Bustype BL8b - nr. 1660 - 1664

 

Leyland/DAB 8-3-TL11/4:
Oprindelig ejer: Hovedstadsområdets Trafikselskab
Bus nr. 1660 - 1664 = 5 stk.

Afhændet af HT: 1992

Til: Linjebus, Hørsholm.

Bustype:

Midtmotor bybus
.

Konstruktionssted:

Leyland, England (DAB Silkeborg, Danmark).


Mål og vægt:

Mål (l/b/h):

1.200/250/??? cm

Akselafstand:

575 cm

Bagoverhæng:

310 cm

Frontoverhæng:

275 cm

Vendediameter:

??? m

Egenvægt:

??? kg

Nyttelast:

??? kg

Totalvægt:

??? kg


Chassis data:
 

Motortype:

vandkølet R6H dieselmotor

Fabrikat:

Leyland EO.6TL11

Motorvolumen:

11,1 liter

B/S:

??/?? mm

Ydelse:

245 HK/ 2.200 O/min.

Gearkassetype:

fuldautomatisk

Fabrikat:

ZF Ecomat 4HP500 4+1

Bagtøj:

???

Affjedring:

luftbælge m. hydrauliske støddæmpere på hver aksel

Bremsesystem:

Selvjusterende 2-kreds trykluft

Hjælpebremse:

hydraulisk retarder

Håndbremse:

trykluftbetjent fjederbremse

Dæk:

???R??

Topfart:

?? km/t

Brændstofforbrug:

?? km/liter

Tankkapacitet:

??? liter

:

-

Karrosseridata:
DAB, Silkeborg, Danmark

Modelbetegnelse:

Serie 8 type 3

Byggeår:

1984

Leveret antal:

5

Dørplacering:

2-2-2

Siddepladser:

32

Ståpladser:

49

Ialt:

81

:

-

Solgt/udrangeret:

1992

Andre ejere af bustypen:

:

?? stk.

:

?? stk.

:

?? stk.

:

?? stk.

:

?? stk.

:

?? stk.


Historie:

Midt i 1980-erne var tryk-accumulator hybridbusser højeste mode blandt buskon-struktører. Da også danske interesser stod på spil, ønskede HT at satse på udvikling af produktet. Anlægget med navnet "Petertransmission" - efter opfinderen Peter Buchwald - havde til formål at genanvende bremseenergien via et tryktanksystem til igangsættelse. "Operationen lykkedes - Patienten døde" - hedder en talemåde! Det samme kan siges om Petertransmissionen. Da man endelig havde overstået børnesygdommene, havde man også mistet interessen! Bus 1664 fik et særligt interiør på Leyland/DAB's foranledning - i såkaldt "Kryger-Design"
.

 

 


 

 

 

© Kai Wendelboe Mosgaard 2008-15.