Jernbane                                                                                                                                

    

    

DSB Dieselmotorvogne litra MR

  foto: DSB MR 4035/4036, Fredericia, 1980, Kai W. Mosgaard ©


 
DSB dieselmotorvogne Litra MR - Nr. 4001 - 4099

Hoveddata: 

Akselrækkefølge:

(1A)'(A1)''

Byggested: (4001-4030)

Uerdingen

Byggested: (4031-4099)

Scandia

Byggenummer:

se nedenfor

Byggeår:

1978-1985

Bygget antal:

99

Nummerserie:

4001 - 4099

-:

-


Særlige kendetegn:

- Fast sammenkobledet togsæt med en samlet længde på 44.670 mm - oprindelig bestående af 2 x MR 40XX - senere ændret til togsæt bestående af MR 40XX - MDR 42XX.
* - oprindelig udruster med 12-cyl Deutz BF12L413F - på 302 kW..

- (kilde: DSB)

 

Hoveddata (fortsat):

Motorfabrikat:

Deutz

Motortype:*

12-cylindret F12L 413F

Transmission:

hydraulisk Voith 320

Max. effekt:

239 kW

Max. Acceleration:

0,76 m/s²

Maksimalhastighed:

130 km/t

Bremsesystem:

trykluft-& magnet-skinnebremse

Vognkasse:

Stål

Længde over puffer:

22.335 mm

Bredde:

 2.880 mm

Højde:

 3.810 mm

Bogieafstand:

 15.100 mm

Akselafstand:

 1.900 mm

Ventilation:

 vandvarme-anlæg med oliefyr

Gulvhøjde:

 1.220  mm

Tjenestevægt:

34.500 kg

Siddepladser: (1.kl)

0 stk.

Siddepladser: (2.kl)

64 stk.

Rejsegodsrum:

00 kvm

Sikkerhedssystem:

dansk ATC

Max toglængde:

5 sæt


Historie:
.


4001 - 83006/1978

4002 - 83006/1978

4003 - 83007/1978

4004 - 83007/1978

4005 -83008/1978

4006 - 83008/1978

4007 - 83009/1978

4008 - 83009/1978

4009 - 83010/1978

4010 - 83010/1978

4011 - 83011/1978

4012 - 83011/1978

4013 - 83012/1978

4014 - 83012/1978

4015 - 83013/1978

4016 - 83013/1978

4017 - 83014/1978

4018 - 83014/1978

4019 - 83015/1978

4020 - 83015/1978

4021 - 83016/1978

4022 - 83016/1978

4023 - 83017/1978

4024 - 83017/1978

4025 - 83018/1978

4026 - 83018/1978

4027 - 83019/1978

4028 - 83019/1978

4029 - 83020/1979

4030 - 83020/1979

4031 - 29026/1978

4032 - 29027/1978

4033 - 29028/1978

4034 - 29029/1978

4035 - 29030/1978

4036 - 29031/1978

4037 - 29032/1978

4038 - 29033/1978

4039 - 29034/1978

4040 - 29035/1978

4041 - 29036/1979

4042 - 29037/1979

4043 - 29038/1979

4044 - 29039/1979

4045 - 29040/1979

4046 - 29041/1979

4047 - 29042/1979

4048 - 29043/1979

4049 - 29044/1979

4050 - 29045/1979

4051 - 29046/1979

4052 - 29047/1979

4053 - 29048/1979

4054 - 29049/1979

4055 - 29050/1979

4056 - 29051/1979

4057 - 29052/1979

4058 - 29053/1979

4059 - 29054/1979

4060 - 29055/1979

4061 - 29056/1979

4062 -29057/1979

4063 - 29920/1983

4064 - 29921/1983

4065 - 29922/1983

4066 - 29923/1983

4067 - 29924/1984

4068 - 29925/1984

4069 - 29926/1984

4070 - 29927/1984

4071 - 29928/1984

4072 - 29929/1984

4073 - 29930/1984

4074 - 29931/1984

4075 - 29932/1984

4076 - 29933/1984

4077 - 29934/1984

4078 - 29935/1984

4079 - 29936/1984

4080 - 29937/1984

4081 - 29938/1984

4082 - 29939/1984

4083 -30048/1984

-

4085 - 30161/1984

4086 - 30162/1984

4087 -30163/1984

4088 - 30164/1984

4089 - 30165/1984

4090 - 30166/1984

4091 - 30167/1985

4092 - 30168/1985

4093 - 30169/1985

4094 - 30170/1985

4095 - 30171/1985

4096 - 30172/1985

4097 - 30173/1985

4098 - 30174/1985

4099 - 30175/1985

-

 

DSB MR 4051 - Roskilde - 30-07-2008 - 14:09