Bustype BL5b - nr. 7004, 7006, 7010, 7014, 7015, 7019, 8011
Leyland/DAB LS 575-690/2: Oprindelig ejer: De gule Busser, Glostrup og H.C. Stephansen, Ordrup Bus nr. 2004, 2006, 2010, 2014, 2015, 2019, 11 = 7 stk. Overtaget af HT: 1980 og 1988 HT-nummer: 7004, 7006, 7010, 7014, 7015, 7019, 8011 Afhændet af HT: 1988 - 1992 Til: Primært ophugning. Bustype: Midtmotor bybus. Konstruktionssted: Leyland, England (DAB Silkeborg, Danmark). Mål og vægt:
1.200/250/315 cm
Akselafstand:
575 cm
Bagoverhæng:
363 cm
Frontoverhæng:
262 cm
Vendediameter:
??? m
Egenvægt:
??? kg
Nyttelast:
Totalvægt:
Chassis data:
Motortype:
vandkølet R6H dieselmotor
Fabrikat:
Leyland EO.690
Motorvolumen:
11,1 liter
B/S:
127/146 mm
Ydelse:
210 HK/ 2.200 O/min.
Gearkassetype:
halvautomatisk
Wilson GB.391 Pneumocyclic 4+1
Bagtøj:
???
Affjedring:
"air over leaf" hydrauliske støddæmpere på hver aksel
Bremsesystem:
Selvjusterende 2-kreds trykluft
Hjælpebremse:
-
Håndbremse:
trykluftbetjent fjederbremse
Dæk:
???R??
Topfart:
?? km/t
Brændstofforbrug:
?? km/liter
Tankkapacitet:
??? liter
:
Karrosseridata: DAB, Silkeborg, Danmark
Modelbetegnelse:
Serie 4 type 1
Byggeår:
1978
Leveret antal:
7
Dørplacering:
2-2-0
Siddepladser:
47
Ståpladser:
23
Ialt:
70
Solgt/udrangeret:
1988 -1992
Andre ejere af bustypen:
Therkildsen, Bagsværd:
?? stk.
Roskilde Omnibusselskab:
De blaa Rutebiler, Taastrup:
Thorkilds Rutebiler, Køge:
Haderslev Bybusser:
Aarhus Sporveje:
Pan Bus, Viborg:
Esbjerg Bybusser:
Historie: HT's private entreprenører fik også leveret busser, som i det meste lignede busserne på de foregående sider; men mange entreprenører fik dem leveret med halvautomatisk Wilson-gear, som man mente var mere velegnet til blandet forstadstrafik. I 1978 begyndte O.690-motoren også her at dukke op i serieleverancer. Nogle købere blev glade for dem - andre mindre glade!.
© Kai Wendelboe Mosgaard 2008-15.