HT-Busser                                                                                                                                 

    

    

Bustype BV8c nr. 1453 . . 1628

foto: Kai W. Mosgaard ©

Volvo B10M-60 Mk.I:
Oprindelig ejer: Hovedstadsområdets Trafikselskab
HT-nummer: 1453, 1621 - 1624, 1626 - 1628 = 8
stk.
HT-typebetegnelse: Type 1982
Afhændet: 1994

Til: - "Re-Bus"

Bustype:
Midtmotor bybus
.

Konstruktionssted:
Volvo Bussar AB, Göteborg, Sverige
.

Mål og vægt: 

Mål (l/b/h):

1.200/250/??? cm

Akselafstand:

600 cm

Bagoverhæng:

349 cm

Frontoverhæng:

251 cm

Vendediameter:

??? m

Egenvægt:

??? kg

Nyttelast:

??? kg

Totalvægt:

??? kg


Chassis data:  B10M-60 Mk. I

Motortype:

vandkølet R6H turbodieselmotor

Fabrikat:

Volvo THD100EC*

Motorvolumen:

9,6 liter

B/S:

??/?? mm

Ydelse:

245 HK/ 2200 O/min.

Gearkassetype:

fuldautomatisk

Fabrikat:

Voith D851 3+1

Bagtøj:

-

Affjedring:

luftbælge

Bremsesystem:

Selvjusterende 2-kreds trykluft

Hjælpebremse:

integreret retarder

Håndbremse:

trykluftbetjent fjederbremse

Dæk:

???R??

Topfart:

?? km/t

Brændstofforbrug:

?? km/liter

Tankkapacitet:

??? liter

*1453:

THD 100DC

 

Karrosseridata:
Aabenraa Karrosserifabrik, Danmark.

Karrosserimodel:

M82

Byggeår:

1981-82

Leveret antal:

48

Dørplacering:

2-2-1

Siddepladser:

40

Ståpladser:

41

Ialt:

81

:

 

Solgt/udrangeret:

1994


Andre ejere af bustypen: 

Roskilde Omnibus Selskab:

?? stk.

Therkildsens Ruter, Bagsværd:

?? stk.

Hvidovre Rutebiler:

?? stk.

Birkerød Bus Compagni:

?? stk.

Vejle Bustrafik:

?? stk.

:

?? stk.


Historie:
Sidst i 1970-erne leverede Aabenraa Karrosserifabrik en prototypebus til DSB (nr. 648)
. Konstruktionen var for så vidt vellykket; men de økonomis-ke forhold på fabrikken tillod ikke en produktionsomstilling til det nye Alu-suisse-system på det tidspunkt. I ste-det valgte man at bruge nogle af de designmæssige erfaringer fra pro-totypen til at "face-lifte" den gamle karrosserimodel - og det blev der faktisk noget rigtig nydeligt ud af. Bus 1453 var den første af denne mo-del til busdivisionen; men ikke den sidste.



 

 

 

© Kai Wendelboe Mosgaard 2008.