Bustype BL8a - nr. 1633 - 1659
Leyland/DAB 8-3-TL11/5: Oprindelig ejer: Hovedstadsområdets Trafikselskab Bus nr. 1633 - 1659 = 27 stk. Afhændet af HT: 19?? Til: Primært export. Bustype: Midtmotor bybus. Konstruktionssted: Leyland, England (DAB Silkeborg, Danmark). Mål og vægt:
Mål (l/b/h):
1.200/250/??? cm
Akselafstand:
575 cm
Bagoverhæng:
310 cm
Frontoverhæng:
275 cm
Vendediameter:
??? m
Egenvægt:
??? kg
Nyttelast:
Totalvægt:
Chassis data:
Motortype:
vandkølet R6H dieselmotor
Fabrikat:
Leyland EO.6TL11
Motorvolumen:
11,1 liter
B/S:
??/?? mm
Ydelse:
245 HK/ 2.200 O/min.
Gearkassetype:
fuldautomatisk
Voith D851 4+1
Bagtøj:
???
Affjedring:
luftbælge m. hydrauliske støddæmpere på hver aksel
Bremsesystem:
Selvjusterende 2-kreds trykluft
Hjælpebremse:
hydraulisk retarder
Håndbremse:
trykluftbetjent fjederbremse
Dæk:
???R??
Topfart:
?? km/t
Brændstofforbrug:
?? km/liter
Tankkapacitet:
??? liter
:
-
Karrosseridata: DAB, Silkeborg, Danmark
Modelbetegnelse:
Serie 8 type 3
Byggeår:
1984
Leveret antal:
27
Dørplacering:
2-2-2
Siddepladser:
32
Ståpladser:
49
Ialt:
81
Solgt/udrangeret:
19??
Andre ejere af bustypen:
?? stk.
Historie: På trods af de ikke alt for gode erfaringer med tidligere leverancer af busser med stor bagperron, fortsatte man med endnu en serie. Denne gang I form af den HT-specifikke Leyland/DAB serie 8. At denne adskilte sig fra serie 7 bl.a. gennem en anden affjedring kunne enhver konstatere efter blot nogle få hundrede meters kørsel. Man fornemmede selv de mindste ujævnheder I vejbanen. Til gengæld lå de så utrolig stabilt på vejen!.
© Kai Wendelboe Mosgaard 2008-15.