HT-Busser                                                                                                                                 

    

    

Bustype NV5-L - nr. 1528 - 1533

foto: Kai W. Mosgaard ©

Vo B10MA-55 Mk.I:
Oprindelig ejer: Hovedstadsområdets Trafikselskab
HT-nummer: 1528 - 1533 = 6
stk.
HT-typebetegnelse: 1983 ledbus
Afhændet: 19?? - ??

Til: - ??

Bustype:
Midtmotor nærtrafik-ledbus
.

Konstruktionssted:
Volvo Bussar Ab, Göteborg, Sverige
.

Mål og vægt: 

Mål (l/b/h):

1.800/250/??? cm

Akselafstand:

550(+240/500) cm

Bagoverhæng:

259 cm

Frontoverhæng:

251 cm

Vendediameter:

??? m

Egenvægt:

??? kg

Nyttelast:

??? kg

Totalvægt:

??? kg


Chassisdata:  B10MA-55 Mk. I

Motortype:

vandkølet R6H turbodieselmotor

Fabrikat:

Volvo THD100ED

Motorvolumen:

9,6 liter

B/S:

??/?? mm

Ydelse:

276 HK/ 2200 O/min.

Gearkassetype:

fuldautomatisk

Fabrikat:

Allison MT654 5+1

Bagtøj:

-

Affjedring:

fuld luftaffjedring

Bremsesystem:

Selvjusterende 2-kreds trykluft

Hjælpebremse:

Telma elretarder

Håndbremse:

tyrkluftbetjent fjederbremse

Dæk:

???R??

Topfart:

?? km/t

Brændstofforbrug:

?? km/liter

Tankkapacitet:

??? liter

:

-

 

Karrosseridata:
Aabenraa Karrosserifarbrik A/S, Danmark.

Modelbetegnelse:

M82

Byggeår:

1984

Leveret antal:

6

Dørplacering:

2-2/1-0

Siddepladser:

65

Ståpladser:

55

Ialt:

120

:

-

Solgt/udrangeret:

19??


Andre ejere af bustypen: 

DSB Rutebiler:

?? stk.

:

?? stk.

:

?? stk.

:

?? stk.

:

?? stk.

:

?? stk.


Historie:
Til at dække det fortsat stigende be-hov for nærtrafik-ledbusser forskellige steder i regionen, anskaffedes denne første serie Volvo B10M-ledbusser. Som nærtrafikbusser var stolene op-rindelig monteret med nakkestøtter. Disse bortfaldt dog, da busserne i 1994 blev "P64-renoverede"
.




 

 

 

© Kai Wendelboe Mosgaard 2008.