Færgearkivet

M/F Niels Klim

Skibstype: Indenrigsfærger
Rederi: DSB Færger
Operatør: Danske Statsbaner, København
Kaldesignal: OWDW - 83.1795.4
Hjemsted: Aarhus
Færgeruter: Aarhus - Kalundborg
Byggeår: 1986
Konstruktionsværft: Nakskov Skibsværft A/S, DK (#234)
Køl lagt: 11-1984
Søsat: 29-05-1985
Prøvetur:
Leveret til ejer: 04-1986
Indsat: 01-06-1986
Ombygningsår: 2001
Sidste tur: 22-05-1991
Forlist:
Ophugget:
Levetid:
Længde o.a.: 134,00 m
Længde p.p.:
Bredde o.a.: 24,6 m
Dybgang: 5,64 m
Bruttoton: 11.602 rt
Nettoton: 6.154 rt
Dødvægt - DWT: 2.813 t
Hovedmaskineri: 2x B&W 8L45GB diesel, 16.960 HK
Maximal hastighed:
Servicefart: 17,1 knob
Maximalt passagerantal: 2.000
Lastkapacitet: 604 m
Bilkapacitet: 330 biler
Sporantal & -vidde i mm:
Sporlængde:
Frihøjde hoveddæk:
Frihøjde hængedæk:
Bredde af bovport:
Bredde af agterport:
Passagerpladser ialt: 2.000
Passagerpladser i saloner:
Passagerpladser på dæk:
1. ejer: 1986-1991 Niels Klim
2. ejer: 1991-1992 Stena Nautica
3. ejer: 1992-1995 Isle of Innisfree
4. ejer: 1995-1996 Lion King (II)
5. ejer: 1996- Stena Nautica
6. ejer:
7. ejer:
8. ejer:
9. ejer:
10. ejer:
2. færgerute:
3. færgerute:
4. færgerute:
5. færgerute:



Leveret som M/F NIELS KLIM den 21. april 1986 til De danske Statsbaner, København.
01-06-1986: Indsat på kattegatruten Århus - Kalundborg.
1990: Solgt til Stena Line, Sverige med levering i 1991.
05-1991: Overtaget af Stena Line, Sverige. Omdøbt: STENA NAUTICA. Oplagt i Århus, senere Svendborg.
03-1992: Udchartret til B&I Line, Irland. Omdøbt til ISLE OF INNISFREE. Indsat på ruterne Pembroke - Rosslare og Dublin - Holyhead.
1995: Udchartret til Lion Ferry, Sverige for et års sejlads.
10-05-1995: Indsat på ruten Grenå - Halmstad. Omdøbt: LION KING.
30-04-1996: Omdøbt til LION KING II.
06-05-1996: Sidste tur på ruten Grenå - Halmstad. Derefter oplagt i Landskrona. Atter omdøbt til STENA NAUTICA. Registreret under Bermuda flag.
24-06 - 17-09-1996: Udchartret til Cia. Transmediterranea , Spanien. Indsat på ruten Algiciras - Tanger.
18-09-1996: Oplagt i Dunkerque.
12-01 - 19-01-1997: Indsat på ruten Karlskrona - Gdynia.
21-01-1997: Oplagt i Dunkerque.
1997: Udchartret i efteråret til Nato som transportskib.
08-12-1997: Indsat for Stena Line på ruten Grenå - Halmstad. Navn uændret.
01-02-1999: Rutefart ændret til Grenå - Varberg. I vintermånederne nedklasset til 100 passagerer.
17-12-2001: Sidste tur på ruten. Herefter ombygget på værft i Landskrona. Nederste passagerdæk inddraget til trailerdæk, således, at færgen nu havde plads til ca. 60 lastvognstog á18 m. på to dæk. Antal passagerer efter ombygning: 663. BT: 19.504. NT: 6.180. Ny længde efter påbygning af "ducktail": 135,47 m.
04-03-2002: Atter indsat på ruten Grenå – Varberg.
16-02-2004: Kollision med det polske fragtskib "Joanna" ca. 10 sømil vest for Varberg. Store skader på skroget. 114 ombordværende blev evakueret kort efter. Slæbt ind til Varberg for besigtigelse af skadernes omfang.
26-02-2004: Efter nødtørftig reparation bugseret til Cityværftet, Gøteborg.
05-03-2004: Bugseret fra Gøteborg til Remontowa Værft, Gdynia, Polen for reparation.
21-06-2004: Ankomst fra Remontowa til Varberg.
24-06-2004: Genindsat på ruten Varberg - Grenå.
06-12-2004: Registreret for Stena Bermuda Line, Ltd., Hamilton, Bermuda. (Stadig under Svensk flag).
10-12-2004: Overtaget af Stena Rederi Ab, Göteborg, Sverige.



Indrettet med bl.a. Restaurant, Cafeteria og Hall lounge.

148 køjepladser.