|
|
Karrosseridata:
Peter Petersens Karrosserifabrik, Aabenraa, Danmark.
Karrosserimodel: |
M70 |
Byggeår: |
1970-72 |
Leveret
antal: |
88 |
Dørplacering: |
2-2-0 |
Siddepladser: |
45 |
Ståpladser: |
46 |
Ialt: |
91 |
: |
- |
Solgt/udrangeret: |
1983-1988 |
Andre ejere
af bustypen:
Aalborg
Omnibus Selskab: |
3
stk. |
Slagelse
Bybusser: |
2
stk. |
: |
??
stk. |
Historie: Københavns Sporveje's første investe-ring i hækmotorbusser var - set i bak-spejlet - et varsel om ting, der skulle præge udviklingen af bybusmateriel 20 år senere. Sporvejenes teknikere var nemlig kommet til den konklu-sion, at det var umuligt at få leveret bybusser med tilstrækkeligt lave ind- og udstigningshøjder, hvis motoren skulle placeres i midten. Frihøjden mellem bundkar og vejbane på en Serie-II bus var ca. 15 cm. Motoren måtte bagi - og
det kom den på KS' foranledning. Busmodellen, der kom ud af det, var med en kombination af traditionel chassis- opbygning og en efter datidens forhold ekstremt lav gulvhøjde et varsel om senere tiders "lav-entré-busser".
|