Bustype BL8c - nr. 1688 - 1717
Leyland/DAB 8-1-TL11/5: Oprindelig ejer: Hovedstadsområdets Trafikselskab Bus nr. 1688 - 1717 = 30 stk. Afhændet af HT: 19?? Til: Primært export. Bustype: Midtmotor bybus. Konstruktionssted: Leyland, England (DAB Silkeborg, Danmark). Mål og vægt:
Mål (l/b/h):
1.200/250/??? cm
Akselafstand:
575 cm
Bagoverhæng:
310 cm
Frontoverhæng:
275 cm
Vendediameter:
??? m
Egenvægt:
??? kg
Nyttelast:
Totalvægt:
Chassis data:
Motortype:
vandkølet R6H dieselmotor
Fabrikat:
Leyland EO.6TL11.61.2
Motorvolumen:
11,1 liter
B/S:
??/?? mm
Ydelse:
245 HK/ 2.200 O/min.
Gearkassetype:
fuldautomatisk
Voith D863 3+1
Bagtøj:
???
Affjedring:
luftbælge m. hydrauliske støddæmpere på hver aksel
Bremsesystem:
Selvjusterende 2-kreds trykluft
Hjælpebremse:
hydraulisk retarder
Håndbremse:
trykluftbetjent fjederbremse
Dæk:
???R??
Topfart:
?? km/t
Brændstofforbrug:
?? km/liter
Tankkapacitet:
??? liter
:
-
Karrosseridata: DAB, Silkeborg, Danmark
Modelbetegnelse:
Serie 8 type 1
Byggeår:
1985 - 1986
Leveret antal:
30
Dørplacering:
2-2-1
Siddepladser:
38
Ståpladser:
43
Ialt:
81*
* - som S-bus:
70 (40/39)
Solgt/udrangeret:
19??
Andre ejere af bustypen:
?? stk.
Historie: Foruden busser med stor bagperron, leveredes der også en serie Leyland/ DAB serie 8-busser til HT's busdivision i den efterhånden klassiske udgave med dørplacering 2-2-1. Størsteparten af disse ombyggedes "pø-om-pø" til S-busser efterhånden som behovet for sådanne steg. Hvorfor dette ikke kom til at gælde de sidste fem, må guderne vide!
© Kai Wendelboe Mosgaard 2008-15.