Bustype BL5d - nr. 1062 - 1100

 

Leyland/DAB LS 575-690/5:
Oprindelig ejer: Hovedstadsområdets Trafikselskab
Bus nr.  1062 - 1100 = 39 stk.

Afhændet af HT: 1989 - 1994

Til: Primært ophugning.

Bustype:

Midtmotor bybus
.

Konstruktionssted:

Leyland, England (DAB Silkeborg, Danmark).


Mål og vægt: 

Mål (l/b/h):

1.200/250/315 cm

Akselafstand:

575 cm

Bagoverhæng:

360 cm

Frontoverhæng:

265 cm

Vendediameter:

??? m

Egenvægt:

??? kg

Nyttelast:

??? kg

Totalvægt:

??? kg


Chassis data:
 

Motortype:

vandkølet R6H dieselmotor

Fabrikat:

Leyland EO.690

Motorvolumen:

11,1 liter

B/S:

127/146 mm

Ydelse:

210 HK/ 2.200 O/min.

Gearkassetype:

fuldautomatisk

Fabrikat:

Voith D851* 3+1

Bagtøj:

???

Affjedring:

"air over leaf" hydrauliske støddæmpere på hver aksel

Bremsesystem:

Selvjusterende 2-kreds trykluft

Hjælpebremse:

-

Håndbremse:

trykluftbetjent fjederbremse

Dæk:

???R??

Topfart:

?? km/t

Brændstofforbrug:

?? km/liter

Tankkapacitet:

??? liter

bus 1073:

ombygget med Voith D854 gearkasse  

Karrosseridata:
DAB, Silkeborg, Danmark

Modelbetegnelse:

Serie 6 type 1

Byggeår:

1979 - 1980

Leveret antal:

39

Dørplacering:

2-2-1

Siddepladser:

41

Ståpladser:

41

Ialt:

82

v/ klapsæde på midterperron:

(43/39) 82

Solgt/udrangeret:

1989 - 1994

Andre ejere af bustypen: 

Aarhus Sporveje:

?? stk.

Esbjerg Bybusser:

?? stk.

Birkerød Bus Compagni:

?? stk.

De blå Rutebiler, Tåstrup:

?? stk.

Randers Byomnibusser:

?? stk.

Pan Bus, Viborg:

?? stk.


Historie:

Busserne i denne serie var som noget nyt udrustede med trykluft-aktiveret speeder. På baggrund af forsøgene med en ekstra udstigningsdør bagi busserne 972 - 973, besluttede man at udvide forsøget med denne serie på hele 39 busser med dørplacering 2-2-1.

 

 


 

 

 

© Kai Wendelboe Mosgaard 2008-15.