Jernbane                                                                                                                                

    

    

DSB Diesellokomotiver litra ME

  foto: Østerport, 1981, Kai W. Mosgaard ©


 
DSB diesellokomotiver Litra ME - Nr. 1501 - 1537

Hoveddata: 

Akselrækkefølge:

Co'Co'

Leverandører:

##

Byggenummer:

se nedenfor

Byggeår:

1981-1986

Bygget antal:

37 stk.

Opr. nummerserie:

1501-1537

-:

-


Særlige kendetegn:

- Indrettet til ITC-styrevognskørsel (litra Bns o.a.).

- Elektrisk togopvarmning.
##: BBC, Thyssen Henschel & Scandia
- (kilde: DSB)

 

Hoveddata (fortsat):

Motorfabrikat:

GM - 16-Cyl.

Motortype:

16-645-E3B

Transmission:

elektrisk

Banemotortype:

asynkron AC

Starttrækkraft:

360 kN

Max. effekt: (traktion)

2.450 kW

Max. effekt: (bremse)

2.550 kW

Omdrejninger:

900 o/min.

Maksimalhastighed:

175 km/t

Længde over puffer:

21.000 mm

Bredde:

3.250 mm

Højde:

4.350 mm

Bogieafstand:

 11.550 mm

Akselafstand, bogie:

 (1.850+2.000) mm

Hjuldiameter:

1.100 mm

Tjenestevægt:

115.000 kg

Tankkapacitet:

?? liter

Energiforsyning - tog:

1.500 V 50 Hz

Sikkerhedssystem:

Dansk ATC

Fjernstyring:

EMD/ITC


Historie:

ME er DSB's nyeste dieselelektriske lokomotiv. Sidst i 1970'erne skulle der anskaffes et antal store dieselloko-motiver, og valget faldt på en helt ny type dieselelektrisk traktion, som BBC-Thyssen Henschel netop havde udviklet. ME blev således DSB's første lokomotiv med asynkronteknik (vek-selstrømsbanemotorer), men den velafprøvede GM-dieselmotor (kendt fra MX, MY og MZ) blev dog bibeholdt. ME er et universallokomo-tiv, der også er indrettet til fjernstyring fra styrevogn. Det kan fjernstyre DSB's øvrige diesellokomotiver via ITC-fjern-styringssystem eller via multipelkabel. Af hensyn til tunnelkørsel under Store-bælt er ti lokomotiver (1528-1537) udstyret med nødbremseoverstrop-ning. ME 1518-1537 er ombygget til fjernstyring også fra de nye dobbelt-dækkerstyrevogne (litra ABs).  Alle ME fremstår i 2007 i DSB's nye blå design.


1501 - 32481/1981

1502 - 32482/1981

1503 - 32483/1981

1504 - 32484/1981

1505 - 32485/1981

1506 - 32486/1981

1507 - 32487/1981

1508 - 32505/1981

1509 - 32506/1981

1510 - 32507/1981

1511 - 32508/1981

1512 - 32509/1981

1513 - 32510/1981

1514 - 32511/1981

1515 - 32512/1981

1516 - 32513/1981

1517 - 32570/1983

1518 - 32571/1983

1519 - 32572/1983

1520 - 32573/1983

1521 - 32634/1983

1522 - 32635/1983

1523 - 32636/1983

1524 - 32637/1983

1525 - 32638/1983

1526 - 32726/1983

1527 - 32727/1983

1528 - 32728/1983

1529 - 32729/1983

1530 - 32730/1983

1531 - 32778/1985

1532 - 32779/1985

1533 - 32780/1985

1534 - 32781/1985

1535 - 32782/1985

1536 - 32783/1985

1537 - 32784/1985

-

-

-