Bustype BL8b - nr. 1660 - 1664
Leyland/DAB 8-3-TL11/4: Oprindelig ejer: Hovedstadsområdets Trafikselskab Bus nr. 1660 - 1664 = 5 stk. Afhændet af HT: 1992 Til: Linjebus, Hørsholm. Bustype: Midtmotor bybus. Konstruktionssted: Leyland, England (DAB Silkeborg, Danmark). Mål og vægt:
Mål (l/b/h):
1.200/250/??? cm
Akselafstand:
575 cm
Bagoverhæng:
310 cm
Frontoverhæng:
275 cm
Vendediameter:
??? m
Egenvægt:
??? kg
Nyttelast:
Totalvægt:
Chassis data:
Motortype:
vandkølet R6H dieselmotor
Fabrikat:
Leyland EO.6TL11
Motorvolumen:
11,1 liter
B/S:
??/?? mm
Ydelse:
245 HK/ 2.200 O/min.
Gearkassetype:
fuldautomatisk
ZF Ecomat 4HP500 4+1
Bagtøj:
???
Affjedring:
luftbælge m. hydrauliske støddæmpere på hver aksel
Bremsesystem:
Selvjusterende 2-kreds trykluft
Hjælpebremse:
hydraulisk retarder
Håndbremse:
trykluftbetjent fjederbremse
Dæk:
???R??
Topfart:
?? km/t
Brændstofforbrug:
?? km/liter
Tankkapacitet:
??? liter
:
-
Karrosseridata: DAB, Silkeborg, Danmark
Modelbetegnelse:
Serie 8 type 3
Byggeår:
1984
Leveret antal:
5
Dørplacering:
2-2-2
Siddepladser:
32
Ståpladser:
49
Ialt:
81
Solgt/udrangeret:
1992
Andre ejere af bustypen:
?? stk.
Historie: Midt i 1980-erne var tryk-accumulator hybridbusser højeste mode blandt buskon-struktører. Da også danske interesser stod på spil, ønskede HT at satse på udvikling af produktet. Anlægget med navnet "Petertransmission" - efter opfinderen Peter Buchwald - havde til formål at genanvende bremseenergien via et tryktanksystem til igangsættelse. "Operationen lykkedes - Patienten døde" - hedder en talemåde! Det samme kan siges om Petertransmissionen. Da man endelig havde overstået børnesygdommene, havde man også mistet interessen! Bus 1664 fik et særligt interiør på Leyland/DAB's foranledning - i såkaldt "Kryger-Design".
© Kai Wendelboe Mosgaard 2008-15.