Bustype BL7b - nr. 1839 - 1848
Leyland/DAB 7-1-LT187/5: Oprindelig ejer: Hovedstadsområdets Trafikselskab Bus nr. 1839 - 1848 = 10 stk. Afhændet af HT: 19?? Til: Primært export. Bustype: Midtmotor bybus. Konstruktionssted: Leyland, England (DAB Silkeborg, Danmark). Mål og vægt:
Mål (l/b/h):
1.200/250/??? cm
Akselafstand:
575 cm
Bagoverhæng:
310 cm
Frontoverhæng:
275 cm
Vendediameter:
??? m
Egenvægt:
??? kg
Nyttelast:
Totalvægt:
Chassis data:
Motortype:
vandkølet R6H dieselmotor
Fabrikat:
DAF LT187
Motorvolumen:
11,6 liter
B/S:
??/?? mm
Ydelse:
??? HK/ 2.200 O/min.
Gearkassetype:
fuldautomatisk
Voith D864 4+1
Bagtøj:
???
Affjedring:
"air over leaf" hydrauliske støddæmpere på hver aksel
Bremsesystem:
Selvjusterende 2-kreds trykluft
Hjælpebremse:
hydraulisk retarder
Håndbremse:
trykluftbetjent fjederbremse
Dæk:
???R??
Topfart:
?? km/t
Brændstofforbrug:
?? km/liter
Tankkapacitet:
??? liter
:
-
Karrosseridata: DAB, Silkeborg, Danmark
Modelbetegnelse:
Serie 7 type 1
Byggeår:
1988 - 1989
Leveret antal:
10
Dørplacering:
2-2-1
Siddepladser:
38
Ståpladser:
40
Ialt:
78*
fra 09-1990:
70 (40/30)
Solgt/udrangeret:
19??
Andre ejere af bustypen:
?? stk.
Historie: Formelt var disse busser ved leveringen nærtrafikbusser! De blev dog straks indsat på linie 68. Der kørte de indtil de - som de første - blev udset til rollen som S-busser. Med en højere topfart end Serie 8-ernes var det vel også et nærliggende valg..
© Kai Wendelboe Mosgaard 2008-15.