Bustype BL6-L nr. 1510 - 1519
Leyland/DAB 6-31-TL11/5: Oprindelig ejer: Hovedstadsområdets Trafikselskab Bus nr. 1510 - 1519 = 10 stk. Afhændet af HT: 1994 - 19?? Til: - primært ophugning. Bustype: Midtmotor ledbybus. Konstruktionssted: Leyland, England (DAB Silkeborg, Danmark). Mål og vægt:
Mål (l/b/h):
1.800/250/??? cm
Akselafstand:
575(+253/460) cm
Bagoverhæng:
246 cm
Frontoverhæng:
267 cm
Vendediameter:
??? m
Egenvægt:
??? kg
Nyttelast:
Totalvægt:
Chassis data:
Motortype:
vandkølet R6H dieselmotor
Fabrikat:
Leyland EO.6TL11
Motorvolumen:
11,1 liter
B/S:
??/?? mm
Ydelse:
245 HK/ 2.200 O/min.
Gearkassetype:
fuldautomatisk
Voith D854 4+1
Bagtøj:
???
Affjedring:
"air over leaf" hydrauliske støddæmpere på hver aksel
Bremsesystem:
Selvjusterende 2-kreds trykluft
Hjælpebremse:
-
Håndbremse:
trykluftbetjent fjederbremse
Dæk:
???R??
Topfart:
?? km/t
Brændstofforbrug:
?? km/liter
Tankkapacitet:
??? liter
:
Karrosseridata: DAB, Silkeborg, Danmark
Modelbetegnelse:
Serie 6 type 31
Byggeår:
1982
Leveret antal:
10
Dørplacering:
2-2/2-0
Siddepladser:
67
Ståpladser:
40
Ialt:
107*
1517:
(55/54) 109
Solgt/udrangeret:
1994 - 19??
Andre ejere af bustypen:
?? stk.
Historie: Ledbusserne har levet en omtumlet tilværelse i det københavnske bybillede, først inde i varmen - så ude igen; men indsættelsen af disse var tilsyneladende mildest talt ikke problemløs. Denne busserie anskaffedes oprindelig til indsættelse på linie 33H, Rådhuspladsen - Dragør. Herfra blev de dog hurtigt forvist, mest til ruter i Nordsjælland..
© Kai Wendelboe Mosgaard 2008-15.