HT-Busser                                                                                                                                 

    

    

Bustype BV7d - nr. 1243 . . 1290

foto: Kai W. Mosgaard ©

Vo B10R-59 "Re-Bus":
Oprindelig ejer: Hovedstadsområdets Trafikselskab
HT-nummer: 1243 - 1269, 1271 - 1272, 1281, 1283 - 1290 = 38
stk.
HT-typebetegnelse: "Re-Bus"
Afhændet: 1995 - 19??

Til: - ???.

Bustype:
Hækmotor bybus
.

Konstruktionssted:
Volvo Bussar AB, Göteborg, Sverige
.

Mål og vægt: 

Mål (l/b/h):

1.200/250/310 cm

Akselafstand:

590 cm

Bagoverhæng:

350 cm

Frontoverhæng:

260 cm

Vendediameter:

??? m

Egenvægt:

??? kg

Nyttelast:

??? kg

Totalvægt:

??? kg


Chassis data:  B10R-59

Motortype:

vandkølet R6H turbodieselmotor

Fabrikat:

Volvo THD100DC

Motorvolumen:

9,6 liter

B/S:

??/?? mm

Ydelse:

220 HK/ 2200 O/min.

Gearkassetype:

fuldautomatisk

Fabrikat:

Voith D851 3+1

Bagtøj:

-

Affjedring:

luftbælge

Bremsesystem:

Selvjusterende 2-kreds trykluft

Hjælpebremse:

integreret retarder

Håndbremse:

trykluftbetjent fjederbremse

Dæk:

???R??

Topfart:

?? km/t

Brændstofforbrug:

?? km/liter

Tankkapacitet:

??? liter

:

-

 

Karrosseridata:
Aabenraa Karrosserifabrik, Danmark/ "Re-Bus", Frederikssund .

Karrosserimodel:

-

Byggeår:

1993-94

Leveret antal:

38

Dørplacering:

2-2-1

Siddepladser:

36

Ståpladser:

35

Ialt:

71

:

-

Solgt/udrangeret:

1995 - ????


Andre ejere af bustypen: 

Aalborg Omnibus Selskab:

?? stk.

:

?? stk.

:

?? stk.

:

?? stk.

:

?? stk.

:

?? stk.


Historie:
Volvo B10R-bybusserne indgik som en naturlig del af "Re-Bus-projektet". Bus 1255 var prototype for hele "Re-Bus"- programmet. Den blev foruden den obligatoriske "opfriskning" ind-/ og udvendig, forsynet med punktmatrix-skilte foran, på siden og bagpå. Denne teknologi var dog på davæ-rende tidspunkt ikke helt færdigud-viklet, hvorfor disser erstattedes af konventionelle skilte primo 1994.




 

 

 

© Kai Wendelboe Mosgaard 2008.