Hejsaby

Her er teksten omkring Hejsabys sporveje... lorem ipsum...

 

 

Her er noget mere random tekst...

Skabelon-Sporvejsby

Stadtverkehrsgesellschaft mbH Frankfurt (Oder)

sporvejsbystd

foto: VBB Berlin-Brandenburg linie 4 Kopernikus Strasse, Heilbronner Strasse, Frankfurt (Oder), Kai W. Mosgaard ©

Systemdata:
By & Land:  Frankfurt (Oder), Berlin-Brandenburg, Tyskland (BRD)
Selskab: Stadtverkehrsgesellschaft mbH Frankfurt (Oder) - SVF
Oprettet: 22. januar 1898
Sporvidde i mm: 1.000
Strømsystem: 600 V Jævnstrøm
Strækningslængde (2010): 43 km
Lukket: Fortsat i drift (2016)

I december 2014 udtrykte den administrerende direktør sig positivt i forhold til udvidelse af sporvejsnettet til Słubice (Polen), på den anden side af floden Oder. Udvidelsen af sporvejen bør forblive et mål på mellemlang sigt i alle tilfælde. Begrundelsen for forslaget var, at passagertallet i den eksisterende buslinie 983 steg årligt med adskillige procent, især i weekenderne.

 

Frankfurt (Oder)'s sporvognslinier:

 

Frontskilt:

Lineføring:

Linie 1. Neuberesinchen -  Lebuser Vorstadt.

Rute: Neuberesinchen - Lebuser Vorstadt.

Linie 2. Messegelände - Europa Universität.

Rute: Messegelände - Europa Universität.

Linie 3. Europa Universität - Kopernikusstrasse/Markendorf.

Rute: Europa Universität - Kopernikusstrasse/Markendorf.

Linie 4. Stadion - Markendorf Ort.

Rute: Stadion - Markendorf Ort.

Linie 5. Messegelände - Neuberesinchen.

Rute: Messegelände - Neuberesinchen.

 

 Materieltyper i drift foråret 2011:

 

Billede:

Producent:

Tatra KT4Dm

Detaljer:  

Tatra KT4Dm.

Detaljer:  

ADtrans GT6M.

Detaljer:   

 

 

Blackpool

kwmosgaard.dk > Sporvejsbyer > Blackpool - BCT

 

 

 

     

Blackpool - BCT

                                          

Blackpool, Starr Gate - 1982

 foto:  Kai W. Mosgaard ©

 

Systemdata:
By & Land:  Blackpool, Lancashire, England
Selskab:  Blackpool Corporation Transport - BCT
Oprettet: 1885
Sporvidde i mm:  1.435
Lukket: - fortsat i drift

Blackpool tramway runs from Starr Gate in Blackpool to Fleetwood and is the only surviving first-generation tramway in the United Kingdom (UK). The tramway dates back to 1885 and is one of the oldest electric tramways in the world. It is run by Blackpool Transport as part of the Metro Coastlines, owned by Blackpool Council. The tramway runs for 11 miles and carries 6,500,000 passengers each year.

The tramway was for a long time the only working tramway in the United Kingdom (UK) outside of museums. It was also the UK's first electric system. However there are now a number of other tramways including Manchester Metrolink, South London Tramlink and Sheffield Supertram.

On 1 February 2008 it was announced that the Government had agreed to a joint Blackpool Transport and Blackpool Council bid for funding toward the total upgrade of the track. The government will contribute £60.3M of the total £85.3m cost. Both Blackpool Council and Lancashire County Council will each provide about £12.5M. The Government's decision means that the entire length of the tramway from Starr Gate to Fleetwood will be upgraded and also sixteen state-of-the-art trams will replace the current fleet. (Wikipedia)

                    

Blackpool's eneste sporvognlinie løber fra Starr Gate i Blackpool til bydelen Fleetwood. Det og er det eneste overlevende første generation sporvejssystem i Det Forenede Kongerige (UK). Den sporvogn går tilbage til 1885 og er en af ​​de ældste elektriske sporvogne i verden. Det drives af Blackpool Transport som en del af Metro Kyster, der ejes af Blackpool Råd. Den sporvogn kører for 11 miles og bærer 6.500.000 passagerer hvert år.

Sporvogn var i lang tid den eneste fungerende sporvogn i Det Forenede Kongerige (UK) uden for museer. Det var også den britiske første elektriske system. Men der er nu en række andre sporvogne, herunder Manchester Metrolink, South London Tramlink og Sheffield Supertram.

Den 1. februar 2008 blev det meddelt, at regeringen havde aftalt at en fælles Blackpool Transport og Blackpool Rådets bud til finansiering mod samlede opgradering af sporet. Regeringen vil bidrage £ 60.3M af de samlede £ 85.3m omkostninger. Både Blackpool Rådet og Lancashire County Council vil hver give omkring £ 12,5 mio. Regeringens beslutning betyder, at hele længden af ​​sporvogn fra Starr Gate til Fleetwood vil blive opgraderet, og også seksten state-of-the-art sporvogne vil erstatte den nuværende flåde. (Wikipedia)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Blackpool's sporvognslinier:

               Linienettet så således ud pr. 01-01-2008:

Frontskilt:

Lineføring:

Linie 1. Blackpool, Starr Gate - Fleetwood Ferry.

Rute: Starr Gate - Sandcastle - Town Centre - Little Bispham - Fleetwood Ferry.

