Bustype BL5a - nr. 753, 1000, 1001
Leyland/DAB LS 575-690/5: Oprindelig ejer: Hovedstadsområdets Trafikselskab Bus nr. 753, 1000, 1001 = 3 stk. Afhændet af HT: 1988 - 1993 Til: Primært ophugning. Bustype: Midtmotor bybus. Konstruktionssted: Leyland, England (DAB Silkeborg, Danmark). Mål og vægt:
1.200/250/315 cm
Akselafstand:
575 cm
Bagoverhæng:
363 cm
Frontoverhæng:
262 cm
Vendediameter:
??? m
Egenvægt:
??? kg
Nyttelast:
Totalvægt:
Chassis data:
Motortype:
vandkølet R6H dieselmotor
Fabrikat:
Leyland EO.690
Motorvolumen:
11,1 liter
B/S:
127/146 mm
Ydelse:
210 HK/ 2.200 O/min.
Gearkassetype:
fuldautomatisk
Voith D851 3+1
Bagtøj:
???
Affjedring:
"air over leaf" hydrauliske støddæmpere på hver aksel
Bremsesystem:
Selvjusterende 2-kreds trykluft
Hjælpebremse:
-
Håndbremse:
trykluftbetjent fjederbremse
Dæk:
???R??
Topfart:
?? km/t
Brændstofforbrug:
?? km/liter
Tankkapacitet:
??? liter
:
Karrosseridata: DAB, Silkeborg, Danmark
Modelbetegnelse:
Serie 4 type 1
Byggeår:
1977 - 1978
Leveret antal:
3
Dørplacering:
2-2-0
Siddepladser:
46
Ståpladser:
39
Ialt:
85
Solgt/udrangeret:
1988 - 1993
Andre ejere af bustypen:
Aarhus Sporveje:
?? stk.
Esbjerg Bybusser:
Birkerød Bus Compagni:
De blå Rutebiler, Tåstrup:
Randers Byomnibusser:
Pan Bus, Viborg:
Historie: På opfordring fra Bl.a. HT igangsatte British Leyland forsøg med en turbo-ladet version af den hæderkronede O.680 motor - kaldet O.690. Motortypen havde ganske vist været anvendt i lastbiler siden 1969; Men man havde aldrig forsøgt at tilpasse den til bus-brug. Mereffekten på sølle 34 HK stod dog slet ikke mål med de problemer, som ejerne af busser med O.690-motor kunne komme ud for. Prototypen - bus 753 - levede ganske vist på papiret i 11 år; men dens kilometertæller kunne afsløre mange timers stilstand..!
© Kai Wendelboe Mosgaard 2008-15.