW |
Strømsystem: |
25
kV, 50 Hz. |
Maksimalhastighed: |
175
km/t |
Længde
over puffer: |
19.380
mm |
Bredde: |
3.180
mm |
Højde: |
4.590
mm |
Bogieafstand: |
9.940
mm |
Akselafstand,
bogie: |
2.800
mm |
Hjuldiameter: |
1.250 mm |
Tjenestevægt: |
80.000
kg |
Tankkapacitet: |
0
liter |
Sikkerhedssystem: |
dansk ATC |
Energiforsyning - tog: |
1.500V 50Hz |
Fjernstyring - tog: |
ZWS |
|