                 

                   

    

 

 

    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Flensborg

Stadtwerke Flensburg - Verkehrsbetriebe - SWF 

SW Tram 40

foto: Nørregade, Flensborg, 1967, Mathias Christesen ©

Systemdata:
By & Land:  Flensborg, Slesvig-Holsten, Tyskland (BRD)
Selskab:  Stadtwerke Flensburg - Verkehrsbetriebe - SWF
Oprettet: 6. juli 1907
Sporvidde i mm:  1.000
Lukket: 3. juni 1973

 

Danmarks fjerde sporvejsby var Flensborg. Desværre - vil nogen hævde - andre siger heldigvis - ligger den syd for 1920-grænsen mellem Danmark og Tyskland i hertugdømmet Slesvig.

Som Aarhus fik også Flensborg øje på den elektriske sporvogn. Ligesom tilfældet var i København og Aarhus kom sporvognen i 1960-erne i "unåde" hos byråd og befolkning. Dengang konne man ikke forene forretningsliv og sporvogne, og den sidste sporvogn kørte derfor den 3. juni 1973. 

 

Flensborg's sporvognslinier:

 

Frontskilt:

Lineføring:

Linie 1. Bundesbahnhof - Apenrader Strasse. (1927-1973)

Rute: Bundesbahnhof - Apenrader Strasse.

 

 

 

 

GVB

foto:  Kai W. Mosgaard ©


Systemdata:

By & Land:  Amsterdam, Nederlandene
Selskab:  Gemeente Vervoerbedrijf Amsterdam - GVBA
Oprettet: 1897
Sporvidde i mm:  1435
Lukket: - fortsat i drift

 

GVB Amsterdam - historie 1900 - 2000:

Amsterdam's municipal transport service was officially founded on January 1st 1900. On that date a number of private companies were taken over by the City of Amsterdam and merged to form a municipal corporation.

To accelerate electrification of the tram network and improve the working conditions of tram crews, the City also took over the Amsterdam Omnibus Company. The new corporation was named Gemeentetram ("Municipal Tram Corporation").

In 1943 the municipal tram and ferry services were merged. The combined organisation was called Gemeentevervoerbedrijf (GVB), or Municipal Transport Corporation. Since 2002 it has been officially known by its initials GVB.

GVB milestones in over a century

  • 1897: First municipal ferry services run on 1 January.
  • 1900: Gemeentetram corporation is founded on 1 January. The first electric tram runs on 14 August.
  • 1908: Bus services begin.
  • 1916: Electrification of the Amsterdam tram network is completed.
  • 1941: On 25 February tram workers strike in protest at the round-ups of Jews by German occupation forces.
  • 1943: The municipal tram and ferry services are merged to form the municipal transport corporation Gemeentevervoerbedrijf (GVB).
  • 1950: GVB takes delivery of its 1000th tram.
  • 1966: Introduction of the standard city bus.
  • 1969: GVB launches a night-bus network with eight routes.
  • 1970: The current GVB logo appears for the first time. Conductors are withdrawn from trams and replaced with stamping machines.
  • 1977: The first metro trains run on the routes Weesperplein-Gaasperplas and Weesperplein-Holendrecht.
  • 1980: The "strippenkaart" national fares system of zones, strip tickets and season tickets is introduced.
  • 1990: The light-rail link to Amstelveen enters service.
  • 1991: Reintroduction of tram conductors begins.
  • 1994: Stadsmobiel, the transport service for the elderly and the disabled, is launched.
  • 1997: On 1 June the Ring Line 50 metro link opens between Isolatorweg and Gein.
  • 2000: GVB celebrates its centenary.


GVB

Amsterdam's sporvognslinier:

Frontskilt:

Lineføring:

Linie 1. Centraal Station - Osdorp, De Aker.

 

Rute: .

Linie 2. Centraal Station - Nieuw Sloten.

 

Rute: .

Linie 3. Zoutkeetsgracht - Muiderpoortstation.

 

Rute: .

Linie 4. Centraal Station - Station R.A.I.

 

Rute: .

Linie 5. Centraal Station - Amstelveen, Binnenhof.

 

Rute: .

Linie 6. Plantage Parklaan - VU Medisch Centrum.

 

Rute: .

Linie 7. Flevopark - Sloterpark (Bad).

 

Rute: .

Linie 9. Centraal Station - Diemen, Sniep.

 

Rute: .

Linie 10. Azartplein - Van Hallstraat.

 

Rute: .

Linie 11. Centraal Station - Station R.A.I.

 

Rute: .

Linie 12. Amstelstation - Station Sloterdijk.

 

Rute: .

Linie 13. Centraal Station - Geuzenveld.

 

Rute: .

Linie 14. Flevopark - Sloterpark (Bad).

 

Rute: .

Linie 16. Pass.Terminal Amsterdam - VU Medisch Center.

 

Rute: .

Linie 17. Centraal Station - Osdorp, Dijkgraafpl.

 

Rute: .

Linie 24. Centraal Station - Stadionplein.

 

Rute: .

Linie 25. Centraal Station - President Kennedylaan.

 

Rute: .

Linie 26. Centraal Station - Ijburg.

 

Rute: .

Linie 51. Centraal Station - Amstelveen, Westdijk.

 

Rute: .

GVBA 772, CS, 29. maj 1976 GVBA 681, CS, 29. maj 1976 GVBA 745, Station MP, 29. maj 1976GVBA 748, Muntplein, 29. maj 1976 GVBA 739, Mercatorplein, 28. maj 1976 GVBA 740, Mercatorplein, 28. maj 1976GVBA 602, Amstel, 29. maj 1976 GVBA 711, 28. maj 1976 GVBA 627, Geuzenveld, 28. maj 1976GVBA 672, Rozengracht, 28. maj 1976 GVBA 771, Damrak, 29. maj 1976 GVBA 775, CS, 29. maj 1976

GVB