Færgearkivet

M/B Djurgården 4

Rederi: Diverse
Operatør: Waxholms Ångfartygs AB
Kaldesignal:
Hjemsted: Stockholm
Færgeruter: Slussen - Djurgården, Stockholm
Byggeår: 1897
Konstruktionsværft: O A Brodins varv, Gävle, S (# ??)
Køl lagt:
Søsat:
Prøvetur:
Leveret til ejer: 1897
Indsat: 1900
Ombygningsår:
Sidste tur: 2004
Forlist:
Ophugget:
Levetid:
Længde o.a.: 20,87 m
Længde p.p.:
Bredde o.a.: 5,40 m
Dybgang: 1,90 m
Bruttoton: 41 t
Nettoton: 20 t
Dødvægt - DWT:
Hovedmaskineri: 1 x Scania D11 R81 diesel - 115 kW
Maximal hastighed:
Servicefart: 9 knob
Maximalt passagerantal: 207
Lastkapacitet:
Bilkapacitet:
Sporantal & -vidde i mm:
Sporlængde:
Frihøjde hoveddæk:
Frihøjde hængedæk:
Bredde af bovport:
Bredde af agterport:
Passagerpladser ialt: 207
Passagerpladser i saloner: 207
Passagerpladser på dæk:
1. ejer: 1897-1900 Nybron 2
2. ejer: 1900- Djurgården 4
3. ejer:
4. ejer:
5. ejer:
6. ejer:
7. ejer:
8. ejer:
9. ejer:
10. ejer:
2. færgerute:
3. færgerute:
4. færgerute:
5. færgerute:



1900: Solgt til Stockholms Ångslups AB, Stockholm. Omdøbt til DJURGÅRDEN 4. Indsat på ruten Slussen - Djurgården.
1970: Solgt til Waxholms Ångfartygs AB.
1970: Udlejet som dykkerpram. Lå ud for Dalarö.
1972: Dampmaskineriet udbyttet med diesel.
16-03-2004: Solgt til Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm.
24-04-2004: Indsat på ruten Nybroplan - Vasabryggan - Skeppsholmen - Allmänna gränd.
11-07-2004: Der opstod tekniske problemer.
2005: Disponeret af Blidösundsbolaget AB.
09-08-2005: Atter tekniske problemer ud for Vasabryggan. Færgen sejlede med nogle få knob op på strandkanten. Bragt flot og bugseret tilbage af DJURGÅRDEN 7.




Leveret som S/S NYBRON 2 i 1897 til Ångfärje AB, Stockholm. Maskineri: En 2-Cyl. Gefle W dampmaskine, effekt: 48 kW.
1897: Indsat på ruten Nybroviken - Alkärret.