HT-Busser                                                                                                                                 

    

    

Bustype BMe2-L - nr. 101 - 102

foto: Kai W. Mosgaard ©

M.B. O405GTD:
Oprindelig ejer: Hovedstadsområdets Trafikselskab
Bus nr. 101 - 102 = 2
stk.
Afhændet af HT: ????

Til: Leverandøren

Bustype:
Hækmotor lduo-ledbybus
.

Konstruktionssted:
Daimler-Benz, Mannheim, Tyskland
.

Mål og vægt: 

Mål (l/b/h):

1.743/250/??? cm

Akselafstand:

563(+618) cm

Bagoverhæng:

303 cm

Frontoverhæng:

259 cm

Vendediameter:

??? m

Egenvægt:

??? kg

Nyttelast:

??? kg

Totalvægt:

??? kg


Chassis data:  O405GTD

Dieselmotortype:

vandkølet R6H dieselmotor

Fabrikat:

OM4476hlA

Motorvolumen:

11,97 liter

B/S:

??/?? mm

Ydelse:

300 HK/ 2.000 O/min.

Gearkassetype:

Fuldautomatisk

Fabrikat:

5HP500 5+1

Elmotortype:

DB BAZU4246/4

Ydelse:

215 kW/ 2.445 O/min.

Bagtøj:

-

Affjedring:

luftbælge

Bremsesystem:

Selvjusterende 2-kreds trykluft

Hjælpebremse:

-

Håndbremse:

trykluftbetjent fjederbremse

Dæk:

???R??

Topfart:

?? km/t

Brændstofforbrug:

?? km/liter

Tankkapacitet:

??? liter

*:

-

 

Karrosseridata:
Daimler-Benz, Mannheim, Tyskland.

Byggeår:

1993

Leveret antal:

2

Dørplacering:

2-2/2-0

Siddepladser:

51

Ståpladser:

100

Ialt:

151

:

:

Solgt/udrangeret:

????


Andre ejere af bustypen: 

:

?? stk.

:

?? stk.

:

?? stk.

:

?? stk.

:

?? stk.

:

?? stk.


Historie:
I forbindelse med, at man i HT ønske-de at skaffe sig "know-how" omkring elektrisk busdrift, lykkedes det at få stablet "Duo-bus-projektet" på bene-ne. Efter mange børnesygdomme lykkedes det faktisk at få systemet til at fungere efter hensigten. Desværre for projektet, så økonomien i projek-tet ikke for lys ud
. Mens busserne i starten kørte på den særlige linie 50E, blev de senere overført til (næs-ten ordinær) indsats på linie 184. Til sidst opgav man dog helt brugen af køreledningerne, der afmonteredes. Busserne fortsatte herefter i en peri-ode på ruten som almindelige dieselbusser.


 

 

 

© Kai Wendelboe Mosgaard 2008.