HT-Busser                                                                                                                                 

    

Bustype LV7b - nr. 1536 - 1539

foto: Kai W. Mosgaard ©

Volvo B10M-60 Mk.I:
Oprindelig ejer: Hovedstadsområdets Trafikselskab
HT-nummer: 1536 - 1539 = 4
stk.
HT-typebetegnelse: Type 1983
Afhændet: 19?? - ??

Til: - ??

Bustype:
Midtmotor landevejsbus
.

Konstruktionssted:
Volvo Bussar AB, Göteborg, Sverige
.

Mål og vægt: 

Mål (l/b/h):

1.200/250/??? cm

Akselafstand:

600 cm

Bagoverhæng:

349 cm

Frontoverhæng:

251 cm

Vendediameter:

??? m

Egenvægt:

??? kg

Nyttelast:

??? kg

Totalvægt:

??? kg


Chassisdata:  B10M-60 Mk. I

Motortype:

vandkølet R6H turbodieselmotor

Fabrikat:

Volvo THD100EC

Motorvolumen:

9,6 liter

B/S:

??/?? mm

Ydelse:

235 HK/ 2200 O/min.

Gearkassetype:

fuldautomatisk

Fabrikat:

Allison MT644 4+1

Bagtøj:

-

Affjedring:

fuld luftaffjedring

Bremsesystem:

Selvjusterende 2-kreds trykluft

Hjælpebremse:

Telma el-retarder

Håndbremse:

tyrkluftbetjent fjederbremse

Dæk:

???R??

Topfart:

?? km/t

Brændstofforbrug:

?? km/liter

Tankkapacitet:

??? liter

Baggagerum:

? m³

 

Karrosseridata:
Aabenraa Karrosserifabrik A/S, Danmark.

Modelbetegnelse:

M83

Byggeår:

1983

Leveret antal:

4

Dørplacering:

2-2-0

Siddepladser:

43

Ståpladser:

29

Ialt:

72

1539:

Nyt Ud-/Ind-vendigt designkoncept

Solgt/udrangeret:

19??-??


Andre ejere af bustypen: 

:

?? stk.

:

?? stk.

:

?? stk.

:

?? stk.

:

?? stk.

:

?? stk.


Historie:
Bus 1539 leveredes som prototype m. h.t. HT's nye indvendige design. Den havde således plyssæder med gul-grønt betræk og gul HT-stribe. Skønt leverede som landevejsbusser til-bragte de det meste af deres HT-kar-riere på linie 121. Det skyldtes at driftsområdelederen i Køge ikke brød sig om bagdøre i busserne. Der var ikke brug for dem og desuden kos-tede de 4 siddepladser, som han mente, der var mere behov for
.



 

 

 

© Kai Wendelboe Mosgaard 2008.