Bustype BL5a - nr. 753, 1000, 1001

 

Leyland/DAB LS 575-690/5:
Oprindelig ejer: Hovedstadsområdets Trafikselskab
Bus nr.  753, 1000, 1001 = 3 stk.

Afhændet af HT: 1988 - 1993

Til: Primært ophugning.

Bustype:

Midtmotor bybus
.

Konstruktionssted:

Leyland, England (DAB Silkeborg, Danmark).


Mål og vægt: 

Mål (l/b/h):

1.200/250/315 cm

Akselafstand:

575 cm

Bagoverhæng:

363 cm

Frontoverhæng:

262 cm

Vendediameter:

??? m

Egenvægt:

??? kg

Nyttelast:

??? kg

Totalvægt:

??? kg


Chassis data:
 

Motortype:

vandkølet R6H dieselmotor

Fabrikat:

Leyland EO.690

Motorvolumen:

11,1 liter

B/S:

127/146 mm

Ydelse:

210 HK/ 2.200 O/min.

Gearkassetype:

fuldautomatisk

Fabrikat:

Voith D851 3+1

Bagtøj:

???

Affjedring:

"air over leaf" hydrauliske støddæmpere på hver aksel

Bremsesystem:

Selvjusterende 2-kreds trykluft

Hjælpebremse:

-

Håndbremse:

trykluftbetjent fjederbremse

Dæk:

???R??

Topfart:

?? km/t

Brændstofforbrug:

?? km/liter

Tankkapacitet:

??? liter

:

-  

Karrosseridata:
DAB, Silkeborg, Danmark

Modelbetegnelse:

Serie 4 type 1

Byggeår:

1977 - 1978

Leveret antal:

3

Dørplacering:

2-2-0

Siddepladser:

46

Ståpladser:

39

Ialt:

85

Solgt/udrangeret:

1988 - 1993

Andre ejere af bustypen: 

Aarhus Sporveje:

?? stk.

Esbjerg Bybusser:

?? stk.

Birkerød Bus Compagni:

?? stk.

De blå Rutebiler, Tåstrup:

?? stk.

Randers Byomnibusser:

?? stk.

Pan Bus, Viborg:

?? stk.


Historie:

På opfordring fra Bl.a. HT igangsatte British Leyland forsøg med en turbo-ladet version af den hæderkronede O.680 motor - kaldet O.690. Motortypen havde ganske vist været anvendt i lastbiler siden 1969; Men man havde aldrig forsøgt at tilpasse den til bus-brug. Mereffekten på sølle 34 HK stod dog slet ikke mål med de problemer, som ejerne af busser med O.690-motor kunne komme ud for. Prototypen - bus 753 - levede ganske vist på papiret i 11 år; men dens kilometertæller kunne afsløre mange timers stilstand..!

 

 


 

 

 

© Kai Wendelboe Mosgaard 2008-15.