Jernbane                                                                                                                                

    

    

DSB Elektriske lokomotiver litra EG

  foto: Rødovre - 2007 - Kai W. Mosgaard ©


  
 DSB el-lokomotiver Litra EG - Nr. 3101 - 3113

Hoveddata: 

Akselrækkefølge:

Co'Co'

Leverandører:

##

Byggenummer:

se nedenfor

Byggeår:

2000

Bygget antal:

13 stk.

Opr. nummerserie:

3101-3113

-:

-


Særlige kendetegn:
##: BBC, Siemens E & Siemens Krauss Maffei

Historie:
Dette godstogslokomotiv, som ved leveringen var DSB's kraftigste elektris-ke lokomotiv, er leveret fra primo til ultimo 2000. DSB havde kontrakt på 13 stk. og option på yderligere 7. Det skulle bruges til store godstog, mest på strækning Malmø-København-Storebælt-Padborg, og i trafik mel-lem Sverige og Tyskland, dvs. drift ved to køreledningsspændinger. Lokomotivet kan fremføre godstog på 2000 t på vandret bane med 120 km/h og igangsætte/trække gods-tog på 2000 t på 15,6 o/oo stigning (Storebælt og Øresund). Lokomotivet er indrettet til fjernstyring af et EA- eller et EG-lokomotiv. Samtlige lokomotiver er overtaget af Railion i  2001 (kilde: DSB)

 

Hoveddata (fortsat):

Motorfabrikat:

Siemens E

Motortype:

asynkron a.c.

Transmission:

elektrisk

Starttrækkraft:

400 kN

Max. Effekt: (traktion)

6.500 kW

Max. Effekt: (el-bremse)

6.500 kW

Strømsystem:

25 kV, 50 Hz.

Maksimalhastighed:

155 km/t

Længde over puffer:

20.950 mm

Bredde:

3.000 mm

Højde:

4.420 mm

Bogieafstand:

 10,200 mm

Akselafstand, bogie:

 2.000 + 2.500 mm

Hjuldiameter:

1.250 mm

Tjenestevægt:

132.000 kg

Tankkapacitet:

0 liter

Sikkerhedssystem:

dansk & svensk ATC, tysk INDUSI

Energiforsyning - tog:

1.500V 50Hz

Fjernstyring - tog:

ZWS

 

 

 

3101:

3102:

3103:

3104:

3105:

3106:

3107:

3108:

3109:

3110:

3111:

3112:

3113:

-

-