HT-Busser                                                                                                                                 

    

    

Bustype BS4a - nr. 1112 - 1151

foto: Kai W. Mosgaard ©

Scania BR112:
Oprindelig ejer: Hovedstadsområdets Trafikselskab
Bus nr. 1112 - 1151 = 40
stk.
Afhændet af HT: 1993 - 19??

Til: - diverse mellemhandlere.

Bustype:
Hækmotor bybus
.

Konstruktionssted:
Katrineholm, Sverige
.

Mål og vægt: 

Mål (l/b/h):

1.200/250/??? cm

Akselafstand:

625 cm

Bagoverhæng:

290 cm

Frontoverhæng:

265 cm

Vendediameter:

??? m

Egenvægt:

??? kg

Nyttelast:

??? kg

Totalvægt:

??? kg


Chassis data:  BR112

Motortype:

vandkølet R6V dieselmotor

Fabrikat:

Scania DS11

Motorvolumen:

11,0 liter

B/S:

??/?? mm

Ydelse:

250 HK/ 2200 O/min.

Gearkassetype:

fuldautomatisk

Fabrikat:

Voith D851 3+1

Bagtøj:

-

Affjedring:

fuld luftaffjedring

Bremsesystem:

Selvjusterende 2-kreds trykluft

Hjælpebremse:

integreret retarder

Håndbremse:

trykluftbetjent fjederbremse

Dæk:

???R??

Topfart:

?? km/t

Brændstofforbrug:

?? km/liter

Tankkapacitet:

??? liter

:

-

 

Karrosseridata:
DAB, Silkeborg, Danmark.

Modelbetegnelse:

Serie 6 type HT

Byggeår:

1979 - 80

Leveret antal:

40

Dørplacering:

2-2-0

Siddepladser:

45*

Ståpladser:

28

Ialt:

73

*:

incl klapsæde t. 3

Solgt/udrangeret:

1993 - ??


Andre ejere af bustypen: 

:

?? stk.

:

?? stk.


Historie:
Scania har traditionelt haft en stor andel i det danske busmarked. Imid-lertid betød problemer omkring den lige så traditionelle karrosserileveran-dør i Herning, at andelen faldt dras-tisk i sidste halvdel af 1970-erne. Det-te måtte der gøres noget ved, men-te man hos Saab-Scania, der kom med nogle særdeles gode tilbud til bl.a. HT's busdivision. Her tyggede man lidt på sagen, som endte med i første omgang denne serie DAB-byg-gede Scania BR112-ere. Det var go-de pålidelige busser: men de led dog af en skavank - den manglende bageste udstigningsdør. I den oprin-delige "Re-Bus"-plan var det da også meningen, at et større antal busser af denne serie skulle indgå; men af forskellige årsager blev det kun til to "Scania-Rebusser"
.



 

 

 

© Kai Wendelboe Mosgaard 2008.