HT-Busser                                                                                                                                 

    

    

Bustype NL4-L - nr. 798 - 807

foto: Kai W. Mosgaard

SL/DAB SLG18-550/3:
Oprindelig ejer: Hovedstadsområdets Trafikselskab
HT-busnummer 798 - 807 = 10
stk.
HT-typebetegnelse: 1977 ledbus
Afhændet af HT: 1993 - 1994

Til: - primært ophugning.

Bustype:
Midtmotor nærtrafik-ledbus
.

Konstruktionssted:
Saurer, Schweiz & Leyland, England (Silkeborg, Danmark)
.

Mål og vægt: 

Mål (l/b/h):

1.800/250/??? cm

Akselafstand:

550(+253/485) cm

Bagoverhæng:

255 cm

Frontoverhæng:

255 cm

Vendediameter:

??? m

Egenvægt:

??? kg

Nyttelast:

??? kg

Totalvægt:

??? kg


Chassisdata:  SLG 18-550/3

Motortype:

vandkølet R6H turbodieselmotor

Fabrikat:

Saurer D3-KTU*

Motorvolumen:

11,95 liter

B/S:

??/?? mm

Ydelse:

240 HK/ 2200 O/min.

Gearkassetype:

halvautomatisk

Fabrikat:

Wilson GB.397 5+1

Bagtøj:

-

Affjedring:

"air-over-leaf"

Bremsesystem:

Selvjusterende 2-kreds trykluft

Hjælpebremse:

Telma elretarder

Håndbremse:

trykluftbetjent fjederbremse

Dæk:

???R??

Topfart:

?? km/t

Brændstofforbrug:

?? km/liter

Tankkapacitet:

??? liter

* fra 19??:

Volvo THD100D 260 HK/2.2.00 O/min.

 

Karrosseridata:
DAB, Silkeborg, Danmark

Modelbetegnelse:

Serie 3 type 35

Byggeår:

1977

Leveret antal:

10

Dørplacering:

2-1/1-0

Siddepladser:

75

Ståpladser:

20

Ialt:

95

:

-

Solgt/udrangeret:

1993 - 1994


Andre ejere af bustypen: 

:

?? stk.

:

?? stk.

:

?? stk.

:

?? stk.

:

?? stk.

:

?? stk.


Historie:
Ledbusser har generelt en tendens til at blive gamle, inden de udrange-res. Det er der naturligvis flere grunde til. Dels er det en stor investering og dels kører de sjældent så mange ki-lometer, som single-busser gør. Alli-gevel må 17 år og 9 måneder siges at være godt scoret i københavnsk målestok
.



 

 

 

© Kai Wendelboe Mosgaard 2008.