Færgearkivet

M/S Achilleus

Skibstype: Krydstogtskibe
Rederi: Diverse
Operatør: Epirotiki Line S.A., Limassol, Cypern
Kaldesignal: 51.4199.0
Hjemsted: Limassol
Færgeruter: endagskryds Stockholm - Mariehamn
Byggeår: 1939
Konstruktionsværft: Helsingør Skibsværft A/S, DK (#256)
Køl lagt: 28-12-1938
Søsat: 25-03-1939
Prøvetur: 21-06-1939
Leveret til ejer: 22-06-1939
Indsat: 1970
Ombygningsår:
Sidste tur: 1979
Forlist:
Ophugget: 1983
Levetid:
Længde o.a.: 89,61 m
Længde p.p.:
Bredde o.a.: 13,11 m
Dybgang: 5,00 m
Bruttoton: 2.013 rt
Nettoton: 1.156 rt
Dødvægt - DWT: 850 t
Hovedmaskineri: 1x B&W 950-VF-90 diesel, 3.350 HK
Maximal hastighed:
Servicefart: 17½ knob
Maximalt passagerantal: 1.104
Lastkapacitet:
Bilkapacitet:
Sporantal & -vidde i mm:
Sporlængde:
Frihøjde hoveddæk:
Frihøjde hængedæk:
Bredde af bovport:
Bredde af agterport:
Passagerpladser ialt: 1.104, heraf 239 køjepladser
Passagerpladser i saloner:
Passagerpladser på dæk:
1. ejer: 1939-1970 Hans Broge
2. ejer: 1970-1983 Achilleus
3. ejer:
4. ejer:
5. ejer:
6. ejer:
7. ejer:
8. ejer:
9. ejer:
10. ejer:
2. færgerute:
3. færgerute:
4. færgerute:
5. færgerute:

 


 

25-02-1970: Solgt til Potomianos Ionian Lines Co. Ltd. (Epirotiki Line S.A.), Farmagusta (Fra 1975: Limasol), Cypern.
06-03-1970: Overtaget af de nye ejere og omdøbt til ACHILLEUS. Skibet blev herefter ombygget for krydstogter i Middelhavet.
1971 - 1979: Chartret for en-dagskryds Stockholm-Mariehamn.
1971 - 1972: Chartret af Bore Line.
1973 - 1974: Chartret af Resman Resbyrä.
1975 - 1979. Utchartrad till Ånedin Linjen, Stockholm. Var på siden påmalet "Den glada Ålandsbåten".
02 - 22-06-1976: Udchartret til Jakob Line, Jakobstad, Finland. Indsat på ruten Jakobstad - Skellefteå.
08-08-1979: Oplagt i frihamnen, Stockholm.
07-1983: Solgt til Haminan Laivaroumu O/Y, Hamina, Finland for ophugning.
17-07-1983: Bugseret fra Stockholm til Hamina.
20-07-1983: Ankomst til Hamina, Finland, hvor ophugning indledtes.
12-1983: Ophugningen afsluttet.

 

 


 

Leveret som M/S HANS BROGE den 22. juni 1939 til Det forenede Dampskibsselskab, København .
24-06-1939: Indsat på ruten København - Aarhus.
11 - 18-04-1940: Værftseftersyn i Helsingør.
18-04-1940: Oplagt i København.
18-06 - 10-09-1940: Oplagt i Helsingør.
11-09-1940: Ankomst til København fra Helsingør, oplagt den følgende dag.
25-11-1944: Beslaglagt af tyskerne efter forsøg på flugt til Sverige i kølvandet på DSB-færgen "Storebælt".
10-12-1944: Afgik fra København for brug som skydemål.
1945: Anvendt som "barak-skib" i Sassnitz, og senere i brug til transport af flygtninge fra Østpreusen.
05-1945: Ankomst til København med krigsflygtninge.
15-05-1945: Tilbageleveret til DFDS af de britiske autoriteter.
19-05 - 05-08-1945: Værftseftersyn på B&W-værftet i København.
08-08-1945: Genindsat på ruten Aarhus - København.
03-01-1955: Ankomst til B&W-værftet i København for at blive forlænget.
1955: Afleveret efter ombygning. Ny længde: 98,79 m. Ny Brt/Nrt/Tdw: 2.927/1.673/1.050. Nyt antal passagerer: 1.250.
16 - 19-04-1964: Udchartret til sammenslutningen af danske militærenheder for sejlads København - Fredericia - Sønderborg - Fredericia - København.
01-08-1969: Ankomst til København fra Aarhus for sidste gang. Herefter lagt op.

 

 


 

Skibet var indrettet med 1. klasse spisesalon, 1.klasse rygesalon og 2.klassesalon.