Bustype BL8a - nr. 1633 - 1659

 

Leyland/DAB 8-3-TL11/5:
Oprindelig ejer: Hovedstadsområdets Trafikselskab
Bus nr. 1633 - 1659 = 27 stk.

Afhændet af HT: 19??

Til: Primært export.

Bustype:

Midtmotor bybus
.

Konstruktionssted:

Leyland, England (DAB Silkeborg, Danmark).


Mål og vægt:

Mål (l/b/h):

1.200/250/??? cm

Akselafstand:

575 cm

Bagoverhæng:

310 cm

Frontoverhæng:

275 cm

Vendediameter:

??? m

Egenvægt:

??? kg

Nyttelast:

??? kg

Totalvægt:

??? kg


Chassis data:
 

Motortype:

vandkølet R6H dieselmotor

Fabrikat:

Leyland EO.6TL11

Motorvolumen:

11,1 liter

B/S:

??/?? mm

Ydelse:

245 HK/ 2.200 O/min.

Gearkassetype:

fuldautomatisk

Fabrikat:

Voith D851 4+1

Bagtøj:

???

Affjedring:

luftbælge m. hydrauliske støddæmpere på hver aksel

Bremsesystem:

Selvjusterende 2-kreds trykluft

Hjælpebremse:

hydraulisk retarder

Håndbremse:

trykluftbetjent fjederbremse

Dæk:

???R??

Topfart:

?? km/t

Brændstofforbrug:

?? km/liter

Tankkapacitet:

??? liter

:

-

Karrosseridata:
DAB, Silkeborg, Danmark

Modelbetegnelse:

Serie 8 type 3

Byggeår:

1984

Leveret antal:

27

Dørplacering:

2-2-2

Siddepladser:

32

Ståpladser:

49

Ialt:

81

:

-

Solgt/udrangeret:

19??

Andre ejere af bustypen:

:

?? stk.

:

?? stk.

:

?? stk.

:

?? stk.

:

?? stk.

:

?? stk.


Historie:

På trods af de ikke alt for gode erfaringer med tidligere leverancer af busser med stor bagperron, fortsatte man med endnu en serie. Denne gang I form af den HT-specifikke Leyland/DAB serie 8. At denne adskilte sig fra serie 7 bl.a. gennem en anden affjedring kunne enhver konstatere efter blot nogle få hundrede meters kørsel. Man fornemmede selv de mindste ujævnheder I vejbanen. Til gengæld lå de så utrolig stabilt på vejen!
.

 

 


 

 

 

© Kai Wendelboe Mosgaard 2008-15.