Hoveddata:
Akselrækkefølge: |
Co'Co' |
Leverandører: |
## |
Byggenummer: |
se
nedenfor |
Byggeår: |
1981-1986 |
Bygget
antal: |
37
stk. |
Opr.
nummerserie: |
1501-1537 |
-: |
- |
Særlige
kendetegn:
- Indrettet til ITC-styrevognskørsel (litra Bns o.a.).
- Elektrisk togopvarmning.
##: BBC, Thyssen Henschel & Scandia - (kilde: DSB)
|
|
Hoveddata
(fortsat):
Motorfabrikat: |
GM
- 16-Cyl. |
Motortype: |
16-645-E3B |
Transmission: |
elektrisk |
Banemotortype: |
asynkron AC |
Starttrækkraft: |
360 kN |
Max. effekt: (traktion) |
2.450 kW |
Max. effekt: (bremse) |
2.550 kW |
Omdrejninger: |
900
o/min. |
Maksimalhastighed: |
175
km/t |
Længde
over puffer: |
21.000
mm |
Bredde: |
3.250
mm |
Højde: |
4.350
mm |
Bogieafstand: |
11.550
mm |
Akselafstand,
bogie: |
(1.850+2.000)
mm |
Hjuldiameter: |
1.100 mm |
Tjenestevægt: |
115.000
kg |
Tankkapacitet: |
??
liter |
Energiforsyning - tog: |
1.500 V 50 Hz |
Sikkerhedssystem: |
Dansk ATC |
Fjernstyring: |
EMD/ITC |
Historie: ME er DSB's nyeste dieselelektriske lokomotiv. Sidst i 1970'erne skulle der anskaffes et antal store dieselloko-motiver, og valget faldt på en helt ny type dieselelektrisk traktion, som BBC-Thyssen Henschel netop havde udviklet. ME blev således DSB's første lokomotiv med asynkronteknik (vek-selstrømsbanemotorer), men den velafprøvede GM-dieselmotor (kendt fra MX, MY og MZ) blev dog bibeholdt.
ME er et universallokomo-tiv, der også er indrettet til fjernstyring fra styrevogn. Det kan fjernstyre DSB's øvrige diesellokomotiver via ITC-fjern-styringssystem eller via multipelkabel. Af hensyn til tunnelkørsel under Store-bælt er ti lokomotiver (1528-1537) udstyret med nødbremseoverstrop-ning. ME 1518-1537 er ombygget til fjernstyring også fra de nye dobbelt-dækkerstyrevogne (litra ABs). Alle ME fremstår i 2007 i DSB's nye blå design.
|