Jernbane                                                                                                                                

    

    

DSB Diesellokomotiver litra MZ

  foto: DSB MZ 1408 - København H - Kai W. Mosgaard ©


 
DSB diesellokomotiver Litra MZ - Nr. 1401 - 1426

Hoveddata: 

Akselrækkefølge:

Co'Co'

Byggested:

Nohab/Frichs

Byggenummer:

se nedenfor

Byggeår:

1967-1970

Bygget antal:

26 stk.

Opr. nummerserie:

1401-1426

-:

-


Særlige kendetegn:

- Strækningslokomotiv konstrueret til brug på hovedbanerne.

- Pr. 01-01-1985 var MZ 1411-1426 indrettet til ITC-styrevognskørsel (litra Bns).

- MZ 1401-1426 ombygget med generator og hjælpedieselmotor for elektrisk togopvarmning.
- (kilde: DSB)

 

Hoveddata (fortsat):

Motorfabrikat:

GM - 16-Cyl.

Motortype:

16-645 E3

Transmission:

elektrisk

Banemotortype:

D.C.

Starttrækkraft:

390 kN

Max. effekt: (traktion)

2.270 kW

Max. effekt: (bremse)

0 kW

Omdrejninger:

900 o/min.

Maksimalhastighed:

143 km/t

Længde over puffer:

20.800 mm

Bredde:

3.060 mm

Højde:

4.260 mm

Bogieafstand:

 12.400 mm

Akselafstand, bogie:

 (2.000+2.000) mm

Hjuldiameter:

1.016 mm

Tjenestevægt:

116.500 kg

Tankkapacitet:

?? liter

Energiforsyning - tog:

damp/1.500V 50 Hz

Sikkerhedssystem:

Dansk ATC

Fjernstyring:

EMD/ITC


Historie:

MZI blev anskaffet for at opfylde et stigende behov for et kraftigere lokomotiv til fremføring af de stadig større tog sidst i 1960'erne. Da der med MZI var tale om indførelse af en ny lokomotivtype, blev det første MZ, 1401, testet i et år for at afprøve kon-struktionen, inden serieleverancen blev påbegyndt. Lokomotiverne var oprindeligt udstyret med dampvar-meanlæg, men de blev i 1984-1985 erstattet af el-varmeanlæg, der har en effekt på 308 kW, og som drives af en separat dieselmotor. MZI er et universallokomotiv. Det kan fjernstyre DSB's øvrige diesellokomotiver via multipelkabel. 2. serie af MZI er næs-ten identisk med 1. serie, idet de kun adskiller sig fra hinanden ved forskel-lig placering af batterikasser og hovedluftbeholdere.


1401 - 2702/1967

1402 - 2703/1968

1403 - 2704/1968

1404 - 2705/1968

1405 - 2706/1968

1406 - 2707/1968

1407 - 2708/1968

1408 - 2709/1968

1409 - 2710/1968

1410 - 2711/1969

1411 - 2760/1970

1412 - 2761/1970

1413 - 2762/1970

1414 - 2763/1970

1415 - 2764/1070

1416 - 2765/1970

1417 - 2766/1970

1418 -2767/1970

1419 - 2768/1970

1420 - 2769/1970

1421 - 2770/1970

1422 - 2771/1970

1423 - 2772/1970

1424 - 2773/1970

1425 - 2774/1970

1426 - 2775/1970

-

-

-

-