Bustype BL7b - nr. 1839 - 1848

 

Leyland/DAB 7-1-LT187/5:
Oprindelig ejer: Hovedstadsområdets Trafikselskab
Bus nr.  1839 - 1848 = 10 stk.

Afhændet af HT: 19??

Til: Primært export.

Bustype:

Midtmotor bybus
.

Konstruktionssted:

Leyland, England (DAB Silkeborg, Danmark).


Mål og vægt:

Mål (l/b/h):

1.200/250/??? cm

Akselafstand:

575 cm

Bagoverhæng:

310 cm

Frontoverhæng:

275 cm

Vendediameter:

??? m

Egenvægt:

??? kg

Nyttelast:

??? kg

Totalvægt:

??? kg


Chassis data:
 

Motortype:

vandkølet R6H dieselmotor

Fabrikat:

DAF LT187

Motorvolumen:

11,6 liter

B/S:

??/?? mm

Ydelse:

??? HK/ 2.200 O/min.

Gearkassetype:

fuldautomatisk

Fabrikat:

Voith D864 4+1

Bagtøj:

???

Affjedring:

"air over leaf" hydrauliske støddæmpere på hver aksel

Bremsesystem:

Selvjusterende 2-kreds trykluft

Hjælpebremse:

hydraulisk retarder

Håndbremse:

trykluftbetjent fjederbremse

Dæk:

???R??

Topfart:

?? km/t

Brændstofforbrug:

?? km/liter

Tankkapacitet:

??? liter

:

-

Karrosseridata:
DAB, Silkeborg, Danmark

Modelbetegnelse:

Serie 7 type 1

Byggeår:

1988 - 1989

Leveret antal:

10

Dørplacering:

2-2-1

Siddepladser:

38

Ståpladser:

40

Ialt:

78*

fra 09-1990:

70 (40/30)

Solgt/udrangeret:

19??

Andre ejere af bustypen:

:

?? stk.

:

?? stk.

:

?? stk.

:

?? stk.

:

?? stk.

:

?? stk.


Historie:

Formelt var disse busser ved leveringen nærtrafikbusser! De blev dog straks indsat på linie 68. Der kørte de indtil de - som de første - blev udset til rollen som S-busser. Med en højere topfart end Serie 8-ernes var det vel også et nærliggende valg.
.

 

 


 

 

 

© Kai Wendelboe Mosgaard 2008-15.