HT-Busser                                                                                                                                 

    

    

Bustype BV6b - nr. 595

foto: Kai W. Mosgaard ©

Volvo B59-59:
Oprindelig ejer: Københavns Sporveje
Bus nr. 595 = 1
stk.
Overtaget af HT: 10-1974
HT-typebetegnelse: Serie III

HT-nummer: 595
Afhændet af HT: 1985

Til: ????

Bustype:
Hækmotor bybus
.

Konstruktionssted:
Göteborg, Sverige
.

Mål og vægt: 

Mål (l/b/h):

1200/250/310 cm

Akselafstand:

600 cm

Bagoverhæng:

350 cm

Frontoverhæng:

260 cm

Vendediameter:

??? m

Egenvægt:

??? kg

Nyttelast:

??? kg

Totalvægt:

??? kg


Chassis data:  B59-59

Motortype:

vandkølet R6H turbodieselmotor

Fabrikat:

Volvo THD100A

Motorvolumen:

9,6 liter

B/S:

??/?? mm

Ydelse:

220 HK/ 2200 O/min.

Gearkassetype:

fuldautomatisk

Fabrikat:

Voith Diwabus 501SR 2+1

Bagtøj:

-

Affjedring:

luftbælge

Bremsesystem:

Selvjusterende 2-kreds trykluft

Hjælpebremse:

-

Håndbremse:

trykluftbetjent fjederbremse

Dæk:

???R??

Topfart:

?? km/t

Brændstofforbrug:

?? km/liter

Tankkapacitet:

??? liter

:

-

 

Karrosseridata:
Peter Petersens Karrosserifabrik, Aabenraa, Danmark.

Karrosserimodel:

M70

Byggeår:

1974

Leveret antal:

1

Dørplacering:

2-2-0

Siddepladser:

45

Ståpladser:

35

Ialt:

80

:

-

Solgt/udrangeret:

1985


Andre ejere af bustypen: 

Aalborg Omnibus Selskab:

3 stk.

Slagelse Bybusser:

2 stk.

:

?? stk.


Historie:
Bussen var som den sidste i Serie III opbygget som prototype for senere leverancer af Volvo B59-bybusser. Sædearrangementet på de hidtil le-verede havde vist sig at være uhen-sigtsmæssigt. Det var således ænd-ret, så der opstod en perron for stå-ende ved udstigningsdørene. Bussen var desuden forsynet med et særligt opvarmningssystem - kaldet "Klima-bus". I bussen indblæstes forvarmet luft op ad de indvendige vinduesfla-der gennem spalter I vindues-bryst-ningen. Hvor andre busser har kon-vektorer, var der her placeret en langsgående luftfordelingska-nal
.Vognsiden fungerede som forbin-delseskanal i lodret retning. Derigen-nem var bussiderne behageligt op-varmede ind imod passagererne!



 

 

 

© Kai Wendelboe Mosgaard 2008.