HT-Busser                                                                                                                                 

    

    

Bustype LV6b - nr. 4147 . . 5079

foto: Kai W. Mosgaard ©

Volvo B58-60:
Oprindelig ejer: Danske Statsbaner, København, Gribskovbanen og Hillerød-Frederiksværk-Hundested Jernbane
Bus nr. DSB 147 = 6
stk.
Overtaget af HT: 10-1974

HT-nummer: 4147, 5071, 5073, 5074, 5078, 5079
Afhændet: 1980 - 1985

Til: - ???.

Bustype:
Midtmotor landevejsbus
.

Konstruktionssted:
Volvo Bussar AB, Göteborg, Sverige
.

Mål og vægt: 

Mål (l/b/h):

1.183/250/??? cm

Akselafstand:

600 cm

Bagoverhæng:

340 cm

Frontoverhæng:

243 cm

Vendediameter:

??? m

Egenvægt:

??? kg

Nyttelast:

??? kg

Totalvægt:

??? kg


Chassisdata:  B58-60

Motortype:

vandkølet R6H dieselmotor

Fabrikat:

Volvo HD100A

Motorvolumen:

9,6 liter

B/S:

??/?? mm

Ydelse:

165 HK/ 2000 O/min.

Gearkassetype:

manuel

Fabrikat:

Volvo K191 5+1

Bagtøj:

-

Affjedring:

bladfjedre

Bremsesystem:

Selvjusterende 2-kreds trykluft

Hjælpebremse:

-

Håndbremse:

tyrkluftbetjent fjederbremse

Dæk:

???R??

Topfart:

?? km/t

Brændstofforbrug:

?? km/liter

Tankkapacitet:

??? liter

Baggagerum:

? m³

 

Karrosseridata:
Peter Petersens Karrosserifabrik A/S, Aabenraa, Danmark.

Modelbetegnelse:

M67

Byggeår:

1967-1970

Leveret antal:

6

Dørplacering:

1-0-0

Siddepladser:

53

Ståpladser:

12

Ialt:

65

:

:

Solgt/udrangeret:

1980-1985


Andre ejere af bustypen: 

:

-

:

-

:

-

:

-

:

-


Historie:
Aabenraa Karrosserifabrik's svar på Leyland/DAB Serie II blev denne smukke, helstøbte karrosserimodel på Volvo B58-chassis - kaldet M67. DSB blev hovedaftageren, men også andre kunder - heriblandt adskillige privatbaner "faldt" for den
.



 

 

 

© Kai Wendelboe Mosgaard 2008